3399
Sök

B230FK, köpa orginal dump

4 693 Inlägg
21 februari 2012
Trådstartare
#1
Har letat i timtal på internet utan att hitta någon dump.
Hart vart på både Volvo och AD Bildelar, men dom har inte heller.
Eller jo Volvo har, men då måste man köpa en hel turbo för 7600 kr och det har jag ingen lust med.

Finns det inte att köpa en orginal dump eller iaf en kopia som man monterar där orginal ska sitta?
Turbon är en Mitsubishi TD04-13c

Booyakasha!

1 071 Inlägg
21 februari 2012
#2
bli medlem på tpc så kommer du få bra svar

Onödigt inlägg^^

Automationselektriker och Svetsare
111 Inlägg
22 februari 2012
#3
Har 2 stycken, PMa vid intresse.


766 Inlägg
22 februari 2012
#4
Köp ett dumplock ist

4 693 Inlägg
22 februari 2012
Trådstartare
#5
cpu1337 skrev:
Köp ett dumplock ist

Hur släpper ett dumplock ut överskotts trycket?

Booyakasha!

Fri fart för ett fritt folk!
14 160 Inlägg
22 februari 2012
#6
Softis skrev:
cpu1337 skrev:
Köp ett dumplock ist

Hur släpper ett dumplock ut överskotts trycket?

inte alls..smile


har löstningen åt dig ;-)
http://www.turbomeck.se/Dumpventil-orginal

375kr kostar den smile

Kör fort så hinner inget hända...

4 693 Inlägg
22 februari 2012
Trådstartare
#7
Growe skrev:
Softis skrev:
cpu1337 skrev:
Köp ett dumplock ist

Hur släpper ett dumplock ut överskotts trycket?

inte alls..smile


har löstningen åt dig ;-)
http://www.turbomeck.se/Dumpventil-orginal

375kr kostar den smile

Ja vet tongue

Titta där ja, men ska man plocka ut det som sitter på insidan av min dump på något sätt och trycka i den där istället?

Booyakasha!

Automationselektriker och Svetsare
111 Inlägg
22 februari 2012
#8
Softis skrev:
Growe skrev:
Softis skrev:

Hur släpper ett dumplock ut överskotts trycket?

inte alls..smile


har löstningen åt dig ;-)
http://www.turbomeck.se/Dumpventil-orginal

375kr kostar den smile

Ja vet tongue

Titta där ja, men ska man plocka ut det som sitter på insidan av min dump på något sätt och trycka i den där istället?

Ja det är precis så du ska göra!smile


4 693 Inlägg
22 februari 2012
Trådstartare
#9
Hur får man ut den då? Trodde den satt fast. Är det bara att bryta med en skruvmejsel eller något?

Booyakasha!

1 071 Inlägg
22 februari 2012
#10
Bara dra upp den det gjorde du väl när du monterade dumplocket???

Onödigt inlägg^^

4 693 Inlägg
22 februari 2012
Trådstartare
#11
partyvan skrev:
Bara dra upp den det gjorde du väl när du monterade dumplocket???

Nej, då plockar man bort hela dumpen. Jag plockade aldrig isär dumpen

Booyakasha!

4 693 Inlägg
22 februari 2012
Trådstartare
#12
Någon som har testat och vet om det bli annat ljud i dumpen om jag hade tex en sån här? http://shop.klracing.se/sv/artiklar/-xs … rande.html

Booyakasha!

4 693 Inlägg
22 februari 2012
Trådstartare
#13
Funkar orgdumpen bra till 1-1,1 bar ladd?
Lika bra att fråga innan man köper en sån

Booyakasha!

1 353 Inlägg
22 februari 2012
#14
Softis skrev:
Någon som har testat och vet om det bli annat ljud i dumpen om jag hade tex en sån här? http://shop.klracing.se/sv/artiklar/-xs … rande.html

när du monterar en sån måste du dra en egen slang och dra in den mellan turbo och lmm, iomed att du gör detta så kommer den att dumpa högre än den inbyggda eftersom att luften kommer passera närmare luftfiltret där dumpljudet hörs.. org dumpen cirkulerar runt luften precis vid inloppet av turbon..

man kan säga som så att orginaldumpen klarar lika mycket som turbon klarar att pumpa,

om du tänker dig följande..

när du står på gasen och du har spjället helt öppen och vi säger att du har 1,5bars ladd.
då är de alltså 1,5bar genom turbon och tryckrören och in i spjället, alltså pressar det 1,5 bar mot undersidan av membranet på din interna dump..
det går juh en vakumslang FRÅN spjället till dumpen och genom denna slangen har du alltså?? JO 1,5bar. på ovansidan av dumpen, och DÄRMED håller sig dumpen stängd eftersom den får samma mottryck från bägge sidor.

rent teoretiskt skulle man aldrig behöva byta dump eftersom att denna principen alltid är den samma oavsätt dump, när väl dumpen ska öppna får den alltid hjälp av att de finns tryck på undersidan och undertryck på ovansidan som suger upp dumpen när man släppt gasen och spjället har stängt..

den egentliga anledningen till att man byter dump på en väldigt trimmad bil är att själva materialet i membranet klara inte hur höga ladd som helst utan går sönder, därför använder man en kolvstyrd dump som ändå funkar enligt samma princip..
den andra anledningen är att man på en väldigt trimmad bil inte använder sig av en 25mm dump som ger dig fränt ljud för att den är trång och visslar högt, utan där kör man istället med tex 40-50mm dump och i vissa fall även dubbla för att kunna få ut luften så fort som möjligt.. och det är just de som är dumpventilens egentliga uppgift big_smile


1 353 Inlägg
22 februari 2012
#15
och eftersom att ja ändå känner mig på gott skrivhumör idag så fortsätter vi kursen i dump-läran big_smile

vi kan juh ta upp de eviga tjatet om kvitter-dump, flertalet använder på garaget lever under den stora tron att det är fränt och att ljudet kommer av en speciell dump.. DETTA ÄR SÅ FEL och är så enkelt som att det är en sönder/feljusterad eller ingen dump alls..

hur mycket en turbo tar skada av detta låter vi vara osagt då det finns turbo som är utvecklade för att tålas o köras utan dump, dessa turbo och ofast runda hål runt inloppet på turbon och använder dessa hål för att släppa lite av trycket därigenom och på så sätt avlasta impellern..

men nu tillbaka till kvitterdumpen..
som jag tidigare nämne om trycket på ovan och undersidan av dumpen så styr detta om dumpen kommer att öppnas eller inte..

vi säger att man införskaffat sig sin nya neonblåa flashiga öppna dump och ska montera på bilen, man gör detta och omedelbart har man fått 100hk extra och självklart så köpte man rätt dump som gav de fina kvittrande ljudet.. man har alltså sabbat sin perfekt fungerande bil på många sätt.. man sliter fortare sin turbo, bilen går dessutom sämre osv osv..

för att göra det enkelt att förstå så förklarar jag återigen med mina pedagogiska exempel tongue

säg att man plockar ut fjädern som sitter i dumpen, och ställer den på tex en matvåg.
lägger man sen handen på den och trycker ihop den lite grann så den börjar fjädra så kan man UNGEFÄR räkna ut hårdheten på den. låt säga att i detta fallet trycker man i hop fjädern halvägs och vågen visar att du har lagt ett tryck på fjädern på 2kg..

för att få dumpen att fungera korrekt skulle detta snabbt uträknat innebära följande:

Laddtryck vid gaspådrag ca 1,3-1,4bar
Undertryck vid tomgång ca -0,7  -0,8bar

detta skulle alltså innebära att när du släpper gasen kommer 1,3-1,4 bar att försöka trycka upp dumpen.
BAR kan även räknas om till KILOGRAM i denna ekvationen..

fjäderns hårdhet var alltså 2kg och laddtycket som försöker öppna är 1,4kg samtidigt som man släppt gasen kommer det att finnas ett sug på ovansidan av dumpen -0,8bar. tillsammans blir detta ett tryck av 2,2kg och vioala!! dumpen öppnar och släpper ut luften som slipper slå tillbaka och ska slitage och kvitter.

MEN dumventils-jocke som vi kallar killen som monterat sin fina dump kör såklart en helt standard volvo 940 ltt (bra exempel i detta fallet big_smile ) och hur mycket laddar dessa? ca 0,3bar?
jocke har juh satt öppen dump och hans självförtroende har ökat med 300% men laddtrycket är fortfarande desamma..
han gasar iväg och tänker att nu ska de minsann gå bra big_smile
problemet är såklart att hans 0,3bar + undertrycket  på ca -0,8 räcker till knappt 1,1 bar och vad kommer då hända? tjoff tjoff tjoff, nöjd jocke som har sin kvittrande dump.. DEN ÄR TOTALT onödig då han likaväl kunde satt ett dumplock eftersom dumpen GÖR INTE ETT JÄVLA SKIT..

lösningen är inte att kräma upp mer ladd...
HAN KAN däremot först chippa sen höja laddet till ca 0,9 men kommer fortfarande ha problem med att öppna den hårda dumpen och måste därför kapa lite i fjädern/justera skruven för att få allt och lira korrekt big_smile

när den väl är justerad så att den är STÄNGD på tomgång och öppnar ordentligt vid ladd så är den korrekt inställd. men bara en stund senare kommer han ändå märka att bilen dör vid växling och svartryker tongue
just de hans bil med lmm gillar juh inte öppen dump big_smile 

de går lösa med olika medel som jag inte kommer gå in på men jag hoppas att det blivit intressant läsning som egentligen ALLA borde läsa så man slipper kommande trådar om detta ämnet tongue

OBS!! gällande mitt mäta fjädertryck med vågen så är detta INTE helt rätt, utan endast en hjälp för att lättare förstå vad jag försöker förklara.
så snälla inga påhopp om det tack, jag har endast förklarat principen så att även nån som absolut inte kan nåt ska kunna förstå OBS!!


4 693 Inlägg
22 februari 2012
Trådstartare
#16
Roligt att någon tar sig tid att skriva så utförligt smile

Nu är jag totalt ointresserad av öppen dump då jag redan testat det och är föga imponerad.
Lät högt som fasen, men jag har hellre en bil som går bra än låter mycket.

Anledningen till att jag frågade om den dumpen låter mer är för att jag antar att bilen inte går sämre med den dumpen än med en orginal?
Så att få den att flåsa lite mer, men samtidigt går lika bra som den gör nu hade vart roligt.

Jag vet hur den ska monteras osv och det blir ungefär 100 kr mer än orginal så känns inte så farligt.

Behöver man ställa in den dumpen som jag länkade till?
Isf är den ointressant då jag aldrig kommer få till det 100%

Booyakasha!

1 353 Inlägg
22 februari 2012
#17
dumpen du länkade till är en kolvstyrd dump med en fjäder i
så japp, den måste ställas in för att bli tillräckligt mjuk, dom är alltid för hårda från förpackningen.
så att montera den rätt på går icke, förutom om du använder luftburken, då kommer du inte höra att den är felinställd tongue
så den behöver kapas ett par varv för att grovjusteras och sen finjusterars med skruven på toppen

EDIT: kollade länken igen, justeringen sker inte via skruv på toppen, man lägger i brickor i dumpen efter man kapat fjädern

en annan sak som är viktig att komma ihåg är att när man justerar en dump osv så trycker man ihop själva fjäderspelet, detta innebär att:
låt säga att det är en 25mm dump, inlopp och utlopp.
när man justerat ihop till rätt hårdhet kommer dumpen endast att öppna ca 15mm för sen tar de stopp, därav att man får ett väldigt hårt pisksnärt-aktigt. medans en stor 50mm dump släper ut rejält med luft lite mer som en suck, pöööh wink

bara för att visa ungefär hur lite en dump faktiskt öppnar är detta ett exempel:


och bara för att vi pratat så mycket om de så kommer klipp på vad jag tycker är de bästa dumpljudet big_smile
Senast redigerat av Crille88 (22 februari 2012)


4 693 Inlägg
22 februari 2012
Trådstartare
#18
Jaha, men då hoppar jag den. Då blir det orginal istället. Det vet man att det funkar iaf smile

Booyakasha!

766 Inlägg
22 februari 2012
#19
Softis skrev:
Någon som har testat och vet om det bli annat ljud i dumpen om jag hade tex en sån här? http://shop.klracing.se/sv/artiklar/-xs … rande.html

Dom där dumparna är skit hade sån fast öppen o kolven glappar så de läcker o har sig.. Saabs bosch dumpar är bra och billiga om en inte räcker så får du 2 för samma pris som den där:-)

4 693 Inlägg
22 februari 2012
Trådstartare
#20
Hade också en öppen sån förut, men det var helt tät och bra smile
Funka dock inte så bra på 940, men var tvungen att testa smile

Blir orginal, minst bök och funkar bäst

Booyakasha!


Sök