och eftersom att ja ändå känner mig på gott skrivhumör idag så fortsätter vi kursen i dump-läran
vi kan juh ta upp de eviga tjatet om kvitter-dump, flertalet använder på garaget lever under den stora tron att det är fränt och att ljudet kommer av en speciell dump.. DETTA ÄR SÅ FEL och är så enkelt som att det är en sönder/feljusterad eller ingen dump alls..
hur mycket en turbo tar skada av detta låter vi vara osagt då det finns turbo som är utvecklade för att tålas o köras utan dump, dessa turbo och ofast runda hål runt inloppet på turbon och använder dessa hål för att släppa lite av trycket därigenom och på så sätt avlasta impellern..
men nu tillbaka till kvitterdumpen..
som jag tidigare nämne om trycket på ovan och undersidan av dumpen så styr detta om dumpen kommer att öppnas eller inte..
vi säger att man införskaffat sig sin nya neonblåa flashiga öppna dump och ska montera på bilen, man gör detta och omedelbart har man fått 100hk extra och självklart så köpte man rätt dump som gav de fina kvittrande ljudet.. man har alltså sabbat sin perfekt fungerande bil på många sätt.. man sliter fortare sin turbo, bilen går dessutom sämre osv osv..
för att göra det enkelt att förstå så förklarar jag återigen med mina pedagogiska exempel
säg att man plockar ut fjädern som sitter i dumpen, och ställer den på tex en matvåg.
lägger man sen handen på den och trycker ihop den lite grann så den börjar fjädra så kan man UNGEFÄR räkna ut hårdheten på den. låt säga att i detta fallet trycker man i hop fjädern halvägs och vågen visar att du har lagt ett tryck på fjädern på 2kg..
för att få dumpen att fungera korrekt skulle detta snabbt uträknat innebära följande:
Laddtryck vid gaspådrag ca 1,3-1,4bar
Undertryck vid tomgång ca -0,7 -0,8bar
detta skulle alltså innebära att när du släpper gasen kommer 1,3-1,4 bar att försöka trycka upp dumpen.
BAR kan även räknas om till KILOGRAM i denna ekvationen..
fjäderns hårdhet var alltså 2kg och laddtycket som försöker öppna är 1,4kg samtidigt som man släppt gasen kommer det att finnas ett sug på ovansidan av dumpen -0,8bar. tillsammans blir detta ett tryck av 2,2kg och vioala!! dumpen öppnar och släpper ut luften som slipper slå tillbaka och ska slitage och kvitter.
MEN dumventils-jocke som vi kallar killen som monterat sin fina dump kör såklart en helt standard volvo 940 ltt (bra exempel i detta fallet
) och hur mycket laddar dessa? ca 0,3bar?
jocke har juh satt öppen dump och hans självförtroende har ökat med 300% men laddtrycket är fortfarande desamma..
han gasar iväg och tänker att nu ska de minsann gå bra
problemet är såklart att hans 0,3bar + undertrycket på ca -0,8 räcker till knappt 1,1 bar och vad kommer då hända? tjoff tjoff tjoff, nöjd jocke som har sin kvittrande dump.. DEN ÄR TOTALT onödig då han likaväl kunde satt ett dumplock eftersom dumpen GÖR INTE ETT JÄVLA SKIT..
lösningen är inte att kräma upp mer ladd...
HAN KAN däremot först chippa sen höja laddet till ca 0,9 men kommer fortfarande ha problem med att öppna den hårda dumpen och måste därför kapa lite i fjädern/justera skruven för att få allt och lira korrekt
när den väl är justerad så att den är STÄNGD på tomgång och öppnar ordentligt vid ladd så är den korrekt inställd. men bara en stund senare kommer han ändå märka att bilen dör vid växling och svartryker
just de hans bil med lmm gillar juh inte öppen dump
de går lösa med olika medel som jag inte kommer gå in på men jag hoppas att det blivit intressant läsning som egentligen ALLA borde läsa så man slipper kommande trådar om detta ämnet
OBS!! gällande mitt mäta fjädertryck med vågen så är detta INTE helt rätt, utan endast en hjälp för att lättare förstå vad jag försöker förklara.
så snälla inga påhopp om det tack, jag har endast förklarat principen så att även nån som absolut inte kan nåt ska kunna förstå OBS!!