3271
Sök

B230FK, köpa orginal dump

4 693 Inlägg
22 februari 2012
Trådstartare
#21
Det här ljudet gillar jag big_smile


Booyakasha!

1 938 Inlägg
22 februari 2012
#22
Crille88 skrev:
och eftersom att ja ändå känner mig på gott skrivhumör idag så fortsätter vi kursen i dump-läran big_smile

vi kan juh ta upp de eviga tjatet om kvitter-dump, flertalet använder på garaget lever under den stora tron att det är fränt och att ljudet kommer av en speciell dump.. DETTA ÄR SÅ FEL och är så enkelt som att det är en sönder/feljusterad eller ingen dump alls..

hur mycket en turbo tar skada av detta låter vi vara osagt då det finns turbo som är utvecklade för att tålas o köras utan dump, dessa turbo och ofast runda hål runt inloppet på turbon och använder dessa hål för att släppa lite av trycket därigenom och på så sätt avlasta impellern..

men nu tillbaka till kvitterdumpen..
som jag tidigare nämne om trycket på ovan och undersidan av dumpen så styr detta om dumpen kommer att öppnas eller inte..

vi säger att man införskaffat sig sin nya neonblåa flashiga öppna dump och ska montera på bilen, man gör detta och omedelbart har man fått 100hk extra och självklart så köpte man rätt dump som gav de fina kvittrande ljudet.. man har alltså sabbat sin perfekt fungerande bil på många sätt.. man sliter fortare sin turbo, bilen går dessutom sämre osv osv..

för att göra det enkelt att förstå så förklarar jag återigen med mina pedagogiska exempel tongue

säg att man plockar ut fjädern som sitter i dumpen, och ställer den på tex en matvåg.
lägger man sen handen på den och trycker ihop den lite grann så den börjar fjädra så kan man UNGEFÄR räkna ut hårdheten på den. låt säga att i detta fallet trycker man i hop fjädern halvägs och vågen visar att du har lagt ett tryck på fjädern på 2kg..

för att få dumpen att fungera korrekt skulle detta snabbt uträknat innebära följande:

Laddtryck vid gaspådrag ca 1,3-1,4bar
Undertryck vid tomgång ca -0,7  -0,8bar

detta skulle alltså innebära att när du släpper gasen kommer 1,3-1,4 bar att försöka trycka upp dumpen.
BAR kan även räknas om till KILOGRAM i denna ekvationen..

fjäderns hårdhet var alltså 2kg och laddtycket som försöker öppna är 1,4kg samtidigt som man släppt gasen kommer det att finnas ett sug på ovansidan av dumpen -0,8bar. tillsammans blir detta ett tryck av 2,2kg och vioala!! dumpen öppnar och släpper ut luften som slipper slå tillbaka och ska slitage och kvitter.

MEN dumventils-jocke som vi kallar killen som monterat sin fina dump kör såklart en helt standard volvo 940 ltt (bra exempel i detta fallet big_smile ) och hur mycket laddar dessa? ca 0,3bar?
jocke har juh satt öppen dump och hans självförtroende har ökat med 300% men laddtrycket är fortfarande desamma..
han gasar iväg och tänker att nu ska de minsann gå bra big_smile
problemet är såklart att hans 0,3bar + undertrycket  på ca -0,8 räcker till knappt 1,1 bar och vad kommer då hända? tjoff tjoff tjoff, nöjd jocke som har sin kvittrande dump.. DEN ÄR TOTALT onödig då han likaväl kunde satt ett dumplock eftersom dumpen GÖR INTE ETT JÄVLA SKIT..

lösningen är inte att kräma upp mer ladd...
HAN KAN däremot först chippa sen höja laddet till ca 0,9 men kommer fortfarande ha problem med att öppna den hårda dumpen och måste därför kapa lite i fjädern/justera skruven för att få allt och lira korrekt big_smile

när den väl är justerad så att den är STÄNGD på tomgång och öppnar ordentligt vid ladd så är den korrekt inställd. men bara en stund senare kommer han ändå märka att bilen dör vid växling och svartryker tongue
just de hans bil med lmm gillar juh inte öppen dump big_smile 

de går lösa med olika medel som jag inte kommer gå in på men jag hoppas att det blivit intressant läsning som egentligen ALLA borde läsa så man slipper kommande trådar om detta ämnet tongue

OBS!! gällande mitt mäta fjädertryck med vågen så är detta INTE helt rätt, utan endast en hjälp för att lättare förstå vad jag försöker förklara.
så snälla inga påhopp om det tack, jag har endast förklarat principen så att även nån som absolut inte kan nåt ska kunna förstå OBS!!

Hålen/whatever utformning är väl en antisurgekåpa som ska förhindra surge?
Finns det turbos som är utvecklade för att användas utan dumpventil, (bensinmotorer), antar att du menar raceturbos eller något, så vänligen länka källa där det står något i stil med "Denna turbo kan användas utan dumpventil". roll

1 353 Inlägg
23 februari 2012
#23
oj nån var förstås tvungen att ta allt jag skriver ordagrant, ( jag skrev TÅLAS inte SKA KÖRAS UTAN, det är skillnad och därför står de nog inte i produktbeskrivningen eftersom livslängden förkortas. inte fan säger biltillverkaren att du lätt kan trimma bilen si och så mycket eller lägga fina ställ eller?)

förlåt då..

räcker det med att skriva:
alla turbo kan köras utan dump, men vissa tål det bättre och längre?

surgekåpan har väl den funktionen?, när luften börjar gå bakvägen så släpps den därigenom..

de finns dom som rasat turbon efter bara några 100meter utan dump, och dom som kört flera år och plågat utan bekymmer..
svårt och säga om dom haft tur eller ett bra exemplar eller lågt laddtryck..

sen som alla vet körs nissan 200 s13 utan dump från fabrik, så självklart funkar en bil utan...
Senast redigerat av Crille88 (23 februari 2012)


4 693 Inlägg
23 februari 2012
Trådstartare
#24
Jaså, är det ingen dump på dom orginal?
Finns det någon anledning till det?

Nissan som är för snåla säkert

Booyakasha!

1 353 Inlägg
23 februari 2012
#25
exakta anledningen till varför den är utan vet jag faktiskt inte..
men org körs dom på så lågt ladd att de inte tar stor skada.


766 Inlägg
23 februari 2012
#26
Crille88 skrev:
exakta anledningen till varför den är utan vet jag faktiskt inte..
men org körs dom på så lågt ladd att de inte tar stor skada.

Vilken turbo som helst med eller utan dump kan gå sönder när som helst

12 Inlägg
23 februari 2012
#27
Crille88 skrev:
de finns dom som rasat turbon efter bara några 100meter utan dump, och dom som kört flera år och plågat utan bekymmer..

Har du nån källa till detta o alla dina andra påståenden du hittar på rätt ur luften? wink

1 353 Inlägg
23 februari 2012
#28
hahah bra, bara ge dom luft, de behövs juh verkligen på detta forumet tongue

nån som ber om hjälp och säger man exakt hur de ska göras så finns de 10 som ifrågasätter wink hehehe


1 938 Inlägg
23 februari 2012
#29
Crille88 skrev:
oj nån var förstås tvungen att ta allt jag skriver ordagrant, ( jag skrev TÅLAS inte SKA KÖRAS UTAN, det är skillnad och därför står de nog inte i produktbeskrivningen eftersom livslängden förkortas. inte fan säger biltillverkaren att du lätt kan trimma bilen si och så mycket eller lägga fina ställ eller?)

förlåt då..

räcker det med att skriva:
alla turbo kan köras utan dump, men vissa tål det bättre och längre?

surgekåpan har väl den funktionen?, när luften börjar gå bakvägen så släpps den därigenom..

de finns dom som rasat turbon efter bara några 100meter utan dump, och dom som kört flera år och plågat utan bekymmer..
svårt och säga om dom haft tur eller ett bra exemplar eller lågt laddtryck..

sen som alla vet körs nissan 200 s13 utan dump från fabrik, så självklart funkar en bil utan...

Jag skrev inte heller att det finns turbos som SKA KÖRAS utan dump, ville bara ha nån slags källa på det om du viste någon turbo som TÅLS att köras utan dump.
Ordagrant så tål alla turbos det, frågan är bara hur länge det dröjer innan det går sönder, om man nu skall vara petig.
Har haft lite olika turboaggregat, både turbobanditen med antisurgekåpa, precision med hål i kåpan samt lite olika garrett och kkk-turbos utan surgekåpa, förstår ändå inte hur det skall kunna få det att fungera bättre att köra en turbo med sådan kåpa utan dumpventil jämfört mot en som inte har några hål/kåpa på över huvud taget.
Utveckla gärna, e liksom ingen negativ kritik, e mest nyfiken.

4 693 Inlägg
23 februari 2012
Trådstartare
#30
Så här låter min bil, det måste väl vara en dålig dump?
Ska tilläggas att den låter lite mer nu än i videon

[video]http://www.garaget.org/video/116934[/video]

Booyakasha!

84 Inlägg
23 februari 2012
#31
Låter som den ej dumpar tillräckligt o luften slår tillbaks mot turbon, Vet ej om man kan plocka isär o rengöra för den kan ju bara ha fastnat på halvtstängtläge.


4 693 Inlägg
23 februari 2012
Trådstartare
#32
antesacc skrev:
Låter som den ej dumpar tillräckligt o luften slår tillbaks mot turbon, Vet ej om man kan plocka isär o rengöra för den kan ju bara ha fastnat på halvtstängtläge.

Bilen har rullat 37k+ och jag antar att det är orginal dump och turbo som sitter på.
Kanske fick en smärre chock när den fick 1 bar+ istället för 0,35 som den haft i 17 år innan roll

Booyakasha!

Automationselektriker och Svetsare
111 Inlägg
23 februari 2012
#33
Det låter som att det trycker ut luften i luftfiltret (alltså tillbaka) min låter nästan likadant och jag kör utan dump. Angående att köra utan dump så är det ganska överdrivet att en turbo går sönder för att man inte kör med dump. Man viker då inte impellerbladen på grund av det som så många tror, det som händer är att turbon varvar ner på grund av mottrycket. Och om turbon håller några tusen mil mindre på grund av det så spelar det ingen roll då en turbo håller länge ändå så länge man vårdar den. Värsta turbodödaren är ju ändå att köra så grenrör och avgashus glöder och bara stänga av bilen så det bildas koks i lagerhuset.


766 Inlägg
23 februari 2012
#34
Softis skrev:
Så här låter min bil, det måste väl vara en dålig dump?
Ska tilläggas att den låter lite mer nu än i videon

[video]http://www.garaget.org/video/116934[/video]

Hästarna frustar;-) min lät sådär förut då va membranet torkat o sprucket så ja tog bort de o satte på dumplock ist och de har gått 5000 mil på 1bar i ladd o hårt körd

1 353 Inlägg
23 februari 2012
#35
Glesmark skrev:
förstår ändå inte hur det skall kunna få det att fungera bättre att köra en turbo med sådan kåpa utan dumpventil jämfört mot en som inte har några hål/kåpa på över huvud taget.
Utveckla gärna, e liksom ingen negativ kritik, e mest nyfiken.

om du tänker dig att luften kommer tillbaka och ska slå mot impellarna så måste den stoppa upp helt eller tränga sig förbi för att komma ut genom inloppet..
när hålen i antisurgekåpan finns där så har luften snabbare väg att ta sig ut där igenom istället och bromsar på så sätt inte upp turbon lika hårt, är du med på hur jag menar?


4 693 Inlägg
23 februari 2012
Trådstartare
#36
Tänker aldrig någonsin åka utan dump, vill gärna ha tomgång och vill inte att den ryker och vill gärna att den går som den ska.

Men vill jag ha en rykande bil som stannar hela tiden och går som en påse skit, då kan jag lika gärna sätta dit en öppen dump wink

Kan tala om att om jag kopplar bort dumpen så låter den 3-4 ggr längre än vad den gör i videon, fast inte alls lika högt. Hörs knappt in i bilen

Booyakasha!

4 693 Inlägg
23 februari 2012
Trådstartare
#37
Vet inte om det går att se videon, men den här filmade jag nyss
https://www.facebook.com/video/video.ph … 9137908654

Unken bild, men man hör iaf

Booyakasha!

1 353 Inlägg
24 februari 2012
#38
har inte facebook så kan inte se klippet..
men som den förra filmen du la upp så står de inte rätt till, de ska bara pysa, en gång, då är allt som de ska big_smile


4 693 Inlägg
24 februari 2012
Trådstartare
#39
Mm, jag trodde nästan det.
Strax så rullar det in pengar, då blir det at köpa dump och laddtrycksmätare smile
Tråkigt att behöva gissa laddet

Booyakasha!

4 693 Inlägg
24 februari 2012
Trådstartare
#40
Kan säga att det låter bra mycket mer i den andra videon, men ändå långt ifrån hur det låter utan dumpen

Booyakasha!


Sök