3367
Sök

B230FK, köpa orginal dump

1 938 Inlägg
24 februari 2012
#41
Crille88 skrev:
Glesmark skrev:
förstår ändå inte hur det skall kunna få det att fungera bättre att köra en turbo med sådan kåpa utan dumpventil jämfört mot en som inte har några hål/kåpa på över huvud taget.
Utveckla gärna, e liksom ingen negativ kritik, e mest nyfiken.

om du tänker dig att luften kommer tillbaka och ska slå mot impellarna så måste den stoppa upp helt eller tränga sig förbi för att komma ut genom inloppet..
när hålen i antisurgekåpan finns där så har luften snabbare väg att ta sig ut där igenom istället och bromsar på så sätt inte upp turbon lika hårt, är du med på hur jag menar?

Är med litegranna, men fattar inte vart dom hålen leder, på precision så är dom ju utanför insugsanslutningen, på min snurra är dom innanför, vart är "andra sidan" av hålen?
Tycker inte de kan vara till trycksidan för då hade de ju pyst jävulen där hela tiden?

1 353 Inlägg
24 februari 2012
#42
vad ja har fattat ska dom ligga nånstans mellan tryck och sug sidan, men självklart kan jag ha fel då jag aldrig själv sysslat med en sån turbo. har du en i närheten så skruva isär och inspektera och upp med bilder big_smile


1 353 Inlägg
24 februari 2012
#43
googlade lite och hittade precis vad vi behöver big_smile

glesmark: du och jag är inne och snackar om surge, de var egentligen inte vad jag var ute efter, utan att turbona med surgekåpa klarar även att avlasta bättre när de gällar att släppa gasen utan dump.. bild på surge:
http://www.ih8mud.com/tech/turbo/Fig2_enlarges.gif
EDIT: det jag alltså ville komma fram till är att när luften kommer tillbaka kan den gå ut via surgeportarna istället för att studsa och bromsa upp för att kunna ta sig ut "genom" turbinbladen tillbaka till inloppen..
NU är du med på vad ja menar? tongue sen är de självklart att jag kan ha fullständigt fel :S
och isåfall ber ja om ursäkt för eventuella vilseledningar


sen för att förklara skillnaden för dom som inte vet så finns de många som förväxlar surge med kvittret av att stänga spjället och luften studsar tillbaka,
Senast redigerat av Crille88 (24 februari 2012)


1 938 Inlägg
24 februari 2012
#44
Crille88 skrev:
googlade lite och hittade precis vad vi behöver big_smile

glesmark: du och jag är inne och snackar om surge, de var egentligen inte vad jag var ute efter, utan att turbona med surgekåpa klarar även att avlasta bättre när de gällar att släppa gasen utan dump.. bild på surge:
http://www.ih8mud.com/tech/turbo/Fig2_enlarges.gif
EDIT: det jag alltså ville komma fram till är att när luften kommer tillbaka kan den gå ut via surgeportarna istället för att studsa och bromsa upp för att kunna ta sig ut "genom" turbinbladen tillbaka till inloppen..
NU är du med på vad ja menar? tongue sen är de självklart att jag kan ha fullständigt fel :S
och isåfall ber ja om ursäkt för eventuella vilseledningar


sen för att förklara skillnaden för dom som inte vet så finns de många som förväxlar surge med kvittret av att stänga spjället och luften studsar tillbaka,

Kollar du på bilden du länkade så ser du att luften måste ta nästan samma väg tillbaka genom turbon och genom kompressorns turbinhjul.
Surge har jag inte helt på min klara sida, men har fått förklarat av någon en gång i tiden att det är turbon som får "stall", den suger inte luft.

Anledning till det betende hos turbon överlåter jag till någon annan att förklara.

1 938 Inlägg
24 februari 2012
#45
Citerar Big Al

"Anti-surge hus är ett kompressorhus på turbon som tillåter att en viss mängd luft inte åker med in igenom kompressorn , luften går igenom första vingbladen för att sedan rotera med för att sedan gå ut igenom anti-surge portarna.
Vid högre flöden så kommer även antisurgeportarna göra så att luften vänder och tar då "genvägen" direkt till de andra vingbladen.
Genom att göra på detta sätt så kommer man att främst flytta vars surge hamnar för turbon, då man får ett dynamiskt trimförhållande på kompressorn då man i början får ett lägre trim för att sen på "topp" få ett högt trim.
Beroende på hur antisurgehuset görs så flyttar man även vars choke hamnar för turbon."


Så som jag förstår så trycker turbon ut luften ur hålen när den laddar lågt, och vid högre ladd så kan den få luften att vända någonstans, fattar inte vart den skall vända dock.

Tror de lite överkurs dehär, iaf för mig, skall aldrig designa en turbo, räcker att veta att de finns antisurgekåpa på den man köper så e de bra sen liksom. big_smile

1 353 Inlägg
24 februari 2012
#46
hehe håller med dig där, tror dock att TS trots allt fått svar på de han egentligen undrade tongue


4 693 Inlägg
24 februari 2012
Trådstartare
#47
Crille88 skrev:
hehe håller med dig där, tror dock att TS trots allt fått svar på de han egentligen undrade tongue

Japp, och dumpen är beställt också.
Men det är roligt att läsa smile

Vet ni vart varvstoppet ligger orginal på en b230fk?

Booyakasha!

1 938 Inlägg
24 februari 2012
#48
Kring 6000 varv om mitt minne inte ljuger. hmm

4 693 Inlägg
24 februari 2012
Trådstartare
#49
Glesmark skrev:
Kring 6000 varv om mitt minne inte ljuger. hmm

För mätaren blir röd på 6000 och varvstoppet brukar alltid vara en bit in på det röda, iaf på andra volvo jag haft.
Men min slår i vid prick 6000 rpm, tänkte om det hade med att göra att den är chippad?

Booyakasha!

1 938 Inlägg
24 februari 2012
#50
Har för mig att mina har tagit i vid 5900-6000 varv, borde väl inte vara några problem att varva 7000 med dom dock?

1 353 Inlägg
24 februari 2012
#51
beroende på olika chipp så kan varvstoppet va högre eller lägre eftersom att det då är en ändrad programvara. tongue


4 693 Inlägg
24 februari 2012
Trådstartare
#52
Crille88 skrev:
beroende på olika chipp så kan varvstoppet va högre eller lägre eftersom att det då är en ändrad programvara. tongue

Va just det jag ville komma fram till, om det var ändrat eller kvar på orginal.

Åker aldrig på varvstoppet, men bilfan bara dog rätt som det var när jag drog iväg, visade sig vara ett konstigt varvstopp.

Vart inte som det vart på andra bilar, dvs RAAAAPAPAPAPAPAPA.... Utan mer RAAAA.........AAAAA.
Den dog en kort stund, sen flög den igång igen.
Trodde växeln hoppa ur första gången, men låg visst på 6000 rpm utan att tänka på det

Booyakasha!

4 693 Inlägg
27 februari 2012
Trådstartare
#53
Snabba svar på hur man får ut och sätter i nya membranet i dumpen?
Fick hem den idag och ska snart ut och byta, men vill inte ha sönder den såklart

Booyakasha!

4 693 Inlägg
27 februari 2012
Trådstartare
#54
Nu är den bytt. Va ju skitlätt.

Men den pyser inte ens 1/3 av vad den gjorde innan sad Låter orginal nu *urk*
Men det är som det ska iaf

Booyakasha!

84 Inlägg
27 februari 2012
#55
skaffa öppen dump wink


766 Inlägg
27 februari 2012
#56
Softis skrev:
Nu är den bytt. Va ju skitlätt.

Men den pyser inte ens 1/3 av vad den gjorde innan sad Låter orginal nu *urk*
Men det är som det ska iaf

Köper man en orginal dump brukar dom låta som orginal;-) köp insatsfilter o sätt tillbaka burken oxå så slipper man flåset

766 Inlägg
27 februari 2012
#57
Glesmark skrev:
Har för mig att mina har tagit i vid 5900-6000 varv, borde väl inte vara några problem att varva 7000 med dom dock?

Rätt stora problem då ventilfjädrarna inte hänger med. Och helt onödigt då en orginal motor slutar dra efter 5000

1 938 Inlägg
27 februari 2012
#58
Whatever you say Sheerlock.

NIVÅ 5 I LIVSNJUTNING
2 390 Inlägg
27 februari 2012
#59
antesacc skrev:
skaffa öppen dump wink

då måste man ställa om spjälllägesgivare och den börjar gå fett pga luftmängdsmätaren. Lurar styrsystemet vilket inte är bra, återcirkulerande funkar bäst.

Skbg Performance Team.
Projekt : Volvo S70 2.5T http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6#p2755566
Projekt : Volvo 745 Turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=192658

4 693 Inlägg
27 februari 2012
Trådstartare
#60
Skulle aldrig falla mig in att ha en öppen igen, bara idioti!
Men trodde det lät mer i bilen för att laddet är uppställt, men så var icke fallet.

Lägger snart upp en video på hur skillnad vart.
Gnäll inte på kvallen bara, det vart lite mörkt tongue

Booyakasha!


Sök