Citerar Big Al
"Anti-surge hus är ett kompressorhus på turbon som tillåter att en viss mängd luft inte åker med in igenom kompressorn , luften går igenom första vingbladen för att sedan rotera med för att sedan gå ut igenom anti-surge portarna.
Vid högre flöden så kommer även antisurgeportarna göra så att luften vänder och tar då "genvägen" direkt till de andra vingbladen.
Genom att göra på detta sätt så kommer man att främst flytta vars surge hamnar för turbon, då man får ett dynamiskt trimförhållande på kompressorn då man i början får ett lägre trim för att sen på "topp" få ett högt trim.
Beroende på hur antisurgehuset görs så flyttar man även vars choke hamnar för turbon."
Så som jag förstår så trycker turbon ut luften ur hålen när den laddar lågt, och vid högre ladd så kan den få luften att vända någonstans, fattar inte vart den skall vända dock.
Tror de lite överkurs dehär, iaf för mig, skall aldrig designa en turbo, räcker att veta att de finns antisurgekåpa på den man köper så e de bra sen liksom.