3057
Sök

Hjälp att välja KAM VID TRIMMNING 940 sugmotor

40 Inlägg
22 februari 2012
Trådstartare
#1
Hej. Jag ska trimma min 940 fb. Jag skall göra följande.
-Plana
-Porta
-chippa (VOC)
-Extraktorgrenrör o vilket avgasysten bör man bygga?

Då kommer jag till den stora frågan vilken kam skall jag ha? Har stora funderinga på en månen 8 kam som egentligen är en folkracekam. För den är i lagom prisklass! Jag vill ha en vassare kan än vx3! Fins det någon som trimmat med månen 8 kam eller något annat lite billigare anternativ som funkar riktigt bra? Tacksam för svar!

1 915 Inlägg
23 februari 2012
#2
Minns jag inte fel så brukar väl VOC bilarna ha H kam, så det kanske vore nåt ?
V, K & H är vassare än VX3, om du bara väljer mellan volvos original kamaxlar...

Folkraceshopen har kamaxlar till bra pris.
Kgtrimning har även de kamaxlar, men lite dyrare.


Söker du här i forumet så finner du en hel del ang olika kamaxlar till rödblockare...
Beroende på hur mkt du tänkt plana så behöver du ev även skaffa ett ställbart kamaxeldrev, så du kan justera kamaxeln och få rätt inställning.

2,5" sportsystem bör funka bra. Finns även speciella avgassystem för VOC, fast kostar lite mer..

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

165 Inlägg
23 februari 2012
#3
Kör på H, finns ny tillverkad för typ 2,5k från någon rallyshop som sammarbetar med VOC.
Om du ska ha original prylar alltså, H är den vassaste original.


40 Inlägg
23 februari 2012
Trådstartare
#4
Det behöver inte vara någon orginalkam! Jg är väldigt sugen på månen 8 kam men vill veta om den funkar bra äver i en vanlig "gatbil"

77 Inlägg
23 februari 2012
#5
H är Volvos vassaste originalkam och blir därför jobbig på gatan. Hur mycket hade du tänkt varva?
Senast redigerat av 3CSi (23 februari 2012)

40 Inlägg
23 februari 2012
Trådstartare
#6
Okej. Jag har VOC chipp o dom varvar väl upp till 7-7,5 tisen varv!?

77 Inlägg
24 februari 2012
#7
H-kammen borde lämna maxeffekt vid runt 7000 varv. Tror inte att den börjar dra förrän vid 3000 varv eller liknande.

40 Inlägg
24 februari 2012
Trådstartare
#8
Okej. Hellst vill jag ju ha en kam med så långt register som möljigt! Men jag skulle vilja veta hur månen8 kammen är att köra med på gatan. Men verkar inte finnas någon som provat?

139 Inlägg
24 februari 2012
#9
Förutsatt att jag räknat rätt så planar flödet ut över en 44mm ventil vid 5000 till 5500 varv så har du tänkt varva mer än så behöver du större ventiler. Såvitt jag förstår från att ha mätat och kikat så är portarna faktiskt riktigt bra på b230fb för att ha en maxeffekt runt de varvtalen, även VX3-kammen passar ganska bra

Med andra ord så är det lite allt eller inget om du ska trimma motorn. Med "inget" innebär att det är smartare att renovera, balansera och ev plana den och sedan lägga pengarna på insug och avgasrör än att porta och jaga kamaxlar.


40 Inlägg
24 februari 2012
Trådstartare
#10
Så om jag ska få ut mest effekt och vrid så ska jag äver byta ventiler? Om man byter till 2 storlekar större både in och ut så slipper man väl byta ventilsäte? Jag vill ha en bil mex gött vrid och så men inte lägga ut en förmögenget. Men om jag inte byter ventiler så är det ingen mening med att porta och plana?

925 Inlägg
24 februari 2012
#11
Adambrunnegard skrev:
Så om jag ska få ut mest effekt och vrid så ska jag äver byta ventiler? Om man byter till 2 storlekar större både in och ut så slipper man väl byta ventilsäte? Jag vill ha en bil mex gött vrid och så men inte lägga ut en förmögenget. Men om jag inte byter ventiler så är det ingen mening med att porta och plana?

Absolut, det finns ingen annledning att byta till större ventiler om man inte har kommit så långt man kan med det man har först.

Vad har du för effektmål?
Man ska stäva efter att ha så små ventiler som möjligt, till den effekt man önskar.
En skicklig portare kan komma långt med 44mm ventiler. Då blir resultatet bra bottendrag och hög toppeffekt på samma gång.

Med stora ventiler blir det bara hög toppeffekt. Kanske inte så kul i längden.

Men som sagt, hur mycket vill du ha? Det är då först man kan välja kamaxel också...

Mats

139 Inlägg
24 februari 2012
#12
Jag håller fortfarande på lära mig men jag skulle vilja veta hur man tar ut mer effekt genom att porta en 531 topp för 44mm ventiler och få ut mer effekt utan att förlora en hel massa på låga och mellanregistret? Det är isåfall att göra insuget så att det strömmar mer rakt på och sen plasta, men att förstora portarna något förstår jag inte hur det ska vara lönsamt? I kombination med en kam som lyfter högre kanske, men den optimala lyfthöjden på 44mm ventiler är 11mm såvitt jag kan läsa mig till, och det är vad VX3-kammen lyfter

Jag tycker att du ska fixa ett bra grenrör och ett bra insug sen se till att de passar bra mot portarna, höja kompressionen (varje 1:1 du höjjer tex 9:1 till 10:1 ger 4-5% mer effekt över hela registret, tills det spikar dvs) och ordna något typ av eftermarknadssprut så att du kan få det bra inställt. Med insugsröret och grenröret kan du bestämma lite över var effekten kommer att hamna i registret, du kan välja att den ska dra hårt på toppvarven eller att du har en motor som drar starkt från låga mellanregistret. Jag tycker att en kam som passar en toppeffekt där ventilerna flödar som bäst är rätt väg att gå, och sen som sagt välja registret med avgas och insug, och som jag kan förstå är VX3-kammen inte så tokig till det!

Jag håller som sagt på att lära mig och har fått söka med lykta bara för att förstå hur jag bygger en bra motor med standardgrejor och som jag har räknat och förstått på texter så ska du öka för högre toppeffekt över 5500 varv så behöver du större ventiler, när du sen har större ventiler behöver du större insugsportar, större insugsrör, andra dimensioner på avgassystemet, kam med högre lyft etc, detta alltså för att få en motor som går bra över stora delar av registret och inte bara jaga toppeffekt. Det GÅR ta ut högre toppeffekt med standard ventiler men det som händer är att resten av registret dör ut och du får en motor som bara är kul när du ligger på toppvarven.

Missförstå mig inte nu, du kan självklart få ut mer effekt på hela registret jämfört med vad bilen har standard eftersom den inte är hundra optimerad. Men säg att du räknar på en motor som ska ge toppeffekt på 5500 och sen väljer att porta den för mer effekt, då kommer överstående att inträffa

Som Mats säger så väljer du att gå på större ventiler så flyttar du direkt upp effekten i registret, du kan dock motverka det lite med att stämma av insug/avgas på ett lägre varvtal och på så sätt få ett bredare register (dock högre upp fortfarande!). I vilket fall måste du känna att du klarar dig med mindre effekt på säg 1000-2500 varv

Ett mycket bättre alternativ kan jag tycka är att montera turbo och sen gå "neråt" i "vasshet" på kammen till tex en A-kam. Får du ihop ett bra system så får du mycket mer "vrid" (botteneffekt) och samtidigt mer på topp, dessutom tror jag att det blir billigare än en sugtrimning.


40 Inlägg
25 februari 2012
Trådstartare
#13
Men det är så att jag har en kompis som har en 530 topp som är portad planad och vx3 kam i sin 740 och den går långt under för äntningarna, den går ju typ som en 940 orginal...  Jag vill nog inte byta ventiler. Jag har ju som sagt extraktorrör som ja ska sätta på samt VOC chipp, jag vet inte riktigt register man vill ha, självklart vill man ju ha grymt vrid på hela men det kan man ju inte räkna med nu... Jag vill ju ändå kunna leks lite på torr asfalt utan att bilen "inte orkar" jag vill ha dtt gött "lekvrid" om ni förstår. Jag funderar ändå på H-kam för den drar väl vid 3000 och bäst vid typ 7000varv?

139 Inlägg
25 februari 2012
#14
Sälj grenröret och chippet och köp ett turbo-kit, du kommer inte dit du vill utan att lägga ner stora summor annars. Det är mina tankar kring det iaf smile


139 Inlägg
25 februari 2012
#15
Om du tänk såhär med sugtrim så är man inte helt ute och cyklar: Om du vill ha mer effekt på höga varv så tar du bort lika mycket effekt på låga varv som du lägger till på höga

Det innebär att: Du åker ut och drar full gas på en relativt hög växel (3an tex) från 1000 varv, tänk dig att det som händer mellan 1000 och 2500 varv halveras och det som händer efter 5000 varv ökas med 25%

Sen funderar du över om det räcker med 25% mer för att bilen ska vara så kul som du tänkt dig och om du klarar av att leva med att förlora hälften under 2500 varv

Jag har tidigare kört supermoto på hög nivå och där tampades man med att ha för mycket effekt på låga varv eftersom det går såpass sakta på vissa delar av banan, där tyckte jag att vi tjänade på att trimma motorn eftersom effekten skickades högre upp i registret och motorn var snällare mitt i kurvan för att sen riktigt vakna till liv ut på rakan. Men då snackar vi ett fordon som motsvarar en bil på 500hk och 1000kg

Ett annat sätt att komma dit du vill är att inte alls röra motorn utan att justera chassieinställningarna. Hårdare fjädrar runt om och en hård krängningshämmare bak kommer att göra bilen mer "kul" och lättare att kunna hålla i ställ


40 Inlägg
25 februari 2012
Trådstartare
#16
Okej då förstår jag. Men vart får man tag på en fårdare krängningsämmare? Jag har sänkningssats runt om och sportdämpare bak....


Sök