Jag håller fortfarande på lära mig men jag skulle vilja veta hur man tar ut mer effekt genom att porta en 531 topp för 44mm ventiler och få ut mer effekt utan att förlora en hel massa på låga och mellanregistret? Det är isåfall att göra insuget så att det strömmar mer rakt på och sen plasta, men att förstora portarna något förstår jag inte hur det ska vara lönsamt? I kombination med en kam som lyfter högre kanske, men den optimala lyfthöjden på 44mm ventiler är 11mm såvitt jag kan läsa mig till, och det är vad VX3-kammen lyfter
Jag tycker att du ska fixa ett bra grenrör och ett bra insug sen se till att de passar bra mot portarna, höja kompressionen (varje 1:1 du höjjer tex 9:1 till 10:1 ger 4-5% mer effekt över hela registret, tills det spikar dvs) och ordna något typ av eftermarknadssprut så att du kan få det bra inställt. Med insugsröret och grenröret kan du bestämma lite över var effekten kommer att hamna i registret, du kan välja att den ska dra hårt på toppvarven eller att du har en motor som drar starkt från låga mellanregistret. Jag tycker att en kam som passar en toppeffekt där ventilerna flödar som bäst är rätt väg att gå, och sen som sagt välja registret med avgas och insug, och som jag kan förstå är VX3-kammen inte så tokig till det!
Jag håller som sagt på att lära mig och har fått söka med lykta bara för att förstå hur jag bygger en bra motor med standardgrejor och som jag har räknat och förstått på texter så ska du öka för högre toppeffekt över 5500 varv så behöver du större ventiler, när du sen har större ventiler behöver du större insugsportar, större insugsrör, andra dimensioner på avgassystemet, kam med högre lyft etc, detta alltså för att få en motor som går bra över stora delar av registret och inte bara jaga toppeffekt. Det GÅR ta ut högre toppeffekt med standard ventiler men det som händer är att resten av registret dör ut och du får en motor som bara är kul när du ligger på toppvarven.
Missförstå mig inte nu, du kan självklart få ut mer effekt på hela registret jämfört med vad bilen har standard eftersom den inte är hundra optimerad. Men säg att du räknar på en motor som ska ge toppeffekt på 5500 och sen väljer att porta den för mer effekt, då kommer överstående att inträffa
Som Mats säger så väljer du att gå på större ventiler så flyttar du direkt upp effekten i registret, du kan dock motverka det lite med att stämma av insug/avgas på ett lägre varvtal och på så sätt få ett bredare register (dock högre upp fortfarande!). I vilket fall måste du känna att du klarar dig med mindre effekt på säg 1000-2500 varv
Ett mycket bättre alternativ kan jag tycka är att montera turbo och sen gå "neråt" i "vasshet" på kammen till tex en A-kam. Får du ihop ett bra system så får du mycket mer "vrid" (botteneffekt) och samtidigt mer på topp, dessutom tror jag att det blir billigare än en sugtrimning.