3333
Sök

740 turbo -86 startar men dör

Sportcar for Life
315 Inlägg
22 februari 2012
Trådstartare
hej, har ett skumt problem med min b230et.

den startar nu efter att den vart helt död ett tag, den går men väldigt dåligt, typ på 2-3 burk bara.

dock går den bara sålänge jag håller nyckeln vid sista läget (startläget där startmotorn börjar gå), släpper jag så dör bilen efter ca 2 sek.... har testat att koppla förbi tändningslåset men ingen förändring.

Detta har jag testat:
Bytt databox
Bytt tändspole
Bytt fördelarlock och kablar (Rotor samma men den är inget fel på)
Direktström till soppapump

ja finns nog mer jag gjort, har hållt på med bilen o grejat i ca 2 veckor nu.
Köpte bilen som den är, och bilen gick bra när förra ägaren hade den tills han blåste blockpackningen, då bytte han topp och blockpackning.. 530 topp.... mer än så vet jag inte.

någon som har förslag

460 Inlägg
22 februari 2012
Rallon skrev:
hej, har ett skumt problem med min b230et.

den startar nu efter att den vart helt död ett tag, den går men väldigt dåligt, typ på 2-3 burk bara.

dock går den bara sålänge jag håller nyckeln vid sista läget (startläget där startmotorn börjar gå), släpper jag så dör bilen efter ca 2 sek.... har testat att koppla förbi tändningslåset men ingen förändring.

Detta har jag testat:
Bytt databox
Bytt tändspole
Bytt fördelarlock och kablar (Rotor samma men den är inget fel på)
Direktström till soppapump

ja finns nog mer jag gjort, har hållt på med bilen o grejat i ca 2 veckor nu.
Köpte bilen som den är, och bilen gick bra när förra ägaren hade den tills han blåste blockpackningen, då bytte han topp och blockpackning.. 530 topp.... mer än så vet jag inte.

någon som har förslag

är det den vita som det stog att det skulle vara 270hk i på blocket? smile prova spruta startgas kring insugspackningen. vanligt med tjuvluft där! smile tror inte det har med elen att göra i detta fallet smile

Ung pojk med stort intresse för gamla volvoturbos :)

Sportcar for Life
315 Inlägg
23 februari 2012
Trådstartare
Ja den är vit men svart under list, men några 270 hk är det då inte, ägde Samma bil för 2 år sedan. Men även om de skulle läcka så borde den ju inte dö sådär eller? Bara gå dåligt...?

460 Inlägg
23 februari 2012
Rallon skrev:
Ja den är vit men svart under list, men några 270 hk är det då inte, ägde Samma bil för 2 år sedan. Men även om de skulle läcka så borde den ju inte dö sådär eller? Bara gå dåligt...?

Om den drar tjuvluft kan den visst dö bara sådär, men har du provat byta luftmassemätare? smile

Ung pojk med stort intresse för gamla volvoturbos :)

Sportcar for Life
315 Inlägg
23 februari 2012
Trådstartare
Nej men jag har testat att ha den urkopplad och då ska den ju gå i felsäkert läge..?
Det är en Bosch med slutsiffror 035... Tydligen svårt att få tag i...

179 Inlägg
24 februari 2012
Så den gick bra tills toppen byttes? kolla kablarna då så att inget är felkopplat. Motortempgivaren och kallstartsgivaren är vanligt att dom kontakterna skiftas och kan säkert ge dessa symptom. Styrboxen får helt fel signaler och kan inte styra luft bränsleblandningen då.

490 Inlägg
24 februari 2012
Sätt en plus kabel från batteriet dirrekt till tändspolen en polare hade samma problem fast på en 240... behöver inte vara det men värt att pröva!

116 hk och en svetsdiff är allt som behövs.

Sportcar for Life
315 Inlägg
24 februari 2012
Trådstartare
Gomez skrev:
Så den gick bra tills toppen byttes? kolla kablarna då så att inget är felkopplat. Motortempgivaren och kallstartsgivaren är vanligt att dom kontakterna skiftas och kan säkert ge dessa symptom. Styrboxen får helt fel signaler och kan inte styra luft bränsleblandningen då.

Jo men jag har fått igång den en gång ock körde så en sväng på ca 1-2 km o de gick bra då men den dig den bara i sen har jag inte fått igång den... Så borde inte vara de..hmm eller??

Sportcar for Life
315 Inlägg
24 februari 2012
Trådstartare
sonaxvax skrev:
Sätt en plus kabel från batteriet dirrekt till tändspolen en polare hade samma problem fast på en 240... behöver inte vara det men värt att pröva!

Har redan testar det, men tack för tipset..smile

Sök