2539
Sök

Dåligt laddtryck Saab 9-3 aero, års 00

227 Inlägg
23 februari 2012
Trådstartare
#1
Tänkte kolla om någon ha nån ide varför det är så dåligt laddtryck i min Aero. Den ladda 0.6 som max, och strax över halva gula på orginal laddmätarn.
Jag va in o tog fel koder men de fanns inga. Så va e de då som kan ta ner laddtrycket?

Tacksam för alla svar smile


7 274 Inlägg
23 februari 2012
#2
Dom blåa backventilerna brukar kunna ge upp efter ett tag. Finns en stor tråd om det på saab turbo club of sweden.


633 Inlägg
23 februari 2012
#3
kolla din wastegate laddar inte bilen som den ska s kan den vara boven


227 Inlägg
23 februari 2012
Trådstartare
#4
Ja ha testa blåsa i backventilerna men dom e stum. Turbon e nybytt, men ja e i luven på om grundladdet kanske e för lågt. WG armen e ganska stum iaf.


426 Inlägg
23 februari 2012
#5
Trasig tryckslangar, har det kommet plötsligt eller under en längre tid?

Det är inte farten som dödar...
Det är stoppen
Kolla in min projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 7#p3128567

227 Inlägg
23 februari 2012
Trådstartare
#6
Nja de ha varit ett par tre veckor nu iaf. Men ska de inte låta lite extra om en tryckslang e trasig?


426 Inlägg
23 februari 2012
#7
Kompisen hade en sprucken tryckslang, bilen lät normalt men ladda inte fullt runt 0,4-0,6

Det är inte farten som dödar...
Det är stoppen
Kolla in min projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 7#p3128567

633 Inlägg
23 februari 2012
#8
är en tryckslang sönder kan man få ett lustigt sug ljud när man kör


227 Inlägg
23 februari 2012
Trådstartare
#9
Ja tro inte ja ha hört nå konstigt sug ljud. Men de ska ja kunna kolla me startspray va? Öka varvtalet så e de läckage?


633 Inlägg
23 februari 2012
#10
_Togga_ skrev:
Ja tro inte ja ha hört nå konstigt sug ljud. Men de ska ja kunna kolla me startspray va? Öka varvtalet så e de läckage?

japp gör det lättast så om man inte läcktestar med tryckluft


227 Inlägg
23 februari 2012
Trådstartare
#11
Hur gö man de som då? tongue Kanske ska ha specialverktyg? Annars ha ja tryckluft på jobbet smile


633 Inlägg
23 februari 2012
#12
_Togga_ skrev:
Hur gö man de som då? tongue Kanske ska ha specialverktyg? Annars ha ja tryckluft på jobbet smile

de är lite större ingrepp tex insugs ventilerna ska va stängda sen bygger man en muff över kompressorhuset o trycker i lite luft typ 1bar


aldra lättast är o ta startgas somsakt :p


227 Inlägg
23 februari 2012
Trådstartare
#13
Haha okej tongue Då testa ja me startgas wink Känns lite lättare tongue Men dom blåa backventilerna kanske ska ha högre tryck än att blåsa i dom ? smile


633 Inlägg
23 februari 2012
#14
_Togga_ skrev:
Haha okej tongue Då testa ja me startgas wink Känns lite lättare tongue Men dom blåa backventilerna kanske ska ha högre tryck än att blåsa i dom ? smile

är inte hemma på saab vad är de för backventiler? va sitter dem :p


227 Inlägg
23 februari 2012
Trådstartare
#15
Dom sitter på en slang som komma från megnetventilen. Ha hört många som prata om dom o att dom kan ta ner laddtrycket.


633 Inlägg
23 februari 2012
#16
jaha men testa o ta startgas när motorn är igång läcker de inte kan vi utesluta det. men säger att de är en sjukdom att ventilen gå sönder så kan felet mycket väl vara det


227 Inlägg
23 februari 2012
Trådstartare
#17
Ska testa me startgas så återkommer jag smile Just nu hoppas ja att de e så simpelt fel big_smile


633 Inlägg
23 februari 2012
#18
oftast är de simpelt men man tro att de är värre än de är


227 Inlägg
24 februari 2012
Trådstartare
#19
Nu ha ja testat startgas o de verka inte som något läckage. Men ja testa o tanka i 98 oktan o den ladda inge mer men den steg lite på orginal mätaren. men den vill inte lägga sej vid det röda området. Fler tips?? smile


44 Inlägg
23 december 2012
#20
Hej,

Lite sent inlägg, kanske har fixat det men kan skriva ändå.

Kolla om laddtrycksregulatorn funkar. Kan du komma med att koppla ur den och testa köra och se om det är
någon skillnad. Är det samma som innan så är den nog kass. Har för mig att om man kopplar ur den så ska den gå ner på orginal ladd Ca 0.45 ( inte helt säker)

Kan även testa att koppla ur vaccum slangen till wg då ska den gå upp till slutetpå det röda. Ca 2 bar. Gör den det så är det troligtvis wg smile 
 
MVH Emil


Sök