2492
Sök

S40 - Byta nav

T5
141 Inlägg
24 februari 2012
Trådstartare
Hej.
Jag har en s40 t4 -00 som jag krockade för 1 år sedan. Jag har bytt diverse delar på bilen och skall slutligen byta navet för att se om jag kan få hjulet rakt igen.

Jag köpte hela kittet och har lossat fjäderbenet och dragit bort skruvarna till navet. Det sitter dock en stor fet skruv i mitten som håller fast drivaxeln.

Hur ska man få loss den? Vad behöver jag för verktyg?

Sedan, för att få ut själva "knoppen" i slutet av styrledet som sitter fast i navet, måste jag lossa på länkarmen också? Har försökt slå ut skiten med en hammare underifrån men det går inte.

Tacksam för svar.

jag hade en dröm

3 235 Inlägg
24 februari 2012
Till styrleden behöver du ett verktyg, finns bl a på Biltema, Mekonomen m fl.
Den feta muttern i mitten är bara att dra loss, men dem bukar som regel sitt rätt hårt, så en förlängare är till stor hjälp, och inte inst en krafthylsa, vanlig hylsa kan spricka annars.
Du skriver att bilen inte gå rakt, du råkade inte böja infästning/stag?
Senast redigerat av engolf (24 februari 2012)

T5
141 Inlägg
24 februari 2012
Trådstartare
engolf skrev:
Till styrleden behöver du ett verktyg, finns bl a på Biltema, Mekonomen m fl.
Det feta muttern i mitten är bara att dra loss, men dem bukar som regel sitt rätt hårt, så en förlängare är till stor hjälp, och inte inst en krafthylsa, vanlig hylsa kan spricka annars.
Du skriver att bilen inte gå rakt, du råkade inte böja infästning/stag?

Ok tack. Får gitta förbi mekonomen. Jag har inga verktyg som passar muttern i mitten.

Sedan vet jag inte vad en infästning är. Det jag har bytt hittills är, länkarmen, fjäderbenet, krängningshämmaren, hela styrväxeln och nu slutligen navet. Fick jag med det? smile

jag hade en dröm

T5
141 Inlägg
26 februari 2012
Trådstartare
Jag har ett problem.
Den stora feta muttern som sitter i mitten av navet går fan inte att skruva av. Har dragit på 5/56 och allt.
Själva drivaxeln snurrar ju bara runt när jag försöker lossa upp skiten. Jag har i växel också.

Hur ska jag få ut den?

Tacksam för svar.

jag hade en dröm

4 822 Inlägg
26 februari 2012
med en mutter knackare, det går oftast inte att lossa den för hand då den som sagt sitter rätt så hårt vilket den också ska.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

309 Inlägg
26 februari 2012
beroende lite på hur det ser ut på s40 och vilken fälg du har så kanske det inte går, men att lossa den med bilen på marken med hjulet på brukar fungera annars om luftverktyg inte finns tillgängligt

Läser och släcker felkoder. pm för info

477 Inlägg
27 februari 2012
styrleden lossar man allra lättast med specialverktyget "big ass hammer"
slå inte på själva styrledstappen utan på godset styrleden (konan) sitter i så ska du se att den släpper på första slaget om du slår hårt och bestämt....
akta bara så du inte träffar något annat! lätt hänt!

ang. drivaxeln så säger jag som dom andra... Mutterdragare och mycket rostlösning

* Lars Ström tog en tur i sin nya El-bil. Fick Sladd, tappade Kontakten och slog en Volt!

T5
141 Inlägg
27 februari 2012
Trådstartare
Tack gubbar. Fick loss allting. Fick ha däcket nere för att få bort navmuttern och spindelleden hade jag verktyg för som tur va (från biltema).

Jag har en annan fråga. Det verkar som att jag har fuckat upp gängorna till spindelleden och länkarmen som går in i navet. Skruven kommer inte på eller fastnar.

Vad är enklast att göra? Fila lite eller gänga om? Och hur smile

jag hade en dröm

T5
141 Inlägg
2 mars 2012
Trådstartare
Gängade om skruvarna och rören med en fil, funkade skit bra. Vill tacka er så mycket för hjälpen. Har bytt navet nu och hjulet är mycket rakare, behöver nog göra en framvagnsinställning bara.

jag hade en dröm

Sök