4449
Sök

besiktningsproblem med eftermarknadsdump?

160 Inlägg
8 september 2006
Trådstartare
#1
bara undrar om det blir problem att få igenom bilen på besiktningen om man sätter dit en hybriddump med rostfritt ersättningsrör?


Supra MKIV TT
69 Inlägg
8 september 2006
#2
det ska nog inte va några problem.. bara allt fåt rätta värdena så

160 Inlägg
8 september 2006
Trådstartare
#3
men om man ställer den på öppen brukar man få fel värden då?
så man borde ställa om den till återcirkulerande när man ska in på besiktning?


2 652 Inlägg
8 september 2006
#4
när jag jobbade på verkstad så bes vi 2-3 bilar om dagen o dom sa alltid att om det är öp0pen dump på bilen så kör lungt i i hallen så ingen hör . så är de inga problem .

160 Inlägg
8 september 2006
Trådstartare
#5
jo men problemet är ju att vid besiktning så brukar dom provköra bilen en liten bit utanför verkstaden... och dom brukar ju nästan dra bilen upp till varvstoppet... smile


2 652 Inlägg
8 september 2006
#6
Fenne skrev:
jo men problemet är ju att vid besiktning så brukar dom provköra bilen en liten bit utanför verkstaden... och dom brukar ju nästan dra bilen upp till varvstoppet... smile

det har jag aldrig vart med om .- hade dom gjort de på min bil hade de vart sista gången .
här i stan så kör dom helt normalt på provsträckan . kanske 3000varv typ

160 Inlägg
8 september 2006
Trådstartare
#7
jag vet inte hur det e nu... men jag vet förra året när jag hade en golf 3 gti så drog dom den lätt upp till över 5000varv... sen när han kom in klagade hna på att bilen lät konstigt vid höga varvtal...

då sa jag, men ligg inte på så höga varvtal.

då sa han att han måste se så att bilen går som den ska i motorn...


2 652 Inlägg
8 september 2006
#8
Fenne skrev:
jag vet inte hur det e nu... men jag vet förra året när jag hade en golf 3 gti så drog dom den lätt upp till över 5000varv... sen när han kom in klagade hna på att bilen lät konstigt vid höga varvtal...

då sa jag, men ligg inte på så höga varvtal.

då sa han att han måste se så att bilen går som den ska i motorn...

vilken idiot . men det 'är ju inte mkt jobb att sätta tillbaka så de blir återcirkulerande så de kanske är värt i ditt fall

160 Inlägg
8 september 2006
Trådstartare
#9
ja jag vet... det e inte det största jobbet... men det är principen...

men vid min bilprovning så är dom nog ganska tjuriga...
min flickvän besiktigade sin bil här om veckan...
dom släppte inte igenom den för att det saknades vatten i spolarvätskebehållaren så dom kunde inte se om munstyckena funkade...

jag menar, hur svårt hade det varit för dom att gå o hämta ett glas med vatten o fyllt på o testat om dom funkade?

ibland undrar jag vad dom tänker med...


2 652 Inlägg
8 september 2006
#10
Fenne skrev:
ja jag vet... det e inte det största jobbet... men det är principen...

men vid min bilprovning så är dom nog ganska tjuriga...
min flickvän besiktigade sin bil här om veckan...
dom släppte inte igenom den för att det saknades vatten i spolarvätskebehållaren så dom kunde inte se om munstyckena funkade...

jag menar, hur svårt hade det varit för dom att gå o hämta ett glas med vatten o fyllt på o testat om dom funkade?

ibland undrar jag vad dom tänker med...

helt sjukt alltså .. riktigt många som klagar på besiktningar . har i stan är de inga som helst problem .

jag hade fel ljusinställning 2 dåliga däck bak . en sprucken lyckta i bak som lyste igeonom vitt ljus .

han sa att jag kan skruva upp ljuset nu när han ändå har aparaten framme . bakljuset o däcken fixck jag lova att byta snarast möjligt.

verkar vara välldigt olika runt om i landet .

sen så släpper dom givetvis inte någon bil som bromsar mm är bristfälliga

160 Inlägg
8 september 2006
Trådstartare
#11
nä det är klart... det kan jag förstå´

tycker bara att måste flytta till "rätt" kommun för att få trimma o hålla på med bilen så mycket man vill utan att där e nån som klagar... smile


2 652 Inlägg
8 september 2006
#12
Fenne skrev:
nä det är klart... det kan jag förstå´

tycker bara att måste flytta till "rätt" kommun för att få trimma o hålla på med bilen så mycket man vill utan att där e nån som klagar... smile

ja de är sant .. finns folk som åkt igenom med turbo på sina bmws i tidaholm . där är det extremt lätt att åka igenom .

brukar bes mina vinterbilar där .

på förra volvo 745 an visa han mej vilka fel de var på den utan att sätta en enda 2a

1 ojämnbromsverkan fram\bak
2läckage motor .
3 rost på bärande balk bak.
4 spricka i framrutan hela vägen från förarsidan till passagerarm.
5 spindelled vänster fram glapp .

det gick igeonom sa han för att de var en så gammal bil ehhe

Rally ludde
213 Inlägg
8 september 2006
#13
Det är väldigt olika beroende på plats i sverige...

Sen är det absolut inte samma besiktningsman som du möter på en Fredag eftermiddag som att du skulle träffa samma person en Måndagmorgon


Finns inga regler utan allt beror på hur besiktningsmannen mår och om han har en bra dag

////////RallyLudde////////

228 Inlägg
10 september 2006
#14
precision skrev:
Fenne skrev:
nä det är klart... det kan jag förstå´

tycker bara att måste flytta till "rätt" kommun för att få trimma o hålla på med bilen så mycket man vill utan att där e nån som klagar... smile

ja de är sant .. finns folk som åkt igenom med turbo på sina bmws i tidaholm . där är det extremt lätt att åka igenom .

brukar bes mina vinterbilar där .

på förra volvo 745 an visa han mej vilka fel de var på den utan att sätta en enda 2a

1 ojämnbromsverkan fram\bak
2läckage motor .
3 rost på bärande balk bak.
4 spricka i framrutan hela vägen från förarsidan till passagerarm.
5 spindelled vänster fram glapp .

det gick igeonom sa han för att de var en så gammal bil ehhe

Måste ändå säga att det är ganska så dåligt att du blir igenomsläppt med dessa fel...det är ju trots allt säkerheten de tummar på o händer det nått så....ja riktigt idioti faktiskt...

sen kan jag hålla med om att det är tråkigt när man åker på en regbesiktning när man har mekat på en större turbo men sänkt laddet...det suger...men som sagt vanliga saker som spindelleder o sånt skit ska man byta inte alltid man har koll på de sakerna innan heller..

sen måste jag säga till herren som hade sin TJEJ som besikta utan vatten i spolarhållaren...då får man faktiskt skylla sig själv..en av de självklara sakerna att kolla innan man åker in...

RäZeR Matte hittar rätt i år.
familjeräzer på heltid

LicensSvetsare
280 Inlägg
10 september 2006
#15
precision skrev:
Fenne skrev:
jo men problemet är ju att vid besiktning så brukar dom provköra bilen en liten bit utanför verkstaden... och dom brukar ju nästan dra bilen upp till varvstoppet... smile

det har jag aldrig vart med om .- hade dom gjort de på min bil hade de vart sista gången .
här i stan så kör dom helt normalt på provsträckan . kanske 3000varv typ

När jag besiktigade sisst så drog besikningskillen på upp till ca 5000 varv i 2an med ett leende på läpparna smile 
Han berömde svetsarna på mitt hemmabyggda avgassystem och sa att det var en väldigt fin bil och att han gillade Audi, han skrev inte iheller upp att det ena bromsljuset var kass (lampan gick när jag startade för att köra in i hallen, höjden av otur) med motiveringen att en fin bil ska ha ett blankt papper smile
Sen flabbade vi i en 10 minuter om vad för modifieringar som skulle godkännas eller inte, störtskön kille, tydligen platschef, så det är nog så att man ska ha tur med besiktnigs mannen.

Angående dumpen så kan man bara säga så att om bilen är typgodkänd så får du inte modifiera något alls, inte så mycket som ett luftfilter, men som regel godkänner dom det iallafall!

Och så vill jag hålla med Moffegrev, det är inte besiktningsmännens fel att det inte finns vatten i spolaren, det är bara dumt att inte fylla på det innan man kör dit, borde vara en självklarhet, om dom är stressade och kanske efter i tidschemat så är det förståligt. Men om tex ljusinställningen är något fel tycker jag gott att dom kan låta folk justera det medans dom kollar resten!

Slår man yxan i båten får man ro som fan!

Calibra Turboo
34 Inlägg
10 september 2006
#16
ska inte vara något problem alls med öppen dump på bes, om dom nu klagar är det bara du ställer den riktigt hårt så den ej öppnar under den lilla sutnd han provkör bilen.

Köp en opel bli belåten och låt dom andra se den bakre reggplåten ;)

160 Inlägg
10 september 2006
Trådstartare
#17
moffegrev skrev:
sen måste jag säga till herren som hade sin TJEJ som besikta utan vatten i spolarhållaren...då får man faktiskt skylla sig själv..en av de självklara sakerna att kolla innan man åker in...

det var inte så självklart för henne... hon är inte särskilt intresserad av bilar... hon vill bara att ska gå att köra...
och med tanke på att det är hennes första bil och hennes första besiktning så är det inte så lätt att veta att man får en 2:a för att det inte är vatten i spolarvätskebehållaren.

personligen så tycker jag att bilprovningen ska skita i om jag inte har vatten i behållaren.


5 710 Inlägg
11 september 2006
#18
Fenne skrev:
personligen så tycker jag att bilprovningen ska skita i om jag inte har vatten i behållaren.

...men det kanske kan vara viktigt att spolningen fungerar en vinterdag på E20 så din flickvän ser ut?
De gör en funktionskontroll av spolaranläggningen och då är det en god förutsättning att det finns vätska i behållaren....

MVH Jonas
..............

Driver
2 111 Inlägg
16 oktober 2008
#19
Brukar räcka med att de hör att motorn till spolarna går igång. Är den död är det tvåa.

Fast det är väl beroende på vilken besiktnings snubbe man får. Aldrig varit med om nått annat iallafall.

MVH Janken

- Om du inte förstår vitsen med ABS och airbag så lär nog ingen här kunna förklara det för dig heller.
Rätt impad av att du lyckats logga in på ett forum och komponera flera sammanhängande meningar faktiskt. /rcy
"Opinions are like assholes. Everybody's got one and everyone thinks everyone else's stinks"

53 Inlägg
17 oktober 2008
#20
Har du aldrig varit med om att själva pumpmotorn snurrar men impellern trasig? Då kommer heller inget vatten.
Det kan även finnas andra fel på spolaranläggningen som stopp i någon backventil, klämd slang, stopp i munstycken m.m.
Så det är inte alldeles självklart att det är en fungerande spolaranläggning bara för att man hör ett surrande från pumpen.

9000 CSE 2,3T/200 Aut A50 -97


Sök