3336
Sök

Fråga om SAAB bilar.

60 Inlägg
28 februari 2012
Trådstartare
Tjenare alla, har en fråga om pedalerna på SAAB bilarna.
Börjat luska mig lite mot att köpa en, men när jag fick prova en kompis bil så var pedalerna väldigt hårta och det var inte mycket man kunde trycka ner dom.
Och dom var allmänt stumma så det var lite utav en brottningsmatch för att vara helt säker på att man kopplat ur eller en bara gasa eller bromsa.

Så min fråga är då, är det så det bara är eller är det just på dennes bil ?
Är van vid pedalerna från 740.

/MvH Jonas

4 637 Inlägg
28 februari 2012
Mr_Karlsson skrev:
Börjat luska mig lite mot att köpa en, men när jag fick prova en kompis bil så var pedalerna väldigt hårta och det var inte mycket man kunde trycka ner dom.
Och dom var allmänt stumma så det var lite utav en brottningsmatch för att vara helt säker på att man kopplat ur eller en bara gasa eller bromsa.

/MvH Jonas

Jag lade åtminstondeinte märke till någon skillnad mellan pedalerna mellan min 9000 och fars 740 (frutom att mellanrummet mellan pedalerna var bättre på saaben.) båda bilarna var i normal kondition
saab 9000 1991 utan turbo
Senast redigerat av Navkapsel (28 februari 2012)

60 Inlägg
28 februari 2012
Trådstartare
Navkapsel skrev:
Mr_Karlsson skrev:

/MvH Jonas

Jag lade åtminstondeinte märke till någon skillnad mellan pedalerna mellan min 9000 och fars 740 (frutom att mellanrummet mellan pedalerna var bättre på saaben.) båda bilarna var i normal kondition

Tack så mycket för ditt svar smile

huh?
10 427 Inlägg
28 februari 2012
Mr_Karlsson skrev:

Vad har du för 740? Min förstabil (740 GLE -88) hade "väldigt" tung kopplingspedal, sådär så att man
fick lite ont i benet efter att ha stått i bilkö några minuter med växel i. Medan 740 GLT 16Vn har jag
nu har lätt koppling (hydraulisk). Men Saab 9000 bör ju ha hydraulisk koppling på alla modeller, så
kan ju hända att SAAB 9000 är lite mer inställd på "känsla" än en Volvo 740.

plankan
28 februari 2012
Det framgår inte vilken saab du fick provköra -
för i vissa fall kan det vara skillnad på bilar med eller utan Turbo.

Bilarna med Turbo kan nämligen ha mindre avstånd/rörelse på kopplingspedalen än dom utan Turbo.

Sedan är det som sagt också hydraulisk koppling på 90% av alla saab utom just NG 900 utan Turbo.

155 Inlägg
28 februari 2012
Tycker alla saabar jag haft och kört. Vilka är några nu! Har haft relativt tung trampad koppling om man jämför med många andra bilar. Inget negativt, det är både lättare och skönare när man vant sig med en lite hårdare koppling. Känns redigare på något sätt. 

Däremot! Så är tung gaspedal något som ofta dyker upp på 9000. Jag vet inte varför, jag har haft 3 st och min första var hård som fan, den andra som vilken bil som helst och min a50 jag har för att pendla med är lite mitt i mellan. Men kamratens a50 har däremot där är gasen hård som min första.

Pim_Pim
28 februari 2012
Har bara haft en Saab och det var en 9000 turbo, den hade väldigt hård koppling till skillnad mot gammel Volvon. Har för mig att gasen var rätt hård också nu när jag tänker efter..

Så första intrycket för mig är att Saab har lite hårdare pedaler.

Trucker
2 710 Inlägg
28 februari 2012
Kört många bilar, därbland några Saabar, tycker att just 9000 skiljer sig i just den biten, kopplingen på den är hårdare än dom andra smile Vänjesak smile Ska ju tåla nåra hästar oxå, så en Corolla koppling är väl liiite mjukare smile

Fart missbrukare

Sök