3375
Sök

Rör mellan insug och avgas.

Ungdoms Räser
425 Inlägg
29 februari 2012
Trådstartare
#1
Hej!

Har en Toyota Corolla från 1989 med en 4A-F 16V motor.
Det finns som ett rör som går mellan insuget till extraktorröret/utsuget.
Vad händer om man tar bort det? Kan man ta bort det?
Verkar som om det är någon slags sak som fyller avgaserna med luft så det inte blir lika dåligt utsläpp. Men vad vet jag?

http://imageshack.us/photo/my-images/545/motora.png/

Tack på förhand!

// Johan
Senast redigerat av Isaksson5 (29 februari 2012)


320 Inlägg
29 februari 2012
#2
ja den går att ta bort/plugga osv.

Bmw Ownz

Ungdoms Räser
425 Inlägg
29 februari 2012
Trådstartare
#3
Frrla skrev:
ja den går att ta bort/plugga osv.

Vad händer om jag tar bort den och inte pluggar igen?
Och hur isåfall ska jag plugga igen den?


320 Inlägg
29 februari 2012
#4
du lär få ett massivt insugsläckage och avgaser under huven-kupén.

har ingen aning hur du ska plugga den. eltejp kanske funkar? träkloss?

varför ska du ta bort den? den fungerar som en extra avgasrenare då den förbränner avgaser en gång till. kanske sitter de en klocka på den som slår av dess funktion helt iaf när bilen blive varm.

Bmw Ownz

Ungdoms Räser
425 Inlägg
29 februari 2012
Trådstartare
#5
Trodde att den störde avgaserna så att det blev sämre prestanda.
Finns det inte risk att avgaser kommer in i insuget?


320 Inlägg
29 februari 2012
#6
Isaksson5 skrev:
Finns det inte risk att avgaser kommer in i insuget?

lite de som är meningen med dess funktion...

Bmw Ownz

Ungdoms Räser
425 Inlägg
29 februari 2012
Trådstartare
#7
Frrla skrev:
Isaksson5 skrev:
Finns det inte risk att avgaser kommer in i insuget?

lite de som är meningen med dess funktion...

Men det finns väll inte mycket syre i avgaserna? Så då borde ju det bli effektförlust


Thedriftking
29 februari 2012
#8
Denna manik är till för att förbränna avgaserna igen för att minska utsläppen ytterligare lite, går att plugga och bör rent tekniskt ge högre effekt.

320 Inlägg
29 februari 2012
#9
Thedriftking skrev:
Denna manik är till för att förbränna avgaserna igen för att minska utsläppen ytterligare lite, går att plugga och bör rent tekniskt ge högre effekt.

är inte säker men vissa avaktiveras väll när motorn blive varm? kanske är värt att kolla upp innan han gör nått.

Bmw Ownz

Thedriftking
29 februari 2012
#10
Frrla skrev:
Thedriftking skrev:
Denna manik är till för att förbränna avgaserna igen för att minska utsläppen ytterligare lite, går att plugga och bör rent tekniskt ge högre effekt.

är inte säker men vissa avaktiveras väll när motorn blive varm? kanske är värt att kolla upp innan han gör nått.

Ja, men bör kunna pluggas utan att behöva bry sig, t.ex på volvo b230 kan man ju plugga systemet utan att behöva oroa sig smile

320 Inlägg
29 februari 2012
#11
Thedriftking skrev:
Frrla skrev:
Thedriftking skrev:
Denna manik är till för att förbränna avgaserna igen för att minska utsläppen ytterligare lite, går att plugga och bör rent tekniskt ge högre effekt.

är inte säker men vissa avaktiveras väll när motorn blive varm? kanske är värt att kolla upp innan han gör nått.

Ja, men bör kunna pluggas utan att behöva bry sig, t.ex på volvo b230 kan man ju plugga systemet utan att behöva oroa sig smile

jo vet. har en b230e själv smile

kolla mitt första svar big_smile

Bmw Ownz

Assumption is the mother of all fuck ups!
764 Inlägg
29 februari 2012
#12
Thedriftking skrev:
Denna manik är till för att förbränna avgaserna igen för att minska utsläppen ytterligare lite, går att plugga och bör rent tekniskt ge högre effekt.

Nej det är den inte. Den heter EGR - exhaust gas recycling, så recirkulerar avgaserna gör den. Men de förbränns inte igen. Den lilla mängden avgaser som åker igenom systemet fungerar som inert gas i förbränningen och sänker därmed peakar i förbränningstemperatur, vilket minskar mängden kväveoxider som annars skulle bildas vid höga förbränningstemperaturer när syre och kvävgas reagerar.

Den snor lite effekt, men är egentligen meningslös att plugga, då det blir mycket liten skillnad. Tänk på miljön!

Assumption is the mother of all fuck ups!
764 Inlägg
29 februari 2012
#13
Frrla skrev:
Thedriftking skrev:
Denna manik är till för att förbränna avgaserna igen för att minska utsläppen ytterligare lite, går att plugga och bör rent tekniskt ge högre effekt.

är inte säker men vissa avaktiveras väll när motorn blive varm? kanske är värt att kolla upp innan han gör nått.

Nej det är inte EGR, det är någon typ av förvärmning. EGR-systemet används i allra högsta grad vid hög motortemperatur!

320 Inlägg
1 mars 2012
#14
axelj skrev:
Frrla skrev:
Thedriftking skrev:
Denna manik är till för att förbränna avgaserna igen för att minska utsläppen ytterligare lite, går att plugga och bör rent tekniskt ge högre effekt.

är inte säker men vissa avaktiveras väll när motorn blive varm? kanske är värt att kolla upp innan han gör nått.

Nej det är inte EGR, det är någon typ av förvärmning. EGR-systemet används i allra högsta grad vid hög motortemperatur!

se där allti ska man lära sig nått. han kan ju allti slänga ut reservhjulet, se till å skita, slänga ut prillan, och dumpa flickvännen innan han drar en repa så tjänar han bra mkt mer wink

Bmw Ownz


Sök