3635
Sök

Oxiderade metallytor

Finraggare
2 381 Inlägg
29 februari 2012
Trådstartare
Så - bilen har stått i väntan på vårens projekt och när jag poppar huven ser jag till min fasa ett spräckligt lager med vitt pulver på alla metallytor. Överallt. Det är ju en gjuten alu-snurra som sitter under huven så det är rätt stora ytor = att plocka ur och blästra rent känns inte som ett ok alternativ.

Hjärtekrossad har jag ikväll googlat - och precis som jag trodde är det oxid på aluminiumet. Hur får jag bort detta på bästa sätt?

Tänkte prova imorgon

1) Avfettning och fälgborste
2) Autosol och putsduk
3) 3M Metal Restorer and Polish

Några mer tips? Mitt hjärta blöder

I love being a nobody - because nobody is perfect.

192 Inlägg
29 februari 2012
Men du, metallborste och något sånt standardmedel borde väl funka? Gjorde rent mina gröna batterikontakter med det, efter en jävla massa gnuggande.

Huh? (`´,)
518 Inlägg
1 mars 2012
Sigge ta den gröna ytan på en disksvamp och ljumet vatten med lite diskmedel... det är bara Aluminium oxid det släpper jätte lätt men ta sen och behandla ytorna med nått vax alt autosol så metallen inte utsätts för luft så du slipper problem med oxid igen.

Någon metall polish kan funka om du orkar gnugga så pass...

Förr i tiden uppfattades förekomsten av brinnande bävrar som ett tecken på att något väldigt skumt var på gång.

Finraggare
2 381 Inlägg
1 mars 2012
Trådstartare
Danne, hörde att du är bra på att gnugga - kom hit med dig wink

Inga konstigheter
2 064 Inlägg
1 mars 2012
Har massa sånt på min bil också, får prova det där! smile

Huh? (`´,)
518 Inlägg
1 mars 2012
Time an place Sigge... Jag e arbetslös så jag har tid.

Förr i tiden uppfattades förekomsten av brinnande bävrar som ett tecken på att något väldigt skumt var på gång.

Huh? (`´,)
518 Inlägg
1 mars 2012
Juste STÅLULL! Bra som fan, löddrar och skadar inte lackade ytor så lätt och tar bort oxiden lätt som fan.

Finraggare
2 381 Inlägg
1 mars 2012
Trådstartare
Before

http://www.showsecurity.se/img/Before.jpg

After

http://www.showsecurity.se/img/afte.jpg

Nu är det motortvätt och sedan autosol som gäller...

Huh? (`´,)
518 Inlägg
2 mars 2012
Så va använde du?

Finraggare
2 381 Inlägg
2 mars 2012
Trådstartare
Citronsyra, avfettning, stålborste, tandborste och våtslippapper

Bilvårdsexperten.se
374 Inlägg
2 mars 2012
Du skulle ha prövat All metal polish.. Och du, skippa Autosolen och ta All metal polish istället så har du ett skydd oxå! Så slipper du göra om det hela tiden! smile

Sök