rybbe skrev:
Håller med mycket i det som Rquired skriver här. 900an är ingen dålig bil och det är i dagen länge VÄLDIGT mycket bil för pengarna du betalar men har som sagt också en del brister. Många i dagens läge är i dåligt skicka med. Jag äger dock själv en NG900 som jag är sjukt nöjd med.
Den drar hyfsat lite soppa (vintertid med kallstarter,vinterdäck osv har jag en medelförbrukning på 0,87 enligt färddatorn) när det var som mest snö så tycker jag att den tog sig fram bra, växellådan är som en dröm och går att peta i växlarna med lillfingret och hyfsat pigg för att vara 150 hk utan turbo. Dock tar sig rost alltid i bakskärmarna vilket det även gjort lite granna på min.
Men är sjukt nöjd med den dom 4 månader jag ägt den nu.
Men precis som Rquired säger så skulle även en Saab 9000 tex en LTT vara ett bra altenativ. Många hävdar att dom går och köra sjukt billigt med trots att det är en bensinare och en rätt stor bil.
En annan jävligt bra bil i alla lägen tycker jag är en Volvo 850/855 eller första V70in. Fördelen med dessa bilar är att dom är rätt skottsäkra och det är inga större problem att köpa en som kanske gått runt 30 000 mil. Och du får i dagens läge en shysst 855a för runt 15 000 kr om du nöjer dig med tex GLT motorn på 170 hk.
Nackdelen med dessa bilar är precis som med många andra volvo att dom drar en del bensin. Men kan du leva med att bilen snittar runt 1l/milen så kan det vara ett bra altenativ.
Första årsmodellerna av 9,3an är väl också en bra bil men där har du problemet med vevhusventilationen som tyvärr och krossat en del motorer på dessa bilar genom åren. Även SID displayer som är ett vanligt problem.
Som sagt finns många bra altenativ men visst alla har sina nackdelar. // Rybbe