2266
Sök

Köpråd, förstabil

48 Inlägg
29 februari 2012
Trådstartare
#1
Hej, jag funderar på att skaffa min första bil nu. Budgeten är runt 15000, jag har tittat en hel del på Saab 900 ng och dom verkar ge mycket bil för pengarna. Finns det några vettigare alternativ? Mina krav är att bilen ska vara relativt snål, hyfsat pigg motor, inte vara för tjejig och inte vara för dyr i försäkring.

53 Inlägg
1 mars 2012
#2
ng 900 är billig av en orsak, de är faktiskt billigare än de andra saabmodellerna över lag så det beror inte på att det är just saab, de är inte särskilt bra bara. Men det är klart du ska ha en SAAB men ta en titt på modellen före, där har du en revlig bil att ratta. inte mycket skruva heller, en fin ltt hittar du under 10000, billig försäkring men lätt att skrämma upp.
Senast redigerat av fattaren (1 mars 2012)


Allmänt envis
12 512 Inlägg
1 mars 2012
#3
900 är ingen dålig bil men den sitter tyvärr på en del nackdelar, modellen har en hel del svaga punkter, väghållningen är dålig och framvagnen är klen och har svårt att få ner kraften från även de svagaste motorerna i backen.

Vill du köpa en SAAB finns det fler modeller som är bättre, 9-5 är kanske egentligen den allra bästa modellen men för 15.000:- är det tveksamt om du kan hitta ett exemplar i bra skick? Den förra generationens 900 går garanterat att hitta med din budget men det är en väldigt gammal modell som var tonåring och omodern redan när den 900ng du tänkt dig lanserades.

SAAB 9000 lanserad 1984 är egentligen inte mycket nyare, men den är upplevs mer "up to date" än andra modeller från 90-talet. Vill du ha en SAAB tror jag en 9000 från mitten av 90-talet eller senare är det bästa köpet, men uteslut inte 900 för du kanske råkar på ett riktigt fint exemplar till ett bra pris?

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

48 Inlägg
1 mars 2012
Trådstartare
#4
Rquired skrev:
900 är ingen dålig bil men den sitter tyvärr på en del nackdelar, modellen har en hel del svaga punkter, väghållningen är dålig och framvagnen är klen och har svårt att få ner kraften från även de svagaste motorerna i backen.

Vill du köpa en SAAB finns det fler modeller som är bättre, 9-5 är kanske egentligen den allra bästa modellen men för 15.000:- är det tveksamt om du kan hitta ett exemplar i bra skick? Den förra generationens 900 går garanterat att hitta med din budget men det är en väldigt gammal modell som var tonåring och omodern redan när den 900ng du tänkt dig lanserades.

SAAB 9000 lanserad 1984 är egentligen inte mycket nyare, men den är upplevs mer "up to date" än andra modeller från 90-talet. Vill du ha en SAAB tror jag en 9000 från mitten av 90-talet eller senare är det bästa köpet, men uteslut inte 900 för du kanske råkar på ett riktigt fint exemplar till ett bra pris?

Nu blev jag lite skeptisk mot 900an, den verkade riktigt bra. Den äldre versionen av 9-3, som liknar 900, är den något att ha då? Jag fick också syn på S70, får man något för 15000?

614 Inlägg
1 mars 2012
#5
Håller med mycket i det som Rquired skriver här. 900an är ingen dålig bil och det är i dagen länge VÄLDIGT mycket bil för pengarna du betalar men har som sagt också en del brister. Många i dagens läge är i dåligt skicka med. Jag äger dock själv en NG900 som jag är sjukt nöjd med.

Den drar hyfsat lite soppa (vintertid med kallstarter,vinterdäck osv har jag en medelförbrukning på 0,87 enligt färddatorn) när det var som mest snö så tycker jag att den tog sig fram bra, växellådan är som en dröm och går att peta i växlarna med lillfingret och hyfsat pigg för att vara 150 hk utan turbo.  Dock tar sig rost alltid i bakskärmarna vilket det även gjort lite granna på min.
Men är sjukt nöjd med den dom 4 månader jag ägt den nu.

Men precis som Rquired säger så skulle även en Saab 9000 tex en LTT vara ett bra altenativ. Många hävdar att dom går och köra sjukt billigt med trots att det är en bensinare och en rätt stor bil.

En annan jävligt bra bil i alla lägen tycker jag är en Volvo 850/855 eller första V70in.  Fördelen med dessa bilar är att dom är rätt skottsäkra och det är inga större problem att köpa en som kanske gått runt 30 000 mil. Och du får i dagens läge en shysst 855a för runt 15 000 kr om du nöjer dig med tex GLT motorn på 170 hk.
Nackdelen med dessa bilar är precis som med många andra volvo att dom drar en del bensin. Men kan du leva med att bilen snittar runt 1l/milen så kan det vara ett bra altenativ.

Första årsmodellerna av 9,3an är väl också en bra bil men där har du problemet med vevhusventilationen som tyvärr och krossat en del motorer på dessa bilar genom åren. Även SID displayer som är ett vanligt problem.

Som sagt finns många bra altenativ men visst alla har sina nackdelar. // Rybbe

Lite stoft från Tingeling och vi svävar iväg, Välkommen åter till våran skruvade värld

157 Inlägg
1 mars 2012
#6
S70 är en trevlig bil! Behöver inte dra så mycket heller smile

Audi A4 1.8t Quattro

Allmänt envis
12 512 Inlägg
1 mars 2012
#7
Zer0x skrev:
Rquired skrev:
900 är ingen dålig bil men den sitter tyvärr på en del nackdelar, modellen har en hel del svaga punkter, väghållningen är dålig och framvagnen är klen och har svårt att få ner kraften från även de svagaste motorerna i backen.

Vill du köpa en SAAB finns det fler modeller som är bättre, 9-5 är kanske egentligen den allra bästa modellen men för 15.000:- är det tveksamt om du kan hitta ett exemplar i bra skick? Den förra generationens 900 går garanterat att hitta med din budget men det är en väldigt gammal modell som var tonåring och omodern redan när den 900ng du tänkt dig lanserades.

SAAB 9000 lanserad 1984 är egentligen inte mycket nyare, men den är upplevs mer "up to date" än andra modeller från 90-talet. Vill du ha en SAAB tror jag en 9000 från mitten av 90-talet eller senare är det bästa köpet, men uteslut inte 900 för du kanske råkar på ett riktigt fint exemplar till ett bra pris?

Nu blev jag lite skeptisk mot 900an, den verkade riktigt bra. Den äldre versionen av 9-3, som liknar 900, är den något att ha då? Jag fick också syn på S70, får man något för 15000?

9-3 är en uppdaterad 900 som du förstår utav utseendet, och många svagheter har åtgärdats men någon har också tillkommit som Rybbe nämner. Väghållningen och framvagnen har samma egenskaper som tidigare, vilket kanske inte är något att hurra för.

Framför allt hamnar en 9-3 farligt nära 9-5 i pris, 9-5 upplever jag är markant bättre på alla punkter och framvagnen och väghållningen är helt ok i den större modellen. Bägge har samma nackdelar, så på den punkten är det jämnt.

Volvo S70 är en rejäl bil, och 850 i all ära men eftersom x70 är en uppdatering kan det vara värt att sikta mot en sådan och eventuellt ändra på sig om en mycket fin 850 dyker upp. Femman är trevlig och låter mysigt, men som nämnts är maskinen törstig. Tveksamt om ens 1L/mil räcker, då får bilen vara frisk och körstilen relativt lugn.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

614 Inlägg
1 mars 2012
#8
9-5an är väl i stora hela en bättre bil egentligen än 9-3an.  Om jag inte minns fel så har väl inte heller 9-5an problemet med vevhusventilationen i samma utsträckning? även om problemet fortfarande finns där. (rätta mig om jag har fel)

Nja vete fan. Körde ifall min 855a på ca 1 liter milen under dom 2 åren jag hade den. Och då hade jag ändå automatlåda på min med big_smile.  kom som bäst 68 mil på 60 liter om jag inte minns fel. big_smile men det är säkert lite olika hur skicket är på bilen. Min hade dock gått 32 000 mil när jag sålde den så motormässit var den inte direkt nyskick big_smile

Lite stoft från Tingeling och vi svävar iväg, Välkommen åter till våran skruvade värld

48 Inlägg
1 mars 2012
Trådstartare
#9
rybbe skrev:
Håller med mycket i det som Rquired skriver här. 900an är ingen dålig bil och det är i dagen länge VÄLDIGT mycket bil för pengarna du betalar men har som sagt också en del brister. Många i dagens läge är i dåligt skicka med. Jag äger dock själv en NG900 som jag är sjukt nöjd med.

Den drar hyfsat lite soppa (vintertid med kallstarter,vinterdäck osv har jag en medelförbrukning på 0,87 enligt färddatorn) när det var som mest snö så tycker jag att den tog sig fram bra, växellådan är som en dröm och går att peta i växlarna med lillfingret och hyfsat pigg för att vara 150 hk utan turbo.  Dock tar sig rost alltid i bakskärmarna vilket det även gjort lite granna på min.
Men är sjukt nöjd med den dom 4 månader jag ägt den nu.

Men precis som Rquired säger så skulle även en Saab 9000 tex en LTT vara ett bra altenativ. Många hävdar att dom går och köra sjukt billigt med trots att det är en bensinare och en rätt stor bil.

En annan jävligt bra bil i alla lägen tycker jag är en Volvo 850/855 eller första V70in.  Fördelen med dessa bilar är att dom är rätt skottsäkra och det är inga större problem att köpa en som kanske gått runt 30 000 mil. Och du får i dagens läge en shysst 855a för runt 15 000 kr om du nöjer dig med tex GLT motorn på 170 hk.
Nackdelen med dessa bilar är precis som med många andra volvo att dom drar en del bensin. Men kan du leva med att bilen snittar runt 1l/milen så kan det vara ett bra altenativ.

Första årsmodellerna av 9,3an är väl också en bra bil men där har du problemet med vevhusventilationen som tyvärr och krossat en del motorer på dessa bilar genom åren. Även SID displayer som är ett vanligt problem.

Som sagt finns många bra altenativ men visst alla har sina nackdelar. // Rybbe

1l/mil blir lite väl mycket för mig, vill helst ha ner den så mycket som möjligt men ändå ha hyfsat ös i motorn. 900 2.0T är väl inte jättetörstig?

Rquired skrev:
9-3 är en uppdaterad 900 som du förstår utav utseendet, och många svagheter har åtgärdats men någon har också tillkommit som Rybbe nämner. Väghållningen och framvagnen har samma egenskaper som tidigare, vilket kanske inte är något att hurra för.

Framför allt hamnar en 9-3 farligt nära 9-5 i pris, 9-5 upplever jag är markant bättre på alla punkter och framvagnen och väghållningen är helt ok i den större modellen. Bägge har samma nackdelar, så på den punkten är det jämnt.

Volvo S70 är en rejäl bil, och 850 i all ära men eftersom x70 är en uppdatering kan det vara värt att sikta mot en sådan och eventuellt ändra på sig om en mycket fin 850 dyker upp. Femman är trevlig och låter mysigt, men som nämnts är maskinen törstig. Tveksamt om ens 1L/mil räcker, då får bilen vara frisk och körstilen relativt lugn.

9-5 känns lite för stor för mig, tror nog att 900 blir mer lagom.

Det blir för hög förbrukning med volvo för mig då, jag vill ha råd att åka med den, studiebidrag räcker inte långt.

48 Inlägg
1 mars 2012
Trådstartare
#10
Finns det några andra bilar ni rekommenderar?

137 Inlägg
2 mars 2012
#11
Annars kan du ju alltid köpa en gammal 240 från typ 82, billig försäkring och skattebefriat big_smile Lär väl dra omkring 0,9 så du får ju en någorlunda billig och samtidigt rolig förstabil wink


614 Inlägg
2 mars 2012
#12
Vill du verkligen ha en 900a så är det bara att börja leta.. Som sagt enligt mig så är det ingen dåligt köp och dom är dessutom snorbilliga. Kolla lite snabbt på blocket.se och drar ett snitt att du kan få en helt okey 900a turbo för runt 12 000 med runt 20 000 mil på mätaren. Jag hade i såna fall försökt fixa en 97a eller en 98a då dom är lite snyggare en tidigare.

Hahaha Baandit jag kan köpa ditt resonemang med att en 240 kan vara skattebefriad men sen när blev 240 en ROLIG bil att köra???? Okey visst klart du kan dra en och annan sladd om det är mycket snö på backen men förutom det så är det ju bara en sjukt ful och tråkig bil big_smile.

Audi A4 typ årsmodell 97a hade ju kunnat vara ett alternativ med.? en 1,8a turbo. börjar ligga i helt okey pris nu med. VW passat hade ju kunnat fungerar med.

Lite stoft från Tingeling och vi svävar iväg, Välkommen åter till våran skruvade värld

137 Inlägg
2 mars 2012
#13
Va?! dom e ju sjukt snygga, kanske skulle ta å tvätta ögonen där dö tongue Å dom kan allt ta att vara roliga  å köra även på asfallt, kommer ihåg min ja hade; helt orginal + något dåliga bakdäck och då gick det göre både burnis å sladd på asfallt utan större svårigheter.

Sen så går ju det alltid att svetsdiffa bakaxeln om man vill ha lite mer breställ än normalt wink


614 Inlägg
2 mars 2012
#14
Baandit skrev:
Va?! dom e ju sjukt snygga, kanske skulle ta å tvätta ögonen där dö tongue Å dom kan allt ta att vara roliga  å köra även på asfallt, kommer ihåg min ja hade; helt orginal + något dåliga bakdäck och då gick det göre både burnis å sladd på asfallt utan större svårigheter.

Sen så går ju det alltid att svetsdiffa bakaxeln om man vill ha lite mer breställ än normalt wink

hahaha.. Som sagt kan kan hålla med dig om att bakhjulsdriften är en rolig faktor. Men förutom det så kan jag inte hålla med dig på något annat big_smile. Men aja tur att vi alla är olika big_smile

Lite stoft från Tingeling och vi svävar iväg, Välkommen åter till våran skruvade värld

48 Inlägg
2 mars 2012
Trådstartare
#15
rybbe skrev:
Vill du verkligen ha en 900a så är det bara att börja leta.. Som sagt enligt mig så är det ingen dåligt köp och dom är dessutom snorbilliga. Kolla lite snabbt på blocket.se och drar ett snitt att du kan få en helt okey 900a turbo för runt 12 000 med runt 20 000 mil på mätaren. Jag hade i såna fall försökt fixa en 97a eller en 98a då dom är lite snyggare en tidigare.

Hahaha Baandit jag kan köpa ditt resonemang med att en 240 kan vara skattebefriad men sen när blev 240 en ROLIG bil att köra???? Okey visst klart du kan dra en och annan sladd om det är mycket snö på backen men förutom det så är det ju bara en sjukt ful och tråkig bil big_smile.

Audi A4 typ årsmodell 97a hade ju kunnat vara ett alternativ med.? en 1,8a turbo. börjar ligga i helt okey pris nu med. VW passat hade ju kunnat fungerar med.

Audi är helt klart intressant, jag visste inte att man kunde få såpass nya så billigt. Hur är förbrukning på en sån? Är inte reservdelarna dyra?

Baandit skrev:
Annars kan du ju alltid köpa en gammal 240 från typ 82, billig försäkring och skattebefriat big_smile Lär väl dra omkring 0,9 så du får ju en någorlunda billig och samtidigt rolig förstabil wink

Ska jag ha en äldre Volvo blir det isf 740 eller 940, 240 ser ut som skit imo.
Senast redigerat av Zer0x (2 mars 2012)

3 120 Inlägg
2 mars 2012
#16
http://www.blocket.se/stockholm/Sab_9_3 … _8&w=3

Förstår inte varför du ska ha en gammal relik som 9000 eller og/ng 900.

Du får en 9-3 från -00 med okej mil i bra skick för de pengarna.


614 Inlägg
2 mars 2012
#17
Zer0x skrev:
rybbe skrev:
Vill du verkligen ha en 900a så är det bara att börja leta.. Som sagt enligt mig så är det ingen dåligt köp och dom är dessutom snorbilliga. Kolla lite snabbt på blocket.se och drar ett snitt att du kan få en helt okey 900a turbo för runt 12 000 med runt 20 000 mil på mätaren. Jag hade i såna fall försökt fixa en 97a eller en 98a då dom är lite snyggare en tidigare.

Hahaha Baandit jag kan köpa ditt resonemang med att en 240 kan vara skattebefriad men sen när blev 240 en ROLIG bil att köra???? Okey visst klart du kan dra en och annan sladd om det är mycket snö på backen men förutom det så är det ju bara en sjukt ful och tråkig bil big_smile.

Audi A4 typ årsmodell 97a hade ju kunnat vara ett alternativ med.? en 1,8a turbo. börjar ligga i helt okey pris nu med. VW passat hade ju kunnat fungerar med.

Audi är helt klart intressant, jag visste inte att man kunde få såpass nya så billigt. Hur är förbrukning på en sån? Är inte reservdelarna dyra?

Baandit skrev:
Annars kan du ju alltid köpa en gammal 240 från typ 82, billig försäkring och skattebefriat big_smile Lär väl dra omkring 0,9 så du får ju en någorlunda billig och samtidigt rolig förstabil wink

Ska jag ha en äldre Volvo blir det isf 740 eller 940, 240 ser ut som skit imo.

Nja Audibilarna har ju väldigt högt andra hands värde.. Men samtidigt så är en tex års 97a A4a  hela 15 år gammal så det är ju inte direkt en ny bil. Har aldrig ägt en A4a själv men vet att dom har haft mycket problem med länkarmar som är skit och man får byta dom in i mellan. (fråga mig inte vad det är som gör dom dåliga för det vet jag ej) big_smile. Och precis som du nämner så är reservdelar kanske inte alltid jätte billigt nej. Vet dock inte hur mycket dyrare det är.  Kanske inte är någon jätte skillnad.?.

Hmm hur bränsleförbrukningen är på en A4a har jag faktiskt inte koll på. Men det är ju en rätt nätt och enkel bil och med en 1,8 turbo i så skulle jag kunna gissa att du kan ha en medelförbrukning på 0,8 liter milen om du kör som folk. Men det är mer en gissning från mitt håll big_smile.

Vet att Passaterna går hyfsat billigt också. Min kusin har en Passat kombi 1,8 turbo av årsmodell 98a och enligt honom så har han en medelförbrukning på 0,78 blandad körning.  Personligen tycker jag även att Passat kombin är en snyggare bil än en A4a. Sänker man den med en 40 mm eller mer så blir dom ännu bättre big_smile

Lite stoft från Tingeling och vi svävar iväg, Välkommen åter till våran skruvade värld

Allmänt envis
12 512 Inlägg
2 mars 2012
#18
rybbe skrev:
Zer0x skrev:
rybbe skrev:
Vill du verkligen ha en 900a så är det bara att börja leta.. Som sagt enligt mig så är det ingen dåligt köp och dom är dessutom snorbilliga. Kolla lite snabbt på blocket.se och drar ett snitt att du kan få en helt okey 900a turbo för runt 12 000 med runt 20 000 mil på mätaren. Jag hade i såna fall försökt fixa en 97a eller en 98a då dom är lite snyggare en tidigare.

Hahaha Baandit jag kan köpa ditt resonemang med att en 240 kan vara skattebefriad men sen när blev 240 en ROLIG bil att köra???? Okey visst klart du kan dra en och annan sladd om det är mycket snö på backen men förutom det så är det ju bara en sjukt ful och tråkig bil big_smile.

Audi A4 typ årsmodell 97a hade ju kunnat vara ett alternativ med.? en 1,8a turbo. börjar ligga i helt okey pris nu med. VW passat hade ju kunnat fungerar med.

Audi är helt klart intressant, jag visste inte att man kunde få såpass nya så billigt. Hur är förbrukning på en sån? Är inte reservdelarna dyra?

Baandit skrev:
Annars kan du ju alltid köpa en gammal 240 från typ 82, billig försäkring och skattebefriat big_smile Lär väl dra omkring 0,9 så du får ju en någorlunda billig och samtidigt rolig förstabil wink

Ska jag ha en äldre Volvo blir det isf 740 eller 940, 240 ser ut som skit imo.

Nja Audibilarna har ju väldigt högt andra hands värde.. Men samtidigt så är en tex års 97a A4a  hela 15 år gammal så det är ju inte direkt en ny bil. Har aldrig ägt en A4a själv men vet att dom har haft mycket problem med länkarmar som är skit och man får byta dom in i mellan. (fråga mig inte vad det är som gör dom dåliga för det vet jag ej) big_smile. Och precis som du nämner så är reservdelar kanske inte alltid jätte billigt nej. Vet dock inte hur mycket dyrare det är.  Kanske inte är någon jätte skillnad.?.

Hmm hur bränsleförbrukningen är på en A4a har jag faktiskt inte koll på. Men det är ju en rätt nätt och enkel bil och med en 1,8 turbo i så skulle jag kunna gissa att du kan ha en medelförbrukning på 0,8 liter milen om du kör som folk. Men det är mer en gissning från mitt håll big_smile.

Vet att Passaterna går hyfsat billigt också. Min kusin har en Passat kombi 1,8 turbo av årsmodell 98a och enligt honom så har han en medelförbrukning på 0,78 blandad körning.  Personligen tycker jag även att Passat kombin är en snyggare bil än en A4a. Sänker man den med en 40 mm eller mer så blir dom ännu bättre big_smile

När SAAB och deras problem varit på tapeten bör det nämnas att VAG (Audi och VW) utöver stora problem med svaga delar i framvagnen också har haft exakt samma motorproblem som SAAB lidit utav i deras 1.8t. Kontrollera skicket på framvagnen och motorn (Efter Oilsludge) om du köper en Passat eller A4 1.8t således!
Senast redigerat av Rquired (2 mars 2012)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

614 Inlägg
2 mars 2012
#19
Naturlgitvis är det precis som du säger Rquired så kommer alltid Oilsludge (vevhusventilationsproblematiken) vara en svårt nöt att knäcka i bilens historia.  Men sen får man ändå skilja på problem och problem. Tyvärr så finns det alldeles för många 9-3er på marknaden som bara gått runt 10-15 000 mil och motorerna skär ihop pågrund av Oilsludgen.   Och detta i kombination med att Saab själva har alldeles för långa servis intervaller (oljebyten) vilket i sin tur gör att motorerna börjar må illa även i tidig ålder.

Sen finns det ju en rad andra bilmärken som har samma problem även dom.  Vet ju tex att även volvo 850 serien har också haft en del problem med sin konstruktion på vevhusventilationen. Men ändå trots allt idag så rullar väldigt många volvobilar fortfarande och många har 40 000 mil på mätaren.  Tyvärr inte lika ofta man ser en Saab som har det. (även om det naturligtvis existerar)
Känns så tråkigt att behöva säga detta själv eftersom Saab faktiskt är mitt favoritmärke och jag äger 2 st själv men tyvärr så är det hård fakta big_smile.

Aja nu kom vi nog lite off topic här big_smile Detta ämnet kan man ju diskutera i evighet big_smile hahaha
Senast redigerat av rybbe (2 mars 2012)

Lite stoft från Tingeling och vi svävar iväg, Välkommen åter till våran skruvade värld

Allmänt envis
12 512 Inlägg
2 mars 2012
#20
rybbe skrev:
Naturlgitvis är det precis som du säger Rquired så kommer alltid Oilsludge (vevhusventilationsproblematiken) vara en svårt nöt att knäcka i bilens historia.  Men sen får man ändå skilja på problem och problem. Tyvärr så finns det alldeles för många 9-3er på marknaden som bara gått runt 10-15 000 mil och motorerna skär ihop pågrund av Oilsludgen.   Och detta i kombination med att Saab själva har alldeles för långa servis intervaller (oljebyten) vilket i sin tur gör att motorerna börjar må illa även i tidig ålder.

Sen finns det ju en rad andra bilmärken som har samma problem även dom.  Vet ju tex att även volvo 850 serien har också haft en del problem med sin konstruktion på vevhusventilationen. Men ändå trots allt idag så rullar väldigt många volvobilar fortfarande och många har 40 000 mil på mätaren.  Tyvärr inte lika ofta man ser en Saab som har det. (även om det naturligtvis existerar)
Känns så tråkigt att behöva säga detta själv eftersom Saab faktiskt är mitt favoritmärke och jag äger 2 st själv men tyvärr så är det hård fakta big_smile.

Aja nu kom vi nog lite off topic här big_smile Detta ämnet kan man ju diskutera i evighet big_smile hahaha

Jo visst, du har rätt det är inte oundvikligt med oilsludge bara för att man köper en SAAB. Men vad jag faktiskt belyste i inlägget ovan är att Audi har samma problem i samma utsträckning som SAAB haft, det vill säga att undvika en 9-3 eller 9-5 enligt ovan på grund av motorproblem och köpa en VAG 1.8t istället inte minskar risken för problem ett dugg. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.


Sök