3298
Sök

CE-kort genom KY/YH utbildningar?

15 Inlägg
3 mars 2012
Trådstartare
Vet att det tidigare gått att ta CE korten genom YH elle KY utbildningar så det blir gratis eller så man kan ta CSN lån för det. Men. u kan jag inte längre hitta dom utbildningarna någonstans. Finns en liten sida på kyutbildningarnas hemsida om Lastbil och Buss men står inget om hur man ansöker om det alls. Försökte mejla genom deras frågeformulär men skiten funkade inte.

Någon som vet nåt? smile
Senast redigerat av ortiz (3 mars 2012)

Sothora <3
1 201 Inlägg
3 mars 2012
arbetsförmedlingen, du måste i princip vart arbetslös i 3 mån först o inskriven

Bildemonterare samt egen verkstad. !

Osponsrad
1 631 Inlägg
3 mars 2012
Hade oxå velat veta detta wink

Roger Rodas 19751031 - 20131130. (Han dog samtidigt som PW)

15 Inlägg
3 mars 2012
Trådstartare
Arbetslösheten är inget problem..tro mig, dock ej inskriven ännu.. Har läst om folk som gått till AF för C-kort och de flesta fick inte något genom det, andra fortsatte gå och tjata om det i upp till ett år innan dom fick det. Sättet genom KY/YH verkar lite enklare, eller är det "same shit" bara att jag går till AF istället?

1 948 Inlägg
3 mars 2012
Glöm arbetsförmedlingen, finns komvux utbildningar som erbjuder utbildning till både lastbilschaufför samt buss. Dessa brukar ligga på 1-2 terminer beroende på studietakt. Och ja du får både fullt studiebidrag samt kan ta csn lån. Googla så finner du big_smile

Sothora <3
1 201 Inlägg
3 mars 2012
same shit, arbetsförmedlingen skickar sitt folk till YA/YH..

Bildemonterare samt egen verkstad. !

15 Inlägg
3 mars 2012
Trådstartare
På KY och YH sidorna finns inga CE utbildningar. På studentum.se finns några olika. Yrkesförautbildning i Töreboda. Yrkesförare - Godstransporter i STHLM.  Lastbilsförarutb. i Nybro. Och en till yrkesförarutb. i STHLM. Tyvärr bor jag inte i närheten av någon av dessa städer. Är det kört för min del? Antar att jag får gå till AF och se.. men någon kanske vet mer hur det ligger till?
Senast redigerat av ortiz (3 mars 2012)

huh?
10 427 Inlägg
3 mars 2012
I Falun finns det "yrkesvux"-utbildningar för lastbil eller buss.

http://www.yrkesakademin.se/Content-Web … frare.aspx

Edit:
Fanns på ganska många orter yikes

Tel 026-61 02 17, fax 026-51 54 10
yf.gavle@ya.se

YrkesAkademin
Betongvägen 5-7, 734 32 Hallstahammar
Tel 0220-102 25, fax 0220-124 80
yf.hallstahammar@ya.se

YrkesAkademin,
Furuhedsvägen 3, 952 31 Kalix
Tel 0923-202 65, fax 0923-202 66
yf.kalix@ya.se

YrkesAkademin
Franska vägen 30, 393 56 Kalmar
Tel 0480-228 11, fax 0480-228 02
yf.kalmar@ya.se

YrkesAkademin
Slakthusvägen 2, 602 28 Norrköping
Tel 011-13 80 20 & 13 80 34, fax 011-13 80 36
yf.norrkoping@ya.se

YrkesAkademin
Norrköpingsvägen 13, 611 29 Nyköping
Tel 0155-21 67 91, fax 0155-21 67 92
yf.nykoping@ya.se

YrkesAkademin
Munkatorp, 532 95 Skara
Tel 0511-173 30, fax 0511-174 50
yf.skara@ya.se

YrkesAkademin,
Gärdevägen 3, 856 50 Sundsvall
Tel 060-56 64 12, fax 060-56 67 30
yf.sundsvall@ya.se

YrkesAkademin
Dalslandsvägen 2, 826 40 Söderhamn
Tel 0270-42 88 88/89, fax 0270-181 54
yf.soderhamn@ya.se

YrkesAkademin
Bussjö Motorcrossbana, 905 82 Umeå
Tel 023-584 80
yf.umea@ya.se

YrkesAkademin
Hjalmar Petris väg 45, 352 46 Växjö
Tel 0470-77 75 20, fax 0470-77 75 23
yf.vaxjo@ya.se

YrkesAkademin,
Frösöpark Byggnad 82, 832 96 Frösön
Tel 063-437 31, fax 063-432 99
yf.ostersund@ya.se
Senast redigerat av steifan (3 mars 2012)

Inte som alla andra.
63 Inlägg
3 mars 2012
Tog mina kort via AF. Fick gå på YA i falun aka Falukrossen.

Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapade med det gamla sättet att tänka på - Albert Einstein

15 Inlägg
3 mars 2012
Trådstartare
Tack för svar!

Skit att det inte finns något närmare Götet, Skara är närmast men ändå lite väl för att pendla.. Får hoppas att min AF har goda nyheter hmm

Inte som alla andra.
63 Inlägg
3 mars 2012
Om du kan lämna ett skriftligt intyg till AF på att du har jobb som chaufför så skickar dom dig direkt. Alltså ett underskrivet papper från ett åkeri.

Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapade med det gamla sättet att tänka på - Albert Einstein

15 Inlägg
4 mars 2012
Trådstartare
Det är inte så stor chans att jag kommer få. (jobb som chaufför) Jag hade gärna åkt till någon av de orterna och bott där tills korten är klara men jag har liksom inga pengar.

Finns det något annat alternativ att ta CE på där man kan söka CSN bidrag för att göra det?

Inte som alla andra.
63 Inlägg
4 mars 2012
ortiz skrev:
Det är inte så stor chans att jag kommer få. (jobb som chaufför) Jag hade gärna åkt till någon av de orterna och bott där tills korten är klara men jag har liksom inga pengar.

Finns det något annat alternativ att ta CE på där man kan söka CSN bidrag för att göra det?

förutom KY utv eller AF, Nej. Möjligtvis via GMU och vidare till hemvärnet eller försvarsmakten.

15 Inlägg
4 mars 2012
Trådstartare
Steel88 skrev:
ortiz skrev:

förutom KY utv eller AF, Nej. Möjligtvis via GMU och vidare till hemvärnet eller försvarsmakten.

Ahh, okej. Det löser sig säkert på nåt bra sätt. Tack för infon.

Skaune
5 mars 2012
vill inte vara en glädjedödare, men att få de via arbetsförmedlinge tex e nog att glömma, finns inga jobb på den biten, flera av mina vänner (och även jag) som kört lastbil o får inga jobb trots behörigheter och erfarenhet, det är dessutom svårt att få en fot in i branschen som grön om de finns så få jobb, men jag önskar dig lycka till iaf! smile

15 Inlägg
5 mars 2012
Trådstartare
T-Gul_ skrev:
vill inte vara en glädjedödare, men att få de via arbetsförmedlinge tex e nog att glömma, finns inga jobb på den biten, flera av mina vänner (och även jag) som kört lastbil o får inga jobb trots behörigheter och erfarenhet, det är dessutom svårt att få en fot in i branschen som grön om de finns så få jobb, men jag önskar dig lycka till iaf! smile

Jaså det är så illa? Tycker man ser C-korts behörighet i var och varannan jobbannons, så trodde det fanns en del att plocka från. Jag är dock sugen på att köra lastbil med släp åt bönder så jag får lasta själv med traktor, kanske finns det ,ite mer möjligheter där då inte alla är så intresserade av det. Tack för din ärlighet cool

Skaune
5 mars 2012
ortiz skrev:
T-Gul_ skrev:

Jaså det är så illa? Tycker man ser C-korts behörighet i var och varannan jobbannons, så trodde det fanns en del att plocka från. Jag är dock sugen på att köra lastbil med släp åt bönder så jag får lasta själv med traktor, kanske finns det ,ite mer möjligheter där då inte alla är så intresserade av det. Tack för din ärlighet cool

ja alltså här i skåne tycker jag de finns sjukt lite C/CE jobb, mina vänner har sökt en himmla massa o alla man snackat med på åkerier säger samma sak, finns inga jobb! KOmmer ju säkert bli fler jobb med tiden, men hoppas inte på lätta jobb för du har CE, för varje år kommer de fler o fler unga killar o tjejer som gått ut traansportlinjen, så de blir bara fler o fler chaufförer! Och många åkerier ser gärna att man kört innan! de e min personligt uppfattning iaf! Men jobbet i sig e de bästa man kan ha, jag saknar det!

7 274 Inlägg
5 mars 2012
T-Gul_ skrev:

Allt handlar tyvärr om kontakter. Här uppe så finns det inte en chans att jag skulle gå arbetslös i mer än en vecka.

Skaune
5 mars 2012
Brains skrev:
T-Gul_ skrev:

Allt handlar tyvärr om kontakter. Här uppe så finns det inte en chans att jag skulle gå arbetslös i mer än en vecka.

Vart man bor i landet spelar stor roll, där har du helt rätt! Och som du säger kontakter, men alla mina kontakter säger samma sak här nere! ^^ Men de blir nog bättre!

533 Inlägg
5 mars 2012
T-Gul_ skrev:

Jag ska precis börja på CE-kortsutbildning på YA genom Arbetsförmedlingen smile Drar igång om en vecka.
Dock så har jag varit på praktik ett tag, och chefen där kräver C-kort för fast anställning. Så då var det inge tal om saken alls. Fick CE med YKB, ADR och allt annat som behövs som yrkeschaufför smile

Men som sagt, då blev jag lovad jobb om jag fick kort så... Då är det väl lite annorlunda.

Sök