3174
Sök

Koppla extraljus till Golf 2!

Du har inte kört bil förns du satt dig i en Volvo.
31 Inlägg
3 mars 2012
Trådstartare
#1
Tja! Nu håller jag och min karl på att koppla extraljus te tysken.
Det är jag som har dragit elen (är helt värdelös men gav det ett försök endå) har seriekopplat alla tre och jordat dom i extraljusbågen. Har kopplat pluskabeln från ljusen till ett relä, jordat det reläet, dragit pluskabel från batteri till relä och satt dit en kabel från switchen till helljuset.
Men nu är det ju så att vi ska ha två relän så det lyser bättre. Jag har ingen aning om hur man gör men så här har jag gjort tills nu:

https://www1.garaget.org/gallery/images/164/163308/163308-1ee1ed1b20e6f1e77b57c312a7ee3caf.jpg
Där är pluskabeln som jag har kopplat en annan kabel  på till det andra reläet.

https://www1.garaget.org/gallery/images/164/163308/163308-ba0448f50965a5f2c8b61ab5e796c3f2.jpg
Kabeln till switchen, där har jag också kopplat en annan kabel på till det andra reläet.

https://www1.garaget.org/gallery/images/164/163308/163308-a006179f36c9bb5052d129066bc9a2bc.jpg
Där är reläet som jag har kopplat lysena på. Lysena är alltså bara kopplad till ett relä.

Går det att ha som jag har gjort nu eller har jag gjort det åt helvete helt och hållet? tongue

Du har inte kört bil, förns du satt dig i en Volvo

Forummoderator
26 363 Inlägg
3 mars 2012
#2
"Friskt tejpat, hälften brunnet.."..eller hur var det nu..haha.

Hur mycket är reläet avsäkrat för?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

70 Inlägg
3 mars 2012
#3
Men fel o komma upp till mig om ca 1 timme, ska bara äta så kan jag hjälpa er med det där, jag sa ju det åt fredrik? så bråttom har han väl ändå inte?

Den som inte kommer ihåg det förflutna är dömd att återuppleva det.

70 Inlägg
3 mars 2012
#4
OM ni vill såklart.....

Den som inte kommer ihåg det förflutna är dömd att återuppleva det.

Du har inte kört bil förns du satt dig i en Volvo.
31 Inlägg
3 mars 2012
Trådstartare
#5
Mack skrev:
"Friskt tejpat, hälften brunnet.."..eller hur var det nu..haha.

Hur mycket är reläet avsäkrat för?

Avsäkrat? Haha, jag har inte en blekaste aning, har inte hållt på med extraljus förut tongue

Du har inte kört bil, förns du satt dig i en Volvo

2 037 Inlägg
3 mars 2012
#6
Hoppas du inte menade att du seriekopplat extraljuslamporna, för då får varje lampa bara 4 volt istället för 12.
Koppla plus från alla extraljuslampor parallellt till 87 på reläet.
Och en kabel från batteriets pluspol som går igenom en säkring vidare till 30 på relät.
Och signalen från bilens helljus drar du till 86 på reläet.
Och 85 på reläet drar du till karossen eller till minus på bilens helljus.
Och så jordar du självklart extraljuslamporna också på passligt ställe.

Du har inte kört bil förns du satt dig i en Volvo.
31 Inlägg
3 mars 2012
Trådstartare
#7
MammDiin skrev:
Hoppas du inte menade att du seriekopplat extraljuslamporna, för då får varje lampa bara 4 volt istället för 12.
Koppla plus från alla extraljuslampor parallellt till 87 på reläet.
Och en kabel från batteriets pluspol som går igenom en säkring vidare till 30 på relät.
Och signalen från bilens helljus drar du till 86 på reläet.
Och 85 på reläet drar du till karossen eller till minus på bilens helljus.
Och så jordar du självklart extraljuslamporna också på passligt ställe.

Jo jag har tyvärr seriekopplat, för det kändes lättast tongue Men alltså hur ska jag göra när jag ska använda två relän? Om jag nu paralellkopplar extraljusen, hur gör jag då?
Kan jag dra två kablar från plus på båda reläna och sätta ihop dom som jag har gjort?
Kan jag göra samma med switchen till helljuset som jag också har gjort? (grönt till switchen på bilden och rött till plus på bilden ovanför)

Du har inte kört bil, förns du satt dig i en Volvo

2 037 Inlägg
3 mars 2012
#8
Parallellkopplat är när pluskabeln från 87 på reläet går till plus på lampan, och minus på lampan går till jord. Och så ska du alltså koppla till varje lampa. Så på relät så ska du antingen ha 2 kablar eller att det delas sen till 2 ändar, och varje ände går till varsin plus på lampan.
Seriekopplat är det när plus från relät går till plus på lampan, och minus går vidare till nästa lampas plus kontakt. Och den sista lampans minus går till jord. Men man kan inte koppla så om man inte exempelvis har 24v system och 12 volts lampor.

Och om du har 2 relä så parallellkopplar du plusmatningen (30), signalen (86), och jorden (85) till dem.
Och bäst skulle jag säga är att ha ett relä till 2 ljus, och det andra till det tredje. Men om du använder 3 stycken 55w lampor så funkar det bra med ett relä.
Och från plus på batteriet drar du antingen 2 kablar eller så kopplar du vidare från ena reläet till det andra, om du ska använda 2 relä. Och glöm inte säkringen på pluskabeln från batteriet.

Och ser ut som om du har kopplat rätt... Men hur har du gjort när du lagt ihop kablarna? Ser inte alltför fint eller bra ut.

Du har inte kört bil förns du satt dig i en Volvo.
31 Inlägg
4 mars 2012
Trådstartare
#9
https://www1.garaget.org/gallery/images/164/163308/163308-47feb61a35d192cf2a61d86273f514d0.jpg

Om jag gör såhär, blir det rätt då? Ursäkta utseendet på schemat men jag försökte så gott jag kunde wink

Du har inte kört bil, förns du satt dig i en Volvo

2 037 Inlägg
4 mars 2012
#10
JockepockeKatt skrev:
http://www1.garaget.org/gallery/images/164/163308/163308-47feb61a35d192cf2a61d86273f514d0.jpg

Om jag gör såhär, blir det rätt då? Ursäkta utseendet på schemat men jag försökte så gott jag kunde wink

Ja det ser riktigt bra ut, kom ihåg säkringen till 30 på reläet också.

Du har inte kört bil förns du satt dig i en Volvo.
31 Inlägg
4 mars 2012
Trådstartare
#11
Har kopplat enligt schemat med säkring och allt men det funkar iallafall inte.. *suck* Håller på å bli tokig på detta!

Du har inte kört bil, förns du satt dig i en Volvo

2 037 Inlägg
4 mars 2012
#12
Kolla så att du får signal från bilens helljus till 86 på reläet.
Och att extraljusen är jordade bra, speciellt på nyare bilar behöver inte alla delar vara jordade så bra fastän man skulle kunna tro det. Men du har ju en lite äldre bil så det borde inte vara något problem.

21 761 Inlägg
4 mars 2012
#13
Personligen drar jag alltid ut jordkabeln från extraljuset och jordar i karossen eller batteriet, jag litar inte på bra kontakt i extraljusets lamphus eller ljusbågen. smile

2 037 Inlägg
4 mars 2012
#14
Ja om man har en plåt bakom registreringsskylten så funkar det inte så bra att jorda i den. Och bäst är att jorda där något annat av bilens utrustning är jordat eller direkt på batteriet.

Du har inte kört bil förns du satt dig i en Volvo.
31 Inlägg
5 mars 2012
Trådstartare
#15
Ska iväg till en kompis och kolla vad det är jag har gjort för jävla fel, tack endå för all hjälp! smile

Du har inte kört bil, förns du satt dig i en Volvo

70 Inlägg
5 mars 2012
#16
Louise du hade gjort fel:P
du hade inte kopplat jord till lysen.. xD
du hade jordat ljusen i själva ljusrampen men du hade inte dragit jord till själva rampen wink men aja fixade det nu så det är klart! big_smile

Den som inte kommer ihåg det förflutna är dömd att återuppleva det.

2 037 Inlägg
5 mars 2012
#17
Inte så lätt om man inte kopplat så mycket el förut smile

70 Inlägg
5 mars 2012
#18
nej absolut inte, lätt gjort att man glömmer nåt smile

Den som inte kommer ihåg det förflutna är dömd att återuppleva det.


Sök