3300
Sök

Koppling fungerar ej efter motorbyte Audi a4 1997

42 Inlägg
4 mars 2012
Trådstartare
hejsan , ska börja med att säga att den här frågan ligger uppe på NA:s forum också

hur som helst, har bytt motor i min Audi a4, efter jag startat upp den och skulle köra iväg så får jag inte i nån växel...
Har alltså ingen koppling, tycker det ska va mycket konstigt om hydrauliken gett upp utan att jag rört den..
Kopplingen är inte samma som satt på min gamla motor utan det satt en koppling på den nya... Men kopplingen skall vara fungerande .

Sen testade jag en grej, jag lossade på avluftningsnippeln på slavcylindern ovanpå växellådan i tron att det var luft i systemet pumpade på kopplingen ett par gånger med nippeln öppen och efter det så stannade kopplingen i botten hela tiden..totalt trycklös
.
Kan den ha sugit i dig luft som gjort att det blev så ?
Hur får jag upp trycket igen ?

Hoppas jag är skapligt tydlig

//mj
Senast redigerat av Mrjansson (4 mars 2012)

329 Inlägg
4 mars 2012
Troligtvis är det som du tror... lufta kopplingen görs på samma sätt som att lufta bromsarna på en bil..

42 Inlägg
5 mars 2012
Trådstartare
Mattias_Vejdeland skrev:
Troligtvis är det som du tror... lufta kopplingen görs på samma sätt som att lufta bromsarna på en bil..

Men är det inte skumt om det kommit in luft fast jag inte rört hydrauliken ?

Mvh mj

329 Inlägg
5 mars 2012
Har du som du skrivit öppnat luftningsnippeln till kopplingen och pumpat några gånger på kopplingspedalen så har du inte fått bort någon luft utan bara fått i mer... gör om gör rätt big_smile
Ta hjälp av en kompis och gör följande

1: pumpa upp tryck i kopplingen.
2: Håll pedalen i botten
3: Be kompisen lätta på nippeln under en kort stund (kommer pysa luft och troligtvis skvätta lite olja)
4: Skruva åt nippeln igen (utan att lätta på kopplingspedalen)
5: Gör om steg 1 - 4 tills det enbart kommer ren olja
6: Klart

42 Inlägg
5 mars 2012
Trådstartare
Ok nu blev det missförstånd jag menar att det är konstigt att kopplingen efter jag bytt motor inte fungerade innan( innan jag rört avluftningen )

Men tack ändå för det svaret då vet jag hur jag får upp trycket igen smile

Mvh mj

42 Inlägg
5 mars 2012
Trådstartare
Men sen har jag hört att man ska lufta antingen genom att trycksätta kärlet eller att gå bakvägen och fylla på med olja in i avluftningsnippeln ?

Mvh mj

329 Inlägg
5 mars 2012
Det finns flera olika sätt att lufta kopplingen..
Har du möjlighet att trycksätta kärlet så kan du lufta själv och det går fortare.. big_smile
Lycka till och hoppas det funkar

42 Inlägg
5 mars 2012
Trådstartare
Tänkte testa att köra via nippeln så man slipper risken att spräcka kärlet :-P

Tack gör hjälpen !

Sök