Drfrasse skrev:
som topic lyder.
har en Bosch 14volts 20/55 amp generator och ett biltema batteri (sån grå) på 12 volt och 62 amp timmar
problemet e att när man har lyssena igång och sterion(slutsteg med på 800watt men utvinner ej denna effekten 2 6.9 högtalare bara).
när sterion o lysena e igång laddar den 13,5-14volt max
de stora problemet e att när de e kyligt så orkar inte motorn starta
har ställt in tändningen,bytt tändstift,generatorn (den ja skrev om) och laddnings relä
vad kan de bero på att den inte laddar fullt ut? och att batteriet ej pallar starta bilen i kyla?
Mvh Fran
Vilket motorvarvtal har du när du mäter 13,5-14 V med stereo+lyse påslagna?
Om det är på tomgång, blir det högre spänning fall du varvar upp till 2000 varv?
En sån där motor är inte tungstartad, speciellt inte när man har startmotor från 740. Min far har en Amazon med startmotor som egentligen passar till en 240, där snurrar det på rätt friskt trots att batteriet har tappat en del kapacitet. Även vid 10 minusgrader utan motorvärmare snurrar startmotorn fortare än originalstartmotorn gjorde i plusgrader.
Mät direkt på batteripolerna hur mycket spänningen sjunker när du kör startmotorn, då vet du helt säkert om det är batteriet som inte orkar med eller om det är något annat.
Drfrasse skrev:
håller på försöka att få liv i ett djupt urladdat optima batteri (56amph)
Då har det batteriet antagligen ett antal år på nacken, var ett tag sedan det röda batteriet (hette då Optima 850 så vitt jag vet) hade den kapaciteten.
Om batteriet i övrigt är någorlunda friskt och inte har stått länge i urladdat skick så kan man få igång det. Äger själv ett sånt batteri som blev urladdat ner till runt 2 V pga tänd innerbelysning (batteriet sitter Amazonen som jag nämnde i texten ovanför), jag fick bråka ett tag med en CTEK innan det tog emot laddning som det skulle. Batteriet fungerar fortfarande, men har naturligtvis tappat en del kapacitet. Köpte det hösten 1995.