En liten tråd om mitt evighetsprojekt jag nu har byggt på under 2 års tid..
Köpte bilen sommaren 09 körklar och reg besiktigad.
Jag deltog i ett par tävlingar och events innan toppen rasade.
Karossmässigt så var bilen i stort sätt helt orginal, det enda som var gjort är.
Plastrutor bak.
1 COBRA förar stol.
Reggad med svettsad halvbur.
Svettsad 325 klump.
Exel gas dempare bak.
26/8,5/15" MT Drag slicks bak.
I motor väg så var det lite mer gjort.
2.5L block med 8.0:1 i komp.
O-ringad och 12:9 bultar.
6mm stödgördelkitt med 12:9 bultar.
Custom aluminium insug med 535 spjällhus.
780cc spridare.
Custom turbogrenrör med Gt40 turbo.
50mm wastegate.
4" downpipe, resten 3" i rostfritt.
3" tryckrör också i rostfritt.
600x300x75 ic med 3" anslutnigar.
50mm öppen dumpventil.
Fördelarlöst tändsystem (wastedspark) med en 6-pack coil.
Megasquirt 3.0 med 300kpa sensor.
4-puckad sinter.
618 tryckplatta.
ZF växellåda (M3/328).
Grövra kardan från en (M3/328).
Mappad till 1,8 bar på e85.
Lite bilder från sommaren 09.
En liten film finns också att se om ni tycker det är intressant.
Garaget | FTL 16 bilars stege.Ja bilen var ju inte så mycke till utseende direkt.
Hur som hellst så rasade toppen i slutet av sommaren och tanken var väll egentligen att jag "bara skulle byta den" men det hände en grej!!...
Nu mer står bilen på 4 pallbockar som den gjort dom senaste 2 åren helt utrensad på precis allt som man kan skruva bort.
Tanken nu mer är att jag ska bygga bilen precis så som jag vill ha den och bygga den som ingen annan e30 ägare har byggt.
Väldigt svårt att få en e30 som ingen annan med tanke på att det är en bil väldigt många väljer att bygga på, så det är bara att öppna plånboken och visa vart skåpet ska stå!
Denna e30 ska ha allt och det den inte har är inte värt att ha.. Därför är det mitt evighetsprojekt
Så här ser det ut idag, är en bit på väg men väldigt långt kvar.
[
En ihopmonterad framvagn som är blästrad och pulverlackad.
Nya delrin excentriska bussningar.
Nya bultar och muttrar överallt.
Nya hjul lager samt nav.
Nya styrstag, spindeleder och styrleder.
Krängninshämmare från H%R med sjusterbara stag.
Nya ställbara coilovers med sjusterbara topplagringar från Millway.
En bakvagn som inte riktigt är klar, också den blästrad och pulverlackad.
Nya delrin silentblocks bussningar.
DTM sjusteringskitt från Millway för att ställa camber/toe.
Krängningshämmare med sjusterbara stag.
Ombyggda bärarmar som ska moddas om lite till innan pulverlack.
Ställbara coilovers även där från Millway.
Ett pedalställ från Tilton Brakes.
Ett par Sparco Corsa stolar med stolsunderede
Ett par frambromsar som har special tillverkats att passa min bil från Power Brakes.
330x32 mm flytande och slittsade skivor med 4 kolvs OK.
Krängningshämmare från H&R fram och bak.
Diverse delrin bussningar.
Lite om karossen då..
Avesta breddad 6 cm på varje sida.
Skrapat och målat underede.
Tanklock, lister, blinkers och antennhål är igenlagt.
Reggad fullbur från Finess.
Plasthuv med snabbfästen.
Cup speglar.
Mtech II bakspoiler i plast med snabbfästen.
Alpina front som är kapad.
Lite aluminium i bilen, mest för trivselns skull
Halvfärdig instrumentbräda.
En Griffin aluminium kylare med inbygt expansionskärl.
Ja typ så ser de väll ut för att göra en lång historia kort.
Det som väntar här näst är att min lackerare ska lämna pris för att måla buren samt karossen.
Mitt mål just nu är att försöka få ut bilen till Elmia 2013. Vi får se hur det går
Stay tuned..