När jag mäter med voltmätaren direkt på generatorn + och jord på en bult på karossen så laddar den 15 v men sen när jag mäter på batteri polerna så visar den ca 10-11v runt där, har bytt generator samt kolen.
kommer inte på själv längre vad det kan vara för fel nån som har ett tips?
Eftersom du satte ena mätpinnen i karossen när du mätte direkt på generatorn så bör jordförbindelsen vara okej, då är det rimligtvis generatorns laddkabel som inte har kontakt till startmotorns solenoid. Kabeln ska gå i en skyddsslang utmed nedre delen av motorn och går från generatorn till startmotorn.
Prova att sätta minusmätpinnen på batteriets minuspol och plusmätpinnen på generatorns B+, är det fortfarande 15 V så har du definitivt felet i laddkabeln.
Med andra ord så mäter du 15V på generatorn och 10V i andra änden av kabeln till batteriet? Isåfall kan det ju vara bra att kolla över kablaget, verkar ju vara ett stort spänningsfall där.
Eller menar du att du mäter 10-11V på batteriet när det är urkopplat? Isåfall är det ju det som är kört
När jag har bilen igång så har jag bara 10 - 11 v i batteriet men drog en direkt + från generatorn upp till batteriets pluss pol utan resultat, så funderar på om det jordar välldigt dåligt nån stans?
Den korta jordkabeln som sitter på generatorn borde gå till generatorfästet i motorblocket, av den anledningen borde just den biten vara okej eftersom du satte ena mätpinnen i karossen. Men det skadar ju inte att gå igenom alla kablar, de har ett antal år på nacken ifall de är originalkablar och diverse kontaktytor kan ha både rost och ärg.
Kolla även inuti själva polskorna där batterikablarna sitter klämda (ifall du har originalpolskor), där kan det vara alldeles grönt av ärg ibland och flera trådar kan ha gått av. Lite lurigt med det där.