3039
Sök

740 T5 besiktigas !

68 Inlägg
7 mars 2012
Trådstartare
#1
Tjena, tänkte hör om besiktningen godkänner en 740 kaross med en T5 motor i ? eller går såna bilar inte igenom besiktningen längre ?

Mvh Jens


KHRacing
7 mars 2012
#2
Finns mera info på www.sfro.com
det finns vissa delar som måste bytas för att få ett liknande bygge 100% lagligt.
bla. bakaxel, bromsar, växellåda m.m o så är det att Volvo har en maxgräns på hästkrafter som tillåts i en 740.
Vissa andra tillverkare har ej detta, så då får man gå efter SFRo´s regelverk på 200hk/1000kg.

Fri fart för ett fritt folk!
14 256 Inlägg
7 mars 2012
#3
en 740 är inga problem att regga med 5:a så länge man håller sig till rätt motorer

tex en b5234t från en 94-97:ans 850turbo fungerar utmärkt att reggga med

är väll krav på turbons stötdämpare och något mer men inga större problem

Kör fort så hinner inget hända...

68 Inlägg
7 mars 2012
Trådstartare
#4
KHRacing skrev:
Finns mera info på www.sfro.com
det finns vissa delar som måste bytas för att få ett liknande bygge 100% lagligt.
bla. bakaxel, bromsar, växellåda m.m o så är det att Volvo har en maxgräns på hästkrafter som tillåts i en 740.
Vissa andra tillverkare har ej detta, så då får man gå efter SFRo´s regelverk på 200hk/1000kg.

Tackar för svaret ! smile


68 Inlägg
7 mars 2012
Trådstartare
#5
Growe skrev:
en 740 är inga problem att regga med 5:a så länge man håller sig till rätt motorer

tex en b5234t från en 94-97:ans 850turbo fungerar utmärkt att reggga med

är väll krav på turbons stötdämpare och något mer men inga större problem

Tackar för svaret ! smile


Fri fart för ett fritt folk!
14 256 Inlägg
7 mars 2012
#6
Jeenz skrev:
Growe skrev:
en 740 är inga problem att regga med 5:a så länge man håller sig till rätt motorer

tex en b5234t från en 94-97:ans 850turbo fungerar utmärkt att reggga med

är väll krav på turbons stötdämpare och något mer men inga större problem

Tackar för svaret ! smile

är det en turbo från början behöver man inte göra något alls med bilen bara hänga i och köra smile

självklart måste motorn vara orginal

Kör fort så hinner inget hända...

68 Inlägg
7 mars 2012
Trådstartare
#7
Growe skrev:
Jeenz skrev:
Growe skrev:
en 740 är inga problem att regga med 5:a så länge man håller sig till rätt motorer

tex en b5234t från en 94-97:ans 850turbo fungerar utmärkt att reggga med

är väll krav på turbons stötdämpare och något mer men inga större problem

Tackar för svaret ! smile

är det en turbo från början behöver man inte göra något alls med bilen bara hänga i och köra smile

självklart måste motorn vara orginal

ja du menar om 740 karossen är registrerad med en turbo motor så är det bara att slänga i T5;an och köra utan att besiktiga den ? smile


KHRacing
7 mars 2012
#8
Jeenz skrev:
Growe skrev:
Jeenz skrev:

Tackar för svaret ! smile

är det en turbo från början behöver man inte göra något alls med bilen bara hänga i och köra smile

självklart måste motorn vara orginal

ja du menar om 740 karossen är registrerad med en turbo motor så är det bara att slänga i T5;an och köra utan att besiktiga den ? smile

Måste alltid regbesiktigas.

Lastbilstekniker
16 Inlägg
7 mars 2012
#9
nej. du måste göra en registrerings besiktning om du byter motor, även om det är en turbo kaross.

"How hard can it be!"

68 Inlägg
7 mars 2012
Trådstartare
#10
KHRacing skrev:
Jeenz skrev:
Growe skrev:

är det en turbo från början behöver man inte göra något alls med bilen bara hänga i och köra smile

självklart måste motorn vara orginal

ja du menar om 740 karossen är registrerad med en turbo motor så är det bara att slänga i T5;an och köra utan att besiktiga den ? smile

Måste alltid regbesiktigas.

kunde faktiskt tänka mig det, måste väll ha massa tillstånd med från det där SFRO eller vad det heter ?


68 Inlägg
7 mars 2012
Trådstartare
#11
Bosse92 skrev:
nej. du måste göra en registrerings besiktning om du byter motor, även om det är en turbo kaross.

Tackar smile


KHRacing
7 mars 2012
#12
Jeenz skrev:
kunde faktiskt tänka mig det, måste väll ha massa tillstånd med från det där SFRO eller vad det heter ?

Nej. SFRO behöver inte alsl involveras. då su ju bara skall regga med bytt motor

Lastbilstekniker
16 Inlägg
7 mars 2012
#13
men du behöver inga grejer från sfro när du ska regbesikta med bytt motor när du är inom effektgränsen (237HK/310Nm) för volvo 740. bara beställa tid hos bilprovningen. men kolla med dom först om dom vill ha intyg på att motorn är orginal.

"How hard can it be!"

Fri fart för ett fritt folk!
14 256 Inlägg
7 mars 2012
#14
Bosse92 skrev:
men du behöver inga grejer från sfro när du ska regbesikta med bytt motor när du är inom effektgränsen (237HK/310Nm) för volvo 740. bara beställa tid hos bilprovningen. men kolla med dom först om dom vill ha intyg på att motorn är orginal.

mm detta förutsätter att man har turbodämpare bland annat
så där av är det "bara" att byta motor i en 740turbo medans det är lite mer jobb förutom motorn med en 740Gl men det är knappast ett problem om man nu pillat i en 5:a redan

Kör fort så hinner inget hända...


Sök