3698
Sök

Krockat i trottoarkant, skev framvagn?

7 Inlägg
7 mars 2012
Trådstartare
Imorse påväg till jobbet hade jag lite borttom, det var självklart glashalt vilket jag ignorerade. Kom i en kurva i kanske 30-40km/h och tappade greppet totalt. Smackade rakt in i en otrevligt hög trottoarkant.  Smällen togs emot av vänster fram. Fälgen verkar ha fått sig en rejäl stöt och däcket ser helt snett ut. ser ut såhär (  /  ).  Bör tilläggas att jag inte vågar köra fortare än typ 5-10km/h då hela skiten vobblar svårt mycket.

Är ingen bilexpert direkt och undrar därför vad som kan va fel? Hjulupphägning? Kan det räcka med nytt däck/fälg samt ny hjulinställning eller finns de risk att hela framvagnen är typ skev? Finns inga skråmor på karrossen utan hjulet tog hela smällen...

Volvo 440
Prisuppskattning alternativt förslåg på fel skulle uppskattas!lol

Tack
/T
Senast redigerat av Tranorify (7 mars 2012)

188 Inlägg
7 mars 2012
ordentlig övergång av framvagn är ett måste, hur är däcket snett? lutar det eller svänger det? lutar det så är det nog länkarmar och diverse leder som gått åt skogen. lägg dig under och jämför mellan båda sidor och du bör ju se något avvikande då. det går ju inte att säga om man inte har sett det, men om du kastar upp lite bilder på hjul och framvagn så kanske vi kan hjälpa dig bättre.

7 Inlägg
7 mars 2012
Trådstartare
Okej, skulle mer säga att det lutar än svänger. Har tyvärr bara sketna mobilfoton än så länge då jag var tvungen att lämna bilen i all hast för att springa till jobbet men kan ladda upp senare. Men låt oss säga att det är länkarmar och div. leder. Vad går det kalaset på? Jag menar det är ju inte en dyr bil så är det värt reparera det eller tror du att det är lika bra att skrota?

Hjälpen är uppskattad!

1 335 Inlägg
7 mars 2012
Jag bytte endast en länkarm på min bil.. de gick på 4000 ca, med service. Men de beror helt på bil å vart man gör de. Länkarmen kostade ca 2000 på mekonomen.

Edit: Bakre undre läkarm
Senast redigerat av F-Tar (7 mars 2012)

B5 #001

188 Inlägg
7 mars 2012
Tranorify skrev:
Okej, skulle mer säga att det lutar än svänger. Har tyvärr bara sketna mobilfoton än så länge då jag var tvungen att lämna bilen i all hast för att springa till jobbet men kan ladda upp senare. Men låt oss säga att det är länkarmar och div. leder. Vad går det kalaset på? Jag menar det är ju inte en dyr bil så är det värt reparera det eller tror du att det är lika bra att skrota?

Hjälpen är uppskattad!

okej, då har du lite problem men det är absolut inget svårt att fixa om pengar och kunskap finns. först behöver man ju veta vad som behöver bytas, och sedan kan man kolla på pris.

vart någonstans bor du? tänkte att om du köper delar så kanske du har ett gymnasium med fordonsprogram i närheten? då behöver inte jobbet bli så dyrt.

för om det blir in på verkstad så har du ju priset av delar+arbete, sen tillkommer det ju framvagnsinställning. detta ska nog få ordning på bilen för jag kan inte tänka mig att bilen har blivit "ramsned" av det som hänt, men finns ju tyvärr alltid en risk.

7 Inlägg
7 mars 2012
Trådstartare
Tack för alla svar.

Jag har nu tagit lite kort och hoppas det kanske kan vara till någon hjälp för att se vad som eventuellt behövs bytas. Ni får ursäkta kvalitén då jag använder mig av en rätt kass mobilkamera, men jag hoppas att något ska kunna tolkas ur bilderna. Känns ju som att länkarmen blir ett solklart objekt att byta ut men kan ni så något mer som är självklara föremål att byta ut genom bilderna?

Kan ju även tillägga att jag testade att köra bilen från platsen det hände till närmaste bensinstation. Ratten är sne, och den drar åt vänster. Girar jag mycket åt höger knakar det och ger ifrån sig ett fruktansvärt obehagligt ljud ur skadesynpunkt.

http://imageshack.us/g/195/20120307157.jpg/
Senast redigerat av Tranorify (7 mars 2012)

188 Inlägg
7 mars 2012
svårt att se enligt bilderna, men länkarm känns som att den behövs bytas. lättast är om du kollar och jämför på andra sidan hur det ska se ut. någon annan kanske kan se bättre än vad jag gör tongue

7 Inlägg
7 mars 2012
Trådstartare
Aah, förstår det bilderna är verkligen inte av toppklass men... Tänkte bara fråga är det en stor operation att även byta ut plattan som länkarmen har sina fästen i? Känns även som att den är lite sne vid fästena. Varför jag frågar så mycket är för att jag inte kan köra bilen till verkstad då den förmodligen bara kommer att pajja ännu mer då. Jag måste isåfall ringa en bärgare och frågan är om det är värt det? Skulle väl kanske kunna byta länkarm själv men då måste jag veta att nåt annat är fel så jag inte slänger ut 1,3 på ingenting.  Men ska kolla och jämföra med andra sidan, tack för tipset!

188 Inlägg
7 mars 2012
vet inte nu hur det ser ut på just din bil men antagligen är det en stor ram som håller framvagnen men jag vet ju inte. men det borde gå att banka till fästena lite. men svårt att avgöra om man inte ser det "live".

88 Inlägg
7 mars 2012
Kolla även styrleden så att inte den är böjd.

680 Inlägg
7 mars 2012
hade inne en bmw idag på jobbet som sladdat in i torttorkant,ville ha en hjulinställing men de var ingen iden för ena styrleden var böjd så kolla under bilen så alla leder är raka fina mm

680 Inlägg
7 Inlägg
7 mars 2012
Trådstartare
Alright, tack. Tror jag ska köpa en länkarm och ev. styrled och chansa lite. Ska jämföra båda sidor också och se så inte nåt mer verkar skevt... (svårt för ett otränat öga att se vad som är böjt och inte, länkarmen är ju självklar men vissa andra grejjer)  Börjar få mardrömmar om att drivaxeln inte är helt intakt heller och då är det egentligen bara att skrota skiten, inte sant?

Länkarm/styrled bör man kunna montera själv? (Inte jag då, utan mer kunniga personer inom familjen)

188 Inlägg
8 mars 2012
länkarm och styrleder är bara ett par bultar och muttrar, ingen raketforskning direkt tongue så det kan jag tänka mig att du klara av att göra själv, alltså du tongue
när du bytt det som du kan se är krokigt så kan du hissa upp bilen fram och sen ställa under pallbockar, starta bilen och lägg i en växel och då kan hjulet snurra så du kan se om drivaxeln vobblar. snurrar det inte så håll imot på andra sidan.

1 319 Inlägg
8 mars 2012
Tranorify skrev:
Alright, tack. Tror jag ska köpa en länkarm och ev. styrled och chansa lite. Ska jämföra båda sidor också och se så inte nåt mer verkar skevt... (svårt för ett otränat öga att se vad som är böjt och inte, länkarmen är ju självklar men vissa andra grejjer)  Börjar få mardrömmar om att drivaxeln inte är helt intakt heller och då är det egentligen bara att skrota skiten, inte sant?

Länkarm/styrled bör man kunna montera själv? (Inte jag då, utan mer kunniga personer inom familjen)

Bara köpa en ny drivaxel... ? Gav 1000kr för min på skroten i bra skick till en Nissan.

_----------'

188 Inlägg
9 mars 2012
sleepyoh skrev:
Bara köpa en ny drivaxel... ? Gav 1000kr för min på skroten i bra skick till en Nissan.

Kanske bara är att köpa men alla gånger är det inte så lätt att byta, kan vara lite krångligt på vissa bilar.

7 Inlägg
25 mars 2012
Trådstartare
Tack för alla svar, mycket uppskatttat. Efter att ha skruvat loss det mesta och jämfört med höger (intakt) sida så verkar det som det räcker med att byta ut länkarm + en hjulinställning. Men nu till problemet. Att byta länkarm var ju lättare sagt än gjort.

Jag får inte in länkarmen i fästet. Först sätter man ju fast länkarmens läpp över tungan men då blir länkarmen böjd (alltså lutar kanske 30 grader ner från bultfästena) och detta gör att jag inte på nått sätt kan få in bultfästena på länkarmen i "bulthuset".  För att få in länkarmen i dess fästen måste ju länkarmen vara rak i förhållande till fästena alltså typ =-0       istället för =\0 .   (0 är hjulhuset, = är fästena för länkarmen, ) Jag har försökt att hissa upp hjulhuset med hjälp av domkraft för att få armen vågrät men det resulterar i att hela bilen lyfts upp. Och att sätta fast bultarna först och sedan ta läppen är ju inget alternativ..

Någon som vet hur man byter vänster framlänkarm på en volvo 440 -93?

Hoppas det gick att förstå nånting av vad jag skrev, känndes riktigt flummigt men kan inte komma på nått vettigt sätt att förklara det på..

6 660 Inlägg
25 mars 2012
Ser mer ut som du har lyckats böja motorbalken.

Lossa fjäderbenet först och sen slå loss länkarmen från den
Efter det är det "bara" o lossa bultarna som sitter i motorbalken

De/Dem

7 Inlägg
16 april 2012
Trådstartare
Tack alla för hjälpen. Bilen är nu körduglig efter att jag beställt hem och bytt länkarm. Bilen går alltså att köra men ratten sitter väl 30-40 grader snett och väghållningen känns betyldigt sämmre. Jag har egentligen inget emot att köra med sned ratt då jag inte kör långa sträckor men antar att besiktningsnissarna kommer att ha lite synpunkter på min ratt...

Eller tror ni att den kan gå igenom med en sne ratt?  roll

Hur som helst, om ratten är sne är det ett madure problem eller är det något som går att fixa med en axelryckning?

Att tillägga så drar bilen i neutralt läge inte åt något håll, inte ens vid hård inbromsning. Vrider jag ratten åt vänster vill den svänga ännu mer åt vänster, d.v.s då drar den åt vänster. (flummförklarat men..)
Senast redigerat av Tranorify (16 april 2012)

3 235 Inlägg
16 april 2012
Sned ratt=hjulinställning.
Senast redigerat av engolf (16 april 2012)

Sök