Gratulerar då, håll hårt i kortet nu!
Kan berätta lite om hur jag fixade det. Jag tog kortet i augusti, innan dess var det en hel del övning hemma och en del lektioner i lokala körskolan. Blev mäkta irriterad på att denna skola fixerade sig på Södertäljes körskola några mil bort. Södertälje är ett trafikmässigt hål med ologiska vägar, djävulska medtrafikanter och framförallt dålig beskyltning som gör att det blir för mycket att tänka på. När jag även fick en bitter snubbe att köra upp med i en Eco-Golf blev saken inte bättre, satt och växlade såsom skolan lärt mig och daltade med EcoDriving. Den där jävla bilen hade inte alls samma kraft i smått uppåtlutande backar vilket orsakade onödiga motorstopp ett antal gånger som aldrig händer annars (i anslutning till rödljus).
När man övar hemma går det alltid bättre, 9/10 av gångerna är det pressen under provet som tar en. Lyckligtvis så gick det andra körprovet bättre. Jag bestämde mig minuten efter Södertäljekörprovet att jag inte tänker lägga 1300 spänn för att köra upp där igen, jag vägrade. Så efter mycket övertalning hemma fick jag boka in en tid 10 mil västerut borta i Strängnäs istället - gick som smort. Å jag kan nämna varför det gick så bra. Bilen var en Volvo V50 utan några tramsiga EcoFlex-funktioner, inspektören var mycket mer trevlig och han störde en inte på samma sätt - lugn och metodisk. Vägarna borta i Strängnäs var väldigt logiska, tydliga trafikskyltar och lagom trafikerat. T.o.m. vid vänstersväng på landsväg så saktade den mötande trafiken ner för min skull så att jag hann svänga - otrolig respekt!
![wink](img/smilies/wink.png)
Så det är verkligen inte samma provförutsättningar för folk som kör upp runtom i landet...
(Nuförtiden i min 9-3:a så är det inte tal om EcoDriving längre, känns bara som att man plågar motorn med det. Går säkert med nyare motorer att köra i 50 på 4:an, min trivs i 70 på den växeln
![wink](img/smilies/wink.png)
)