3420
Sök

Angående LED's?

112 Inlägg
8 mars 2012
Trådstartare
Hej! Jag har tänkt börja kopplar dioder i min bil och behöver gärna lite hjälp!
Till att börja med kan jag säga att jag aldrig kopplat dioder innan utan bara LED-slingor och liknande i bilar:)
Men har kollat runder lite och har kommit fram till att man behöver motsånd när man kopplar ihop dioder.
Men vet inte riktigt hur jag ska koppla ihop dom ändå:(
Har hittat ett program på internet som kan hjälpa mig,men kan man lite på det? Skickar länken här: http://led.linear1.org/led.wiz
Dioderna jag tänkt använda är dessa: http://www.ebay.com/itm/100-5mm-2-Pins- … 752wt_916.
Knappade in: 13 på Source Voltage
3 på Diode forward Voltage
75 på Diode forward Current
50 på Number of LED's in your array. Och klickade sen i Wiring Diagram.
Så skulle vart snällt om någon vänlig själ här ute kan hjälpa mig o säga om jag ska koppla dom som på bilden eller på annat sätt big_smile
Tänkt koppla ihop ca: 50 st i min bagagelucka på min s40:)
Jättetacksam för svar:)
//Bjoooorne

Edit: Dessa dioder: http://www.ebay.com/itm/100-5mm-2-Pins- … 2752wt_916
Senast redigerat av Februaripojken (8 mars 2012)

2 041 Inlägg
8 mars 2012
Max peak forward current på 75mA låter som väldigt mycket. Frågan är ju vad som riktigt menas med peak.
Bäst skulle vara att testa räkna ut motstånd till en med 75mA och testa och se om den håller en lite längre stund.

Exempelvis en LED (12-3,4V)/0,075A=114,67Ohm och leta rätt spå ett passligt motstånd och testa på 12V från nätaggregatet i datorn. Så skulle i alla fall jag ha gjort innan för att vara på den säkra sidan. Är det för mycket ström till dem så börja de lysa saktare hela tiden och ändrar färg. Och om de är alltför mycket ström så går de sönder direkt och börjar ryka.

Och om den inte håller så skulle jag räkna (och testa för att se ljusstyrkan) med 20-30mA.

För det är inte så kul om du kopplar allt och räknat med att de håller 75mA, och sen se när 50 stycken tappar ljusstyrka och går sönder.

Hur har du tänkt koppla dem då? Ska alla vara på samma ställe eller ska de vara utspridda lite överallt?
Minns själv när jag kopplade 52 LED till ett hemmagjort VW märke. Tog en bra stund att löda ihop allt.

69 Inlägg
9 mars 2012
Dioderna kommer pajja med 75 mA.
75 mA klarar dom bara om du kör korta strömpulser genom dom.

Sikta på 20 mA istället så kommer det gå bra.
Dom klarar kanske till och med 30 mA men det är inget du ska utgå ifrån.

Sidan du länkar till verkar helt ok.
Bra också att den gör flera olika kopplingscheman med olika många dioder i serie.

Knappa in dessa värden så blir nog lagom:
Source voltage = 14
Diode forward voltage = 3.2
Diode forward current = 20

Vilket av dom genererade kopplingsschemorna du använder, med 2, 3 eller 4 dioder seriekopplade i varje slinga, kommer påverka hur pass mycket ljusstyrkan varierar vid variationer i drivspänningen, och den kan ju variera en del i en bil så jag skulle rekommendera att du bara kör 3 dioder i serie i varje slinga.

Ju färre dioder du har i serie, desto mer "arbetsutrymme" ger du förkopplingsmotståndet att göra sitt jobb, d.v.s att hålla strömmen genom dioderna på en konstant och säker nivå.

Var noga med att vända alla dioderna åt rätt håll med, då det är väldigt lätt att nån hamnar bakåfram av misstag när det blir sådär många.

112 Inlägg
11 mars 2012
Trådstartare
Tack så mycket för all hjälp:) har hjälpt riktigt mycket!
Har också skrivit forum på en annan sida och där svarade en med att jag skulle koppla 2-3 dioder i seie med 560ohms 1/4W motstånd, kan det vara bra:)?
EDIT: Tänk koppla dom i bagagluckan på min s40, i tyget:) Och sen undrar jag ,ska jag köra på 560ohm 1/4W som en annan säger eller ska jag köra på 220ohm 1/4W som programmett säger?
//Bjoooorne
Senast redigerat av Februaripojken (11 mars 2012)

69 Inlägg
12 mars 2012
Fyller du bara i rätt värden på den där hemsidan så är den fullständigt tillförlitlig.
Dessutom väldigt bra förklaringar av vilka värden man ska fylla i om man klickar på frågetecknen.

Båda alternativen du nämner kommer funka, men 560 Ohm är kanske lite i högsta laget om du har 3 dioder i serie så dom kommer inte lysa med full styrka.

112 Inlägg
12 mars 2012
Trådstartare
Så 220 Ohm blir bäst smile?

69 Inlägg
13 mars 2012
Ja, om du vill ha full ljusstyrka så.

112 Inlägg
13 mars 2012
Trådstartare
Då kör jag på det! Tack så mycket:D och en liten liten fråga till, ska jag koppla som diagrammet visar oså? Asså plus till minus på dioderna? inte så bra på detta:)

Sök