3292
Sök

Val av bil.. saab 9000 2.3cse turbo eller Ford Scorpio 2.9 ??

Rumpmas
3 860 Inlägg
10 mars 2012
#21
SAAB-Karlsson skrev:
även vanligt att bakdäcken sliter ojämnt, sliter mer på insidan, jag är dock inte säker på vilken bussning som orsakar detta.

Nu tänker du möjligen på 9-5?


537 Inlägg
10 mars 2012
#22
Andromeda skrev:
SAAB-Karlsson skrev:
även vanligt att bakdäcken sliter ojämnt, sliter mer på insidan, jag är dock inte säker på vilken bussning som orsakar detta.

Nu tänker du möjligen på 9-5?

det är ganska vanligt på 9000 också, har sett flera med detta problem smile


Rumpmas
3 860 Inlägg
10 mars 2012
#23
Nu har du väl redan åkt iväg, men generellt sett är det bättre om Saaben är en 94-98 än en 92-93. Har den gått så pass som 30 000 mil är kopplingen antagligen redan bytt. Slavcylindern brukar inte vilja vara med och leka mer än 20-25k mil. Bränslepumpen bör också vara bytt. Kamkedjan kan börja bli sliten vid de milen om inte oljebytena skötts som de ska.


Rumpmas
3 860 Inlägg
10 mars 2012
#24
SAAB-Karlsson skrev:
Andromeda skrev:
SAAB-Karlsson skrev:
även vanligt att bakdäcken sliter ojämnt, sliter mer på insidan, jag är dock inte säker på vilken bussning som orsakar detta.

Nu tänker du möjligen på 9-5?

det är ganska vanligt på 9000 också, har sett flera med detta problem smile

Åh fan, första gången jag hörde talas om det på 9000 tongue

Det lär väl vara samma sak där då, stora bakvagnsbussningen som blir sliten och ger fel cambervinkel bak ?


537 Inlägg
10 mars 2012
#25
Andromeda skrev:
SAAB-Karlsson skrev:
Andromeda skrev:

Nu tänker du möjligen på 9-5?

det är ganska vanligt på 9000 också, har sett flera med detta problem smile

Åh fan, första gången jag hörde talas om det på 9000 tongue

Det lär väl vara samma sak där då, stora bakvagnsbussningen som blir sliten och ger fel cambervinkel bak ?

ok, min bror hade en 9000 för ett tag sen som däcken blev slitna snett på, samma på min 9000 tongue det borde va dom bussningarna men jag vet inte helt säkert smile


2 046 Inlägg
10 mars 2012
#26
Ta 9000, en av dom få snygga saabarna, tydligen ska den motorn också va en jäävla bra trimmotor och dom håller tydligen länge, sen e jag inte proffs på ford, men skulle nog aldrig köpt en sån. Fyför

Mattias_Vejdeland: Vet du överhuvudtaget vad dyslexi är????
Stoner_fuzz: Efter en kväll på garaget vet alla vad dyslexi är.

320 Inlägg
10 mars 2012
Trådstartare
#27
tackar för alla tipps och förslag.. slutade med att jag köpte saaben.. 5000kr och då är det som är fel är att framskärmarna har lite rost (förövrigt helt rost fri) och att det viner om servon när jag svänger så blir att byta servopumpen som jag antar att det är så fort det blivit lite varmare ute

och det var såklart en 96a då jag vet att dom tidigare hade lite mer problem rent generelt
Senast redigerat av Norrby89 (10 mars 2012)


1 019 Inlägg
11 mars 2012
#28
Norrby89 skrev:
det viner om servon när jag svänger så blir att byta servopumpen som jag antar att det är så fort det blivit lite varmare ute

Du har kollat att det finns olja antar jag?


Rumpmas
3 860 Inlägg
11 mars 2012
#29
Och om det fattas servoolja, kolla så att det inte är läckage på något servorör eller slang. Ett inte helt ovanligt fel.
Gäller i och för sig bilar med 30k mil på nacken överhuvudtaget.
Senast redigerat av Andromeda (11 mars 2012)


320 Inlägg
11 mars 2012
Trådstartare
#30
mjoo men servo olja fanns det gott om så är inte det som är felet


Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
11 mars 2012
#31
titta så pumpen snurrar när du svängen? inte kul om pumpen har skurit och remmen snurrar över det låsta hjulet.

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.

320 Inlägg
11 mars 2012
Trådstartare
#32
mjoo asså servon funkar bara det att den låter...

dock har jag ett lite större problem nu då min larmdosa inte funkar så kan inte starta bilen.. dosan lyser när man trycker på den men det händer inget.. så antar att det blir att ringa saab imorgon och sedan bara hoppas att man kan fixa en ny dosa och att det är just det som är felet


Rumpmas
3 860 Inlägg
11 mars 2012
#33
Norrby89 skrev:
mjoo asså servon funkar bara det att den låter...

dock har jag ett lite större problem nu då min larmdosa inte funkar så kan inte starta bilen.. dosan lyser när man trycker på den men det händer inget.. så antar att det blir att ringa saab imorgon och sedan bara hoppas att man kan fixa en ny dosa och att det är just det som är felet

Du känner till att även om du låst upp bilen måste du trycka på knappen igen innan du startar bilen .Beroende på hur den är programmerad så går startspärren till om bilen inte startas inom typ 10 sekunder efter att den låses upp eller efter att nyckeln senast togs ur tändningslåset. Lyssnar du noga så ska det klicka till bakom instrumentpanelen när startspärrens relä går till.


Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
11 mars 2012
#34
Andromeda skrev:
Norrby89 skrev:
mjoo asså servon funkar bara det att den låter...

dock har jag ett lite större problem nu då min larmdosa inte funkar så kan inte starta bilen.. dosan lyser när man trycker på den men det händer inget.. så antar att det blir att ringa saab imorgon och sedan bara hoppas att man kan fixa en ny dosa och att det är just det som är felet

Du känner till att även om du låst upp bilen måste du trycka på knappen igen innan du startar bilen .Beroende på hur den är programmerad så går startspärren till om bilen inte startas inom typ 10 sekunder efter att den låses upp eller efter att nyckeln senast togs ur tändningslåset. Lyssnar du noga så ska det klicka till bakom instrumentpanelen när startspärrens relä går till.

bara titta på lampan på instrumentpanelen, blinkar den så är startspärren i.....tryck på låsa upp knappen med tändningen på så lyser lampan i ~2sek och sen går det och starta bilen.

Annars ska man kunna ta en dosa från vilken 9000 som helst och gifta in, som jag har förstått det....men jag kanske inte har förstått rätt? smile

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.

320 Inlägg
12 mars 2012
Trådstartare
#35
kwansa skrev:
Andromeda skrev:
Du känner till att även om du låst upp bilen måste du trycka på knappen igen innan du startar bilen .Beroende på hur den är programmerad så går startspärren till om bilen inte startas inom typ 10 sekunder efter att den låses upp eller efter att nyckeln senast togs ur tändningslåset. Lyssnar du noga så ska det klicka till bakom instrumentpanelen när startspärrens relä går till.

bara titta på lampan på instrumentpanelen, blinkar den så är startspärren i.....tryck på låsa upp knappen med tändningen på så lyser lampan i ~2sek och sen går det och starta bilen.

Annars ska man kunna ta en dosa från vilken 9000 som helst och gifta in, som jag har förstått det....men jag kanske inte har förstått rätt? smile

nej så är det inte... den funkade i söndags utan problem när jag köpte bilen och allt jag behövde göra då var att trycka på dosan så att bilen låstes upp och sedan starta bilen

saken är den att det verkar som att signalen från dosan inte kommer till bilen.. då centrallåset funkar med knappen som sitter i bilen samt med nyckel (men ingen av dom avaktiverar startspärren)

Andromeda skrev:
Du känner till att även om du låst upp bilen måste du trycka på knappen igen innan du startar bilen .Beroende på hur den är programmerad så går startspärren till om bilen inte startas inom typ 10 sekunder efter att den låses upp eller efter att nyckeln senast togs ur tändningslåset. Lyssnar du noga så ska det klicka till bakom instrumentpanelen när startspärrens relä går till.

asså problemet jag har är att dosan håller på att dö.. den blinkar när jag trycker på knappen men inget händer (den låser inte upp dörrarna eller larmar av) men fick igår kväll igång den efter en jävlans massa tryckande. och kunde då starta bilen.. men sen stängde jag av bilen och då funkade inte dosan igen förns jag hade tryckt typ 70 gånger på knappen


Rumpmas
3 860 Inlägg
12 mars 2012
#36
Börja med att byta batteri i dosan. Jag antar att det är den äggformade separata dosan. Bara att dela den i två delar med lämpligt verktyg och byta batteriet.


320 Inlägg
12 mars 2012
Trådstartare
#37
Andromeda skrev:
Börja med att byta batteri i dosan. Jag antar att det är den äggformade separata dosan. Bara att dela den i två delar med lämpligt verktyg och byta batteriet.

det är en sån här
http://medium.tradera.com/963/135876963_1.jpg

och jag har bytt batterier till några som låg i bilen när jag köpte den och har även köpt helt nya batterier men fortfarande samma fel så =/

(och den dosan delar man inte i 2 utan man tar bara bort batteri locket på baksidan)


Rumpmas
3 860 Inlägg
12 mars 2012
#38
Norrby89 skrev:
Andromeda skrev:
Börja med att byta batteri i dosan. Jag antar att det är den äggformade separata dosan. Bara att dela den i två delar med lämpligt verktyg och byta batteriet.

det är en sån här
http://medium.tradera.com/963/135876963_1.jpg

och jag har bytt batterier till några som låg i bilen när jag köpte den och har även köpt helt nya batterier men fortfarande samma fel så =/

(och den dosan delar man inte i 2 utan man tar bara bort batteri locket på baksidan)

Visst ja. Jag menade den typen av dosa men det var ett par år sedan jag bytte batteri i en sådan tongue

I värsta fall är det kanske själva boxen som är trasig. Då får man köpa en ny med nya nycklar på skroten och gifta in den i bilen hos Saab (osäker på om den behöver giftas in på 9000 eller om den fungerar direkt ändå) vilket kan hamna någonstans runt 2-3k totalt.

I bästa fall räcker det med en ny nyckel, som då måste kodas för boxen i din bil.
Senast redigerat av Andromeda (12 mars 2012)


Forummoderator
18 127 Inlägg
12 mars 2012
#39
Antar att TS ligger hemma på soffan och tänker "Skulle köpt en Ford" Men jag var duktig och gav inget råd! Var sitter boxen Andromeda?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

320 Inlägg
12 mars 2012
Trådstartare
#40
haha njää är glad att jag köpte saaben =P och tror att forden inte hade gått in i garaget då den är hela 5cm längre och har 3cm tillgodo med saaben ^^



Sök