3946
Sök

Volvo 850 Start Problem!

3 Inlägg
10 mars 2012
Trådstartare
#1
hejsan!

Jag är nybliven 850 ägare och har kört bilen i 5 dagar utan problem!
Jag skulle kolla oljan igår och backade bara några centimeter och stängde sedan av, sedan gick det inte att starta bilen. vad kan jag göra åt detta? sedan skulle jag testa idag igen men då gick det inte att låsa upp bilen med nyckeln( det är fjärrlås) tillslut gick det men då gick larmet...trycker jag in låsupp knappen på nyckeln så blinkar blinkers och framljus lite snabbt, vet inte vad det betyder. öppnar jag med nyckel så går larmet också!
alla problem verkar komma samtidigt!

tacksam för svar!
Senast redigerat av AlleA (10 mars 2012)

8 253 Inlägg
10 mars 2012
#2
Låt mig gissa: du skulle kolla oljan, men bilen stog för nära en vägg till exempel så du startade den och backade lite och slog sedan av motorn direkt? Så motorn bara hann vara igång en kort stund? Och sen har du gjort många startförsök antar jag?

Då är det med stor säkerhet som så att du råkat ut för en klassiker på 850. Och det är att motorerna inte tål att vara igång väldigt korta stunder. Så nu bör du ta ur stiften och hälla i kanske en matsked olja i varje cylinder och ladda batteriet. Alternativet är att hälla i oljan och sedan bogsera igång bilen. Men var beredd på att båda metoderna kan ta tid. Problemet med larmet och en del av startproblemet kommer med stor säkerhet av att det börjar bli för dålig spänning i batteriet, och sjunker spänningen under en viss nivå går det inte att starta ens.


3 Inlägg
10 mars 2012
Trådstartare
#3
Marlboroman skrev:
Låt mig gissa: du skulle kolla oljan, men bilen stog för nära en vägg till exempel så du startade den och backade lite och slog sedan av motorn direkt? Så motorn bara hann vara igång en kort stund? Och sen har du gjort många startförsök antar jag?

Då är det med stor säkerhet som så att du råkat ut för en klassiker på 850. Och det är att motorerna inte tål att vara igång väldigt korta stunder. Så nu bör du ta ur stiften och hälla i kanske en matsked olja i varje cylinder och ladda batteriet. Alternativet är att hälla i oljan och sedan bogsera igång bilen. Men var beredd på att båda metoderna kan ta tid. Problemet med larmet och en del av startproblemet kommer med stor säkerhet av att det börjar bli för dålig spänning i batteriet, och sjunker spänningen under en viss nivå går det inte att starta ens.

då gjorde jag en klassiker..får prova att bogsera nu när pappa är påväg!
  jag köpte nya batterier till nyckeln men den fungerar ändå inte, och nu verkar det som att larmet har lagt av! Jag provade att öppna med  nyckeln istället men då öppnades bara förardörren. Men det har alltså med bilbatteriet att göra, jag ska testa mig fram !

tack för svaren!

För ung och för dum
29 Inlägg
10 mars 2012
#4
AlleA skrev:
Marlboroman skrev:
Låt mig gissa: du skulle kolla oljan, men bilen stog för nära en vägg till exempel så du startade den och backade lite och slog sedan av motorn direkt? Så motorn bara hann vara igång en kort stund? Och sen har du gjort många startförsök antar jag?

Då är det med stor säkerhet som så att du råkat ut för en klassiker på 850. Och det är att motorerna inte tål att vara igång väldigt korta stunder. Så nu bör du ta ur stiften och hälla i kanske en matsked olja i varje cylinder och ladda batteriet. Alternativet är att hälla i oljan och sedan bogsera igång bilen. Men var beredd på att båda metoderna kan ta tid. Problemet med larmet och en del av startproblemet kommer med stor säkerhet av att det börjar bli för dålig spänning i batteriet, och sjunker spänningen under en viss nivå går det inte att starta ens.

då gjorde jag en klassiker..får prova att bogsera nu när pappa är påväg!
  jag köpte nya batterier till nyckeln men den fungerar ändå inte, och nu verkar det som att larmet har lagt av! Jag provade att öppna med  nyckeln istället men då öppnades bara förardörren. Men det har alltså med bilbatteriet att göra, jag ska testa mig fram !

tack för svaren!

Om bara förardörren öppnades är det batteriet, ja.

Bra att veta, Marlboroman. Tack på förhand, för när jag själv kommer råka ut för det. smile

Fri fart för ett fritt folk!
14 344 Inlägg
10 mars 2012
#5
Kassaapparat skrev:
AlleA skrev:
Marlboroman skrev:
Låt mig gissa: du skulle kolla oljan, men bilen stog för nära en vägg till exempel så du startade den och backade lite och slog sedan av motorn direkt? Så motorn bara hann vara igång en kort stund? Och sen har du gjort många startförsök antar jag?

Då är det med stor säkerhet som så att du råkat ut för en klassiker på 850. Och det är att motorerna inte tål att vara igång väldigt korta stunder. Så nu bör du ta ur stiften och hälla i kanske en matsked olja i varje cylinder och ladda batteriet. Alternativet är att hälla i oljan och sedan bogsera igång bilen. Men var beredd på att båda metoderna kan ta tid. Problemet med larmet och en del av startproblemet kommer med stor säkerhet av att det börjar bli för dålig spänning i batteriet, och sjunker spänningen under en viss nivå går det inte att starta ens.

då gjorde jag en klassiker..får prova att bogsera nu när pappa är påväg!
  jag köpte nya batterier till nyckeln men den fungerar ändå inte, och nu verkar det som att larmet har lagt av! Jag provade att öppna med  nyckeln istället men då öppnades bara förardörren. Men det har alltså med bilbatteriet att göra, jag ska testa mig fram !

tack för svaren!

Om bara förardörren öppnades är det batteriet, ja.

Bra att veta, Marlboroman. Tack på förhand, för när jag själv kommer råka ut för det. smile

vissa drabbar det oftare än andra vet dom som har ett rent helvete medans jag ofta stänger av för tidigt och aldrig haft ett problem med mina 850:isar men har varit med om det på andras bilar man flyttat runt och inte haft igång så länge

måste ha med oljans skick att göra eller nått sånt

Kör fort så hinner inget hända...

3 Inlägg
10 mars 2012
Trådstartare
#6
Farsan var över med startkablar och nu rullar den på! vi köpte nytt batteri också för det var ganska slut!

tack så mycket för all hjälp!


Sök