3627
Sök

Hur fungerar en motor?

T5
141 Inlägg
12 mars 2012
Trådstartare
#1
Tjena har suttit och kollat lite på dem olika komponenterna i motorn och det är lite saker jag inte förstår riktigt.
Jag kan förklara vad jag tror mig ha förstått av det jag har läst, så får ni korrigera mig.

Kortfattat om en 4-cylindrig, 16v motor:

Motorn består av en topp och ett block. I toppen har vi ventiler som öppnas och stängs av 2 kamaxlarna för insug och avgas.

I blocket har vi 4a cylindrar som innehåller en vevstake kopplad till en kolv. Stakarna sitter fast på en vevaxel längst ner.

Nu till mina frågor. Jag förstår att luft och bränsle blandas ihop, komprimeras (eller heter det pressas?) ihop och sedan tänds på av en tändstift för att få kolven att tryckas ner.

Det jag inte fattar är: Vid insug, är det både bränsle och luft som kommer in samtidigt, som sedan komprimeras eller är det enbart luft (och när kommer bränslet in förutom på dieselmotorer)? Och åker bränslet från tanken till bränslepumpen och sedan till spridarna som in sin tur förser cylindrarna med bränslet+luft?

Hur snabbt rör sig vevaxeln när motorn är på tomgång? Hur rör den sig i olika hastigheter? Finns det någon matematisk formel för det?

Har försökt googla mycket av detta men får ingen klarhet i det. Tacksam för svar.
Senast redigerat av itia (12 mars 2012)

jag hade en dröm

130 Inlägg
12 mars 2012
#2
itia skrev:
Tjena har suttit och kollat lite på dem olika komponenterna i motorn och det är lite saker jag inte förstår riktigt.
Jag kan förklara vad jag tror mig ha förstått av det jag har läst, så får ni korrigera mig.

Kortfattat om en 4-cylindrig, 16v motor:

Motorn består av en topp och ett block. I toppen har vi ventiler som öppnas och stängs av 2 kamaxlarna för insug och avgas.

I blocket har vi 4a cylindrar som innehåller en vevstake kopplad till en kolv. Stakarna sitter fast på en vevaxel längst ner.

Nu till mina frågor. Jag förstår att luft och bränsle blandas ihop, komprimeras (eller heter det pressas?) ihop och sedan tänds på av en tändstift för att få kolven att tryckas ner.

Det jag inte fattar är: Vid insug, är det både bränsle och luft som kommer in samtidigt, som sedan komprimeras eller är det enbart luft (och när kommer bränslet in förutom på dieselmotorer)? Och åker bränslet från tanken till bränslepumpen och sedan till spridarna som in sin tur förser cylindrarna med bränslet+luft?

Hur snabbt rör sig vevaxeln när motorn är på tomgång? Hur rör den sig i olika hastigheter? Finns det någon matematisk formel för det?

Har försökt googla mycket av detta men får ingen klarhet i det. Tacksam för svar.

Spridarna gör bränslet till ett så fint moln av bensin. Ja bränslet åker från tanken och allt det där ja. Det åker in samtidigt. kolla filmen.

Hur snabbt den snurrar är bara att kolla på varvräknaren.. hur menar du hur den rör sig i olika hastigheter?

http://www.youtube.com/watch?v=IYWUWMmi … re=related
Senast redigerat av Tott (12 mars 2012)

Det är inget fel på bilen förutom att den brinner.

T5
141 Inlägg
12 mars 2012
Trådstartare
#3
Tott skrev:
itia skrev:
Tjena har suttit och kollat lite på dem olika komponenterna i motorn och det är lite saker jag inte förstår riktigt.
Jag kan förklara vad jag tror mig ha förstått av det jag har läst, så får ni korrigera mig.

Kortfattat om en 4-cylindrig, 16v motor:

Motorn består av en topp och ett block. I toppen har vi ventiler som öppnas och stängs av 2 kamaxlarna för insug och avgas.

I blocket har vi 4a cylindrar som innehåller en vevstake kopplad till en kolv. Stakarna sitter fast på en vevaxel längst ner.

Nu till mina frågor. Jag förstår att luft och bränsle blandas ihop, komprimeras (eller heter det pressas?) ihop och sedan tänds på av en tändstift för att få kolven att tryckas ner.

Det jag inte fattar är: Vid insug, är det både bränsle och luft som kommer in samtidigt, som sedan komprimeras eller är det enbart luft (och när kommer bränslet in förutom på dieselmotorer)? Och åker bränslet från tanken till bränslepumpen och sedan till spridarna som in sin tur förser cylindrarna med bränslet+luft?

Hur snabbt rör sig vevaxeln när motorn är på tomgång? Hur rör den sig i olika hastigheter? Finns det någon matematisk formel för det?

Har försökt googla mycket av detta men får ingen klarhet i det. Tacksam för svar.

Spridarna gör bränslet till ett så fint moln av bensin. Ja bränslet åker från tanken och allt det där ja. Det åker in samtidigt. kolla filmen.

Hur snabbt den snurrar är bara att kolla på varvräknaren.. hur menar du hur den rör sig i olika hastigheter?

http://www.youtube.com/watch?v=IYWUWMmi … re=related

Ahhaaa, tusen tack då fattar jag.
Du besvarade precis min fråga gällande varvräknaren också.

Nu har jag några andra frågor. När man häller i olja, vart lägger sig oljan? Det åker väl inte in någonting i cylindrarna som jag har förstått? För dem måste väl vara helt täta för att kunna komprimera luften och bränslet?

Andra frågan. Har läst att vissa portar grenrören / modifierar om den när dem trimmar bilarna. Borrar man upp "cylindrarna" i grenrören och gör dem större? Hur kommer det sig att det finns olika rör som kommer från olika cylindrar och sedan går samman? Varför har man inte bara en stor fet grenrör för alla 4 cylindrar istället för 1 rör för varje cylinder som slutligen går samman till ett?

Efter dem frågorna så har jag nog förstått det jag har läst smile
Senast redigerat av itia (12 mars 2012)

jag hade en dröm

217 Inlägg
12 mars 2012
#4
Hänvisar dig till denna tråd där har du allt du kan tänka dig wink http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=50493



Sök