itia skrev:
Tjena har suttit och kollat lite på dem olika komponenterna i motorn och det är lite saker jag inte förstår riktigt.
Jag kan förklara vad jag tror mig ha förstått av det jag har läst, så får ni korrigera mig.
Kortfattat om en 4-cylindrig, 16v motor:
Motorn består av en topp och ett block. I toppen har vi ventiler som öppnas och stängs av 2 kamaxlarna för insug och avgas.
I blocket har vi 4a cylindrar som innehåller en vevstake kopplad till en kolv. Stakarna sitter fast på en vevaxel längst ner.
Nu till mina frågor. Jag förstår att luft och bränsle blandas ihop, komprimeras (eller heter det pressas?) ihop och sedan tänds på av en tändstift för att få kolven att tryckas ner.
Det jag inte fattar är: Vid insug, är det både bränsle och luft som kommer in samtidigt, som sedan komprimeras eller är det enbart luft (och när kommer bränslet in förutom på dieselmotorer)? Och åker bränslet från tanken till bränslepumpen och sedan till spridarna som in sin tur förser cylindrarna med bränslet+luft?
Hur snabbt rör sig vevaxeln när motorn är på tomgång? Hur rör den sig i olika hastigheter? Finns det någon matematisk formel för det?
Har försökt googla mycket av detta men får ingen klarhet i det. Tacksam för svar.