3302
Sök

Finns det någon dB gräns för signalhorn i Sverige?

SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
12 mars 2012
Trådstartare
Som rubriken lyder. Funderar på att beställa "train horns" från USA.
Så finns det någon övre dB gräns?

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu

577 Inlägg
12 mars 2012
Jag är rätt säker på att det finns en gräns, om inte annat så är det säkert olagligt på något sätt. Men det finns ju inget som hindrar dig från att han 2 tutor, en vanlig och en lite värre för de där söndagskörarna. Tänker på besiktning nu alltså.

22 kap. Ljudsignalanordning (exkl. ljudanordning i larmanordning och backningsvarnare)
3 § Bil som tas i bruk före den 1 januari 2005 och är av 1986 eller tidigare års modell skall ha ljudsignalanordning som avger jämn ton.

Ljudsignalanordningens ljudstyrka, mätt 7 m framför fordonet på en höjd mellan 0,5 och 1,5 m över marken, skall när ljudsignalanordningen är monterad på fordonet vara minst 93 dB (A) och högst 112 dB (A) med motorn frånslagen

Jag kör inte aggressivt, jag kör effektivt.

SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
12 mars 2012
Trådstartare
Ja två tutor hade jag nog räknat med o ha. Någon nämnde att det kittet jag tittar på skulle ge 215db men de kanske man ska ta med en nypa salt. Men en "vanlig" kompressor matad lastbils tuta med 3 horn lät som en moped tuta i jämförelse när man hörde båda.
Det jag tänkte mest på var väl vad farbror polisen skulle säga om dom hörde mig tuta.

Ja, det finns det

På alla fordon efter 1987 ska ljudanordningen vara typgodkänd enligt EGG direktiv o.s.v. o.s.v. ett train horn är inte typgodkänd

Fordon som är från 1986 eller äldre får det vara max 112 dB

smile

För Volvo i tiden
Trafikförordning (1998:1276) kap. 3
71 § I dimma och vid kraftig nederbörd får dimljus användas istället för halvljus.
Är det bara jag som inte ser dimman? :P

577 Inlägg
12 mars 2012
marwin_of_sweden skrev:
Ja två tutor hade jag nog räknat med o ha. Någon nämnde att det kittet jag tittar på skulle ge 215db men de kanske man ska ta med en nypa salt. Men en "vanlig" kompressor matad lastbils tuta med 3 horn lät som en moped tuta i jämförelse när man hörde båda.
Det jag tänkte mest på var väl vad farbror polisen skulle säga om dom hörde mig tuta.

En chans du får ta, det är ju inte olagligt o ha tutan installerad i bilen så de måste ju i princip vara du och en polis för att de ska kunna bevisa att det definitivt var du som faktiskt tutade.

Jag kör inte aggressivt, jag kör effektivt.

Forummoderator
18 003 Inlägg
12 mars 2012
Lite overkill kanske...

http://www.youtube.com/watch?v=BSVgJsQU_ac

Köp från hornblasters.com vilket en kompis gjorde. Som de själva skriver "Wake up the dead"

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
12 mars 2012
Trådstartare
Dieselsmurfen skrev:
Lite overkill kanske...

http://www.youtube.com/watch?v=BSVgJsQU_ac

Köp från hornblasters.com vilket en kompis gjorde. Som de själva skriver "Wake up the dead"

Ja de är precis ett sånt kitt från hornblasters.com.
Hittade ett på ebay:)

2 266 Inlägg
12 mars 2012
Jag har själv ett lastbilhorn med en brandsläckare som lufttank och en lite 12 volts kompressor på 945an. Besiktningsgubbarna flina bara när dom tuta i hallen när jag besikta den. Lika gjorde polisen när jag fick flygande wink så de verkar funka med de.

svetsdiff !!!

SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
12 mars 2012
Trådstartare
PMPerformance skrev:
Jag har själv ett lastbilhorn med en brandsläckare som lufttank och en lite 12 volts kompressor på 945an. Besiktningsgubbarna flina bara när dom tuta i hallen när jag besikta den. Lika gjorde polisen när jag fick flygande wink så de verkar funka med de.

Jo lastbils horn kan man ju ha utan att dom bryr sig så mycket. Men dom här kitten får ju lastbilshorn att låda som en moped tuta:) de är lite för extremt för att dom ska kunna flina åt de.

2 266 Inlägg
12 mars 2012
marwin_of_sweden skrev:
PMPerformance skrev:

Jo lastbils horn kan man ju ha utan att dom bryr sig så mycket. Men dom här kitten får ju lastbilshorn att låda som en moped tuta:) de är lite för extremt för att dom ska kunna flina åt de.

Ja man är bra sugen på att själv skaffa ett sånt kitt

svetsdiff !!!

SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
12 mars 2012
Trådstartare
PMPerformance skrev:
marwin_of_sweden skrev:
PMPerformance skrev:

Det skulle va ganska skojigt:) tänk om nån dryg jävel kör ut framför en i en korsning då man får slänga sig på bromsen, och hänga sig på tutan:D

2 266 Inlägg
12 mars 2012
marwin_of_sweden skrev:
PMPerformance skrev:
marwin_of_sweden skrev:

Det skulle va ganska skojigt:) tänk om nån dryg jävel kör ut framför en i en korsning då man får slänga sig på bromsen, och hänga sig på tutan:D

Ja jag har använt lastbilshornet ett par gånger och va folk hoppar till då. undra hur de blir hornblasters

svetsdiff !!!

292 Inlägg
12 mars 2012
alt om du kopplar in en extra brytare/knapp till lek tutan.. och har orginalet kvar .. smile

2 624 Inlägg
12 mars 2012
Köp en fartygstuta direkt. lagomt det wink

http://www.watercraftsonline.com/wp-content/uploads/2010/04/ship-horn.jpg

big_smile

Yrkesförare
49 Inlägg
12 mars 2012
Jag besiktigade med mina stora lastbilstutor insatta (770mm långa!) och kompressor i bagaget..

Vart inga problem alls, nu var dom dock inte inkopplade vid tillfället.

Sök