2170
Sök

Svarvare sökes akut!!

1 253 Inlägg
13 mars 2012
Trådstartare
#1
Någon i LKPG området som kan svarva bromsskivor?? Ska köpa nya till Hondan men blivit rekomenderad att svarva de nästan nya som sitter på ist för de nya kan bli skeva med speciellt på hondorna, varför vet jag inte men t,om Honda rekomenderar att man svarvar de nya skivorna för att eliminera skevhet och vibrationer vid bromsning.

Köpte ju nya skivor för drygt en månad sedan men eftersom beläggen var slutsålda så körde vi på de gamla o det var ju inte så bra det gjorde skivan skev sad

Måste ju finnas någon som kan göra det för en Tårta eller nåt tongue Billigt iaf mot att behöva byta nya skivor mot nya igen !!
Senast redigerat av opeldrifter (13 mars 2012)

Lev livet nu innan det är för sent

1 253 Inlägg
19 mars 2012
Trådstartare
#2
ingen som vet om någon som kan svarva eller iaf mäta skevheten så man vet om det är i bromsarna eller om det är någon bussning eller stag

Lev livet nu innan det är för sent

216 Inlägg
19 mars 2012
#3
kan hjälpa de men är ju i södertälje

va skiljer en mekaniker från en amatör?
jo mekanikern har en ren overall

1 253 Inlägg
19 mars 2012
Trådstartare
#4
Ja det är ju en bit ja big_smile Va synd sad

Lev livet nu innan det är för sent

1 253 Inlägg
23 mars 2012
Trådstartare
#5
Är det verkligen ingen som vet om någon som svarvar skivor på bilen? Helst någon som svarvar dom på plats när de sitter på navet

Lev livet nu innan det är för sent

mekare
45 Inlägg
23 mars 2012
#6
Att svarva på navet går tyvärr inte, men åk till närmaste metall verkstad så borde dom kunna hjälpa dig där.


1 253 Inlägg
23 mars 2012
Trådstartare
#7
Dessa skivor är ju fastskruvade på själva navet bakifrån så det borde väl gå att svarva skivan på plats för hur annars får man ev skevheten i navet i beräkningen? Liksom där jag misstänker skarpt att navet är skevt och gör de nymonterade skivorna skeva med sad nya skivor, belägg och hjullager för 1 månad sen Max och det skakar so
Ett asplöv i ratten när man bromsar. I början var det bättre direkt efter bytet men skakade fortf men nu är deg lika dåligt som innan bytet sad

Lev livet nu innan det är för sent

1 253 Inlägg
30 mars 2012
Trådstartare
#8
Finns det ingen som kan svarva skivorna när de sitter på bilen?? Är ju enda chansen att få bort vibrationerna eftersom jag misstänker att navet är skevt

Lev livet nu innan det är för sent

2 624 Inlägg
30 mars 2012
#9
Tror du på fullaste allvar att det går att svarva skivor när dom sitter monterade på en bil? För att kunna svarva skivor måste dom ju tas lös och monteras i en svarv och sen SVARVAS. tongue


309 Inlägg
30 mars 2012
#10
martinn skrev:
Tror du på fullaste allvar att det går att svarva skivor när dom sitter monterade på en bil? För att kunna svarva skivor måste dom ju tas lös och monteras i en svarv och sen SVARVAS. tongue

jodå det går att göra på plats, dock krävs rätt utrustning för det

Läser och släcker felkoder. pm för info

2 624 Inlägg
30 mars 2012
#11
jonas_ahman skrev:
martinn skrev:
Tror du på fullaste allvar att det går att svarva skivor när dom sitter monterade på en bil? För att kunna svarva skivor måste dom ju tas lös och monteras i en svarv och sen SVARVAS. tongue

jodå det går att göra på plats, dock krävs rätt utrustning för det

Lär ju bli fyra hundra gånger krångligare om inte annat :p


309 Inlägg
30 mars 2012
#12
martinn skrev:
jonas_ahman skrev:
martinn skrev:
Tror du på fullaste allvar att det går att svarva skivor när dom sitter monterade på en bil? För att kunna svarva skivor måste dom ju tas lös och monteras i en svarv och sen SVARVAS. tongue

jodå det går att göra på plats, dock krävs rätt utrustning för det

Lär ju bli fyra hundra gånger krångligare om inte annat :p

jo på de flesta bilar så är det nog så, men de som krånglat till det och satt skivan innanför navet så man lär byta lagret vid demonteringen så kan det vara ett alternativ, finns kanske andra fördelar med

Läser och släcker felkoder. pm för info

1 253 Inlägg
30 mars 2012
Trådstartare
#13
Ja ska jag loss med skivan måste jag loss med hjullagret och iofs klarar det sig men vad är poängen med att svarva skivan när ändå navet kommer vara skevt??

Det jag menade var ju om man gör det när skivan sitter på bilen så svarvar man ju skivan rak efter hur pass mycket den skevar monterad på bilen och inte lös. Jag kan inte svarva men rent logiskt borde det väl vara så att om jag svarvar skivorna lösa så likt förbaskat kommer det skeva när de monteras på ett skevt nav?? Jag kanske är helt ute och cyklar vem vet :p isf vill jag veta hur jag ska gå tillväga annars smile

Lev livet nu innan det är för sent

Allfixare
1 475 Inlägg
30 mars 2012
#14
Om du vet att navet är skevt (varför det nu skulle vara det) så är det väl bättre att fixa det... Du måste bort med skivan upp med den i en svarv och sen köra bort material tills skivan blir rak. Om navet nu skulle vara skevt så kommer det inte att hjälpa i vilket fall, vare sig med nya eller svarvade skivor. Det finns en apparat som man kan svarva skivan med på bilen, men jag har aldrig sett eller hört nån i sverige som har nån.


1 067 Inlägg
31 mars 2012
#15
http://www.specialsvarv.se/  De är reptilsnabba.. Har riktig bromsskivesvarv som tar fram och baksida samtidigt..

Finns i Göteborg men de fixar om du skickar.. Så skickar de tillbaks..
Senast redigerat av Hool (31 mars 2012)


1 253 Inlägg
31 mars 2012
Trådstartare
#16
fish skrev:
Om du vet att navet är skevt (varför det nu skulle vara det) så är det väl bättre att fixa det... Du måste bort med skivan upp med den i en svarv och sen köra bort material tills skivan blir rak. Om navet nu skulle vara skevt så kommer det inte att hjälpa i vilket fall, vare sig med nya eller svarvade skivor. Det finns en apparat som man kan svarva skivan med på bilen, men jag har aldrig sett eller hört nån i sverige som har nån.

Vad skulle det annars vara?? Har nya skivor, belägg, hjullager men ändå så vibrerar det satan i ratten vid inbromsning smile säger inte att jag vet att det är navet/naven men alla verkstäder jag frågat säger det eftersom jag har bytt skivor 2 gånger på 2 månader och ändå inte blir bra



Men om man tar loss hela spindelbenet där nav o skiva o skit sitter och tar den till en svarvare kan de då svarva med skivan kvar på navet?
Senast redigerat av opeldrifter (31 mars 2012)

Lev livet nu innan det är för sent

757 Inlägg
31 mars 2012
#17
prova köpa kvalitetsskivor istället för biltema. se över oken så dom inte är slitna. kolla naven alternativt byt.

en skiva ska inte slå sig om den inte är överansträngd. köp t ex brembo eller liknande istället för biltema.

1 253 Inlägg
1 april 2012
Trådstartare
#18
Eftersom det vibrerade direkt efter bytet så tror jag inte det spelar roll vad jag köper och var, okej om det börjat vibrera efter någon vecka då hade det nog varit skivorna men skivorna är inte skeva utan något är galet med själva navet och köpa nytt nav är bara o glömma det kostar mer än vad bilen är värd minst... Och köpa Brembo skivor finns inte på kartan det kostar skjortan.

Lev livet nu innan det är för sent

1 125 Inlägg
1 april 2012
#19
Det är inte hjullagret som glappar då?


1 253 Inlägg
1 april 2012
Trådstartare
#20
Hjullagrena är bytt för knappt 2 månader sedan

Lev livet nu innan det är för sent


Sök