3540
Sök

Etanolkonvertera, förlust eller vinst?

318 Inlägg
16 mars 2012
Trådstartare
#41
Det verkar löna sig att etanolkonvertera ändå verkar det som smile Frågan är vad man behöver göra på en 945 för att den ska kunna gå på e85. Någon som vet och vad det kommer kosta?


Dahlgren
450 Inlägg
16 mars 2012
#42
ring till typ autotech,mte,bsr och fråga smile


84 Inlägg
16 mars 2012
#43
HeavyBass skrev:
Det verkar löna sig att etanolkonvertera ändå verkar det som smile Frågan är vad man behöver göra på en 945 för att den ska kunna gå på e85. Någon som vet och vad det kommer kosta?

Antingen köper du spridare som flödar 30% mer än din nuvarande, 3-500 spänn beggat här på garaget.

Eller köper du en ställbar btr o räknar ut vilket bränsletryck du ska ha så dina spridare flödar 30% mer o hoppas att de inte bottnar, ca 2-500 spänn här beggat på garaget.

behöver inte just vara 30% mer men folk brukar säga att 38% mer är optimalt för att den ska gå rent, men man kan ju snåla lite o bara öka bränslemängden med 15% o se om den går som den ska. På en original, ej trimmad motor så är det nog lugnt att den går lite snålt.. iaf gammal 940/740/240 wink


796 Inlägg
16 mars 2012
#44
Growe skrev:
dojan skrev:
Ang. 9-3 Biopower
"Serviceintervallet är på 1500 mil gentemot 3000 mil på diesel- och bensinmodellerna. Dubbelt så ofta alltså."

http://miljoaktuellt.idg.se/2.1845/1.113182

Ang. Focus flexifuel
"Service intervallet ligger på 2000 km, men om man bara kör på etanol rekommenderas ett oljebyte/1000 km"

http://www.etanolbilar.com/ford-focus

"Oljeservice
Vid konvertering rekommenderar vi - liksom bilfabrikanter med flexifuel bilar för E85 – att motorservice utföres var 1500:e mil.
Anledning är att motoroljan kan spädas ut med bränsle när bilen användes vid kortare körning där oljetemperaturen ej överstiger 80 grader C.
Så fort oljetemperaturen överstiger 80 grad C kommer etanolmängden i oljan att snabbt avdunsta och förbrännas via vevhusventilationen in i motorn."

http://sv.bsr.se/e85/service/

men en saab motor klarar inte ens 3000mil när den går på bensin..max 1500mil annars dödar man dom så med andra ord ingen som helst skillnad

Är inte nyttigt för någon motor what so ever! Inte för Volvo heller (no hard feelings lol )

9-3kombin är biopower modell dvs går att köra både på soppa och etanol.. Körde i en tank etanol då de stod att de enbart var 23km kvar på tanken och bränslemätaren lös för fullt! Med facit i hand drar den ca litern i stan etanol om man kör väldigt försiktigt och cirkus 0,8 på landsväg. Sen att skatten går på 1130kr gör ju ingenting! wink

Hemma bra, garaget BÄST!

Fri fart för ett fritt folk!
14 287 Inlägg
16 mars 2012
#45
mrpalmer skrev:
Growe skrev:
dojan skrev:
Ang. 9-3 Biopower
"Serviceintervallet är på 1500 mil gentemot 3000 mil på diesel- och bensinmodellerna. Dubbelt så ofta alltså."

http://miljoaktuellt.idg.se/2.1845/1.113182

Ang. Focus flexifuel
"Service intervallet ligger på 2000 km, men om man bara kör på etanol rekommenderas ett oljebyte/1000 km"

http://www.etanolbilar.com/ford-focus

"Oljeservice
Vid konvertering rekommenderar vi - liksom bilfabrikanter med flexifuel bilar för E85 – att motorservice utföres var 1500:e mil.
Anledning är att motoroljan kan spädas ut med bränsle när bilen användes vid kortare körning där oljetemperaturen ej överstiger 80 grader C.
Så fort oljetemperaturen överstiger 80 grad C kommer etanolmängden i oljan att snabbt avdunsta och förbrännas via vevhusventilationen in i motorn."

http://sv.bsr.se/e85/service/

men en saab motor klarar inte ens 3000mil när den går på bensin..max 1500mil annars dödar man dom så med andra ord ingen som helst skillnad

Är inte nyttigt för någon motor what so ever! Inte för Volvo heller (no hard feelings lol )

9-3kombin är biopower modell dvs går att köra både på soppa och etanol.. Körde i en tank etanol då de stod att de enbart var 23km kvar på tanken och bränslemätaren lös för fullt! Med facit i hand drar den ca litern i stan etanol om man kör väldigt försiktigt och cirkus 0,8 på landsväg. Sen att skatten går på 1130kr gör ju ingenting! wink

näe det har inget med bilmärket att göra..bara oljan som inte är tillräckligt bra...eller rättare sagt mängden är för liten för att det ska fungera ..smile fast skillnaden är att en b21A kan du köra 5000mil utan oljebyte utan att motorn rasar medans dom mesta moderna skitmotorer rasar långt innan det smile

Kör fort så hinner inget hända...

this shit's got to go
183 Inlägg
20 mars 2012
#46
http://www.tankaetanol.nu/Etanol-E85/

http://www.ecoflex.nu/text1_7.html

Någon som testat nån av dessa? Frågan är ju om det är värt pengarna..

Man får inte va slö för då blir man dö

1 365 Inlägg
20 mars 2012
#47
Eller så gör du som många andra med volvobilar och tankar i en massa etanol utan att göra ett skit. grundmappen i de där bilarna är ju lika optimerade som på en gammal förgasar traktor från 40 talet så det finns ju gott om marginal för att köra lite leanare. Märker du att den går dåligt så kan du späda ut med bensin tills den går bra igen. Det är ju ingen racebil som du kör stenhårt med vad jag förstått. Gamla volvomotorer tycks ju vara omöjliga att ta död på så E85 lär inte lyckas heller


3 292 Inlägg
21 mars 2012
#48
Kan tala om för dig att det är få människor som lyckas konvertera sin bil till E85 och verkligen få till det bra, många många konverterar och sen kommer problemen, svårstartad, tjuvstannar osv osv

Sanningen är den att dom lyckas inte ens tillverka nya bilar som går med nån ordning, tex flexifuel och allt vad dom heter, du bör nog tänka efter både en och tre gånger innan du ger dig in på detta.

Vill du spara per mil och fortfarande ha en tillförlitlig bil så är det nog bara diesel som gäller, dom går billigt som tusan.

MEN jag vet om folk som självklart har lyckats konvertera sina bilar med ganska gott resultat förutom att dom är grymt svårstartade och misständer lite ibland osv osv..

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

Fri fart för ett fritt folk!
14 287 Inlägg
21 mars 2012
#49
Danne_1977 skrev:
Kan tala om för dig att det är få människor som lyckas konvertera sin bil till E85 och verkligen få till det bra, många många konverterar och sen kommer problemen, svårstartad, tjuvstannar osv osv

Sanningen är den att dom lyckas inte ens tillverka nya bilar som går med nån ordning, tex flexifuel och allt vad dom heter, du bör nog tänka efter både en och tre gånger innan du ger dig in på detta.

Vill du spara per mil och fortfarande ha en tillförlitlig bil så är det nog bara diesel som gäller, dom går billigt som tusan.

MEN jag vet om folk som självklart har lyckats konvertera sina bilar med ganska gott resultat förutom att dom är grymt svårstartade och misständer lite ibland osv osv..

visst kan dom vara aningen tjurigare när dom är kalla än en som går på bensin men i övrigt ska dom gå jämnt över hela registret

körde på e85 i min vento utan minsta problem enda var att den kunde i vissa lägen när det var kallt ute vara lite svår att starta men det handlar om att kallstartningen inte ger tillräckligt med bränsle
pga man ej anpassar den som man gör med övriga bränslesystemet

sommartid hade jag aldrig problem men när det närmade sig 0 och kallare var den lite så sur i vissa lägen
av 50starter så var den död 1gång
lät man bli att stå och mala som en galning utan drog bara ett halv varv på starten så öste den in lite extra e85 och hoppade igång

när arbetstempen var normal så hackade den aldrig eller gick illa
enda gjort med den var höjt soppatryck

polarn kör sin volvo 360 16v turbo på e85 och 800cc spridare en progresiv btr höjd tändning och iövrigt orginal sprut för b200F 8v och det fungerar kanon den drar fint genom registret utan hack eller andra problem..

fords flexifuel är rena skämtet för dom är mer krångliga att få liv i än min gamla vento när det börjar bli kallt
och går sjukt illa kalla

Kör fort så hinner inget hända...

Avstängd
10 388 Inlägg
21 mars 2012
#50
Danne_1977 skrev:
Kan tala om för dig att det är få människor som lyckas konvertera sin bil till E85 och verkligen få till det bra, många många konverterar och sen kommer problemen, svårstartad, tjuvstannar osv osv

Sanningen är den att dom lyckas inte ens tillverka nya bilar som går med nån ordning, tex flexifuel och allt vad dom heter, du bör nog tänka efter både en och tre gånger innan du ger dig in på detta.

Vill du spara per mil och fortfarande ha en tillförlitlig bil så är det nog bara diesel som gäller, dom går billigt som tusan.

MEN jag vet om folk som självklart har lyckats konvertera sina bilar med ganska gott resultat förutom att dom är grymt svårstartade och misständer lite ibland osv osv..

Diesel har ju nästa problem; du måste antingen byta från en bil som dricker "galet mycket" eller köra, i mitt tycke, väldigt mycket, för att väga upp skatten.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

this shit's got to go
183 Inlägg
21 mars 2012
#51
BOBert skrev:
http://www.tankaetanol.nu

http://www.ecoflex.nu

Någon som testat nån av dessa? Frågan är ju om det är värt pengarna..

Alla missade detta eller? tongue

Man får inte va slö för då blir man dö

3 235 Inlägg
21 mars 2012
#52
Danne_1977 skrev:
Kan tala om för dig att det är få människor som lyckas konvertera sin bil till E85 och verkligen få till det bra, många många konverterar och sen kommer problemen, svårstartad, tjuvstannar osv osv

Sanningen är den att dom lyckas inte ens tillverka nya bilar som går med nån ordning, tex flexifuel och allt vad dom heter, du bör nog tänka efter både en och tre gånger innan du ger dig in på detta.

Vill du spara per mil och fortfarande ha en tillförlitlig bil så är det nog bara diesel som gäller, dom går billigt som tusan.

MEN jag vet om folk som självklart har lyckats konvertera sina bilar med ganska gott resultat förutom att dom är grymt svårstartade och misständer lite ibland osv osv..

Hur svårt det är beror först och främst på vilken bil man har. Jag har tankat min Colt 60%etanol och resten 95 bensin, och aldrig haft några bekymmer, varken med start, tomgång eller annat som jag kunde lägga märke till. Med etanol tycker jag faktiskt att den känns lite piggare. Andra Mitsu (bortsett från GDImotorerna) verkar vara lika okänsliga för etanol/bensinblandning, så det gäller att testa fram vilken blandning bilen trivs med.


318 Inlägg
21 mars 2012
Trådstartare
#53
engolf skrev:
Danne_1977 skrev:
Kan tala om för dig att det är få människor som lyckas konvertera sin bil till E85 och verkligen få till det bra, många många konverterar och sen kommer problemen, svårstartad, tjuvstannar osv osv

Sanningen är den att dom lyckas inte ens tillverka nya bilar som går med nån ordning, tex flexifuel och allt vad dom heter, du bör nog tänka efter både en och tre gånger innan du ger dig in på detta.

Vill du spara per mil och fortfarande ha en tillförlitlig bil så är det nog bara diesel som gäller, dom går billigt som tusan.

MEN jag vet om folk som självklart har lyckats konvertera sina bilar med ganska gott resultat förutom att dom är grymt svårstartade och misständer lite ibland osv osv..

Hur svårt det är beror först och främst på vilken bil man har. Jag har tankat min Colt 60%etanol och resten 95 bensin, och aldrig haft några bekymmer, varken med start, tomgång eller annat som jag kunde lägga märke till. Med etanol tycker jag faktiskt att den känns lite piggare. Andra Mitsu (bortsett från GDImotorerna) verkar vara lika okänsliga för etanol/bensinblandning, så det gäller att testa fram vilken blandning bilen trivs med.

Tankade du 60%etanol resten bensin 95 utan att byta något på motorn? smile


3 235 Inlägg
21 mars 2012
#54
Ja, inga ändringar alls, bara tanka och köra. Jag ökade ju %andelen gradvis, och med 60 % etanol i tanken går bilen som en klocka.


318 Inlägg
21 mars 2012
Trådstartare
#55
engolf skrev:
Ja, inga ändringar alls, bara tanka och köra. Jag ökade ju %andelen gradvis, och med 60 % etanol i tanken går bilen som en klocka.

Där ser man.
Kanske man kan testa på Volvon någon gång då.. Har du märkt någon positiv skillnad på ekonomin i tankningen sen förr? Jag menar etanolen är ju nästan 5-6kr billigare litern..


126 Inlägg
22 mars 2012
#56
Har tankat en hel del etanol i mina gamla bilar, volvo 240, 740, 940, citroën bx 19 ( 2st) och kan säga att det är inga problem alls! Bara att hitta hur mycket motorn klarar av! Har en 940 just nu och den tankar jag 75% etanol, 25% bensin, vinter tid! Visst är den lite trött om det har varit kallt på morgonen och man ska starta den, sen när den är varm går den som en klocka och tycker man det är ett problem så tankar man bara lite mindre etanol o mer bensin! Inte konstigare änså! Den drack väl 1liter milen på bensin och nu ca 1,2! Har en golf r32 som är skit rolig att köra men ibland tar man 940n bara för att den är så billig att köra!:-)
Kör på säger jag!


318 Inlägg
22 mars 2012
Trådstartare
#57
Mackibubba skrev:
Har tankat en hel del etanol i mina gamla bilar, volvo 240, 740, 940, citroën bx 19 ( 2st) och kan säga att det är inga problem alls! Bara att hitta hur mycket motorn klarar av! Har en 940 just nu och den tankar jag 75% etanol, 25% bensin, vinter tid! Visst är den lite trött om det har varit kallt på morgonen och man ska starta den, sen när den är varm går den som en klocka och tycker man det är ett problem så tankar man bara lite mindre etanol o mer bensin! Inte konstigare änså! Den drack väl 1liter milen på bensin och nu ca 1,2! Har en golf r32 som är skit rolig att köra men ibland tar man 940n bara för att den är så billig att köra!:-)
Kör på säger jag!

Låter ju som det vore värt att testa iaf smile


238 Inlägg
22 mars 2012
#58
Körde min 940 LTT med höjt laddtryck och uppställt bränsletryck (med BTR), och ja, jag tyckte faktiskt bilen drog mindre?!?
Men som alla andra säger, svårstartat när de är kallt, dock så hoppa han igång på ca 4 sekunder när jag vart i fjällen sist, ca -25 grader.
Enda nackdelen är att man måste klämma på handtaget på E85 pumpen när man tankar.. Jobbigt när de är kallt.. haha!


1 365 Inlägg
22 mars 2012
#59
Just klämma på handtaget till pumpen är ju sanslöst irriterande. jag vet inte hur många gånger jag stört mig på det. ska man skicka i 70 liter E85 i tanken så blir det ju ett riktigt I lands problem


PWalliN skrev:
Körde min 940 LTT med höjt laddtryck och uppställt bränsletryck (med BTR), och ja, jag tyckte faktiskt bilen drog mindre?!?
Men som alla andra säger, svårstartat när de är kallt, dock så hoppa han igång på ca 4 sekunder när jag vart i fjällen sist, ca -25 grader.
Enda nackdelen är att man måste klämma på handtaget på E85 pumpen när man tankar.. Jobbigt när de är kallt.. haha!


318 Inlägg
22 mars 2012
Trådstartare
#60
Richtenb skrev:
Just klämma på handtaget till pumpen är ju sanslöst irriterande. jag vet inte hur många gånger jag stört mig på det. ska man skicka i 70 liter E85 i tanken så blir det ju ett riktigt I lands problem


PWalliN skrev:
Körde min 940 LTT med höjt laddtryck och uppställt bränsletryck (med BTR), och ja, jag tyckte faktiskt bilen drog mindre?!?
Men som alla andra säger, svårstartat när de är kallt, dock så hoppa han igång på ca 4 sekunder när jag vart i fjällen sist, ca -25 grader.
Enda nackdelen är att man måste klämma på handtaget på E85 pumpen när man tankar.. Jobbigt när de är kallt.. haha!


I-lands problemet löst med lite silvertejp så de håller fast handtaget wink



Sök