2226
Sök

Jetta ojämn gång..

hejsan hoppsan
58 Inlägg
14 mars 2012
Trådstartare
#1
Hej har problem med min jetta. Den startar och går kalas i början men när motorn gått ca 1-3 minuter börjar den gå ryckigt smäller och skjuter sen dör, sen står bilen i 5 minuter så hoppar den igång sen igen. va kan de felet vara? dålig jord? kablar som är utnötta, eller bara förgasarn som börjar ge sig??

Först fräna grejen.. sen bryr vi oss

191 Inlägg
14 mars 2012
#2
Tändspole eller kondensator om du inte har brytarlöst! smile


Kan även kolla axpumpen på förgasarn!
Senast redigerat av Ragger_sw (14 mars 2012)


hejsan hoppsan
58 Inlägg
14 mars 2012
Trådstartare
#3
bra fråga. men tändspolen kolla jag igår berodde inte på de sad

Först fräna grejen.. sen bryr vi oss

191 Inlägg
14 mars 2012
#4
Kondesator då om du nu inte har brytarlöst men det borde du ha!
Eller axpumpen på förgasaren


hejsan hoppsan
58 Inlägg
14 mars 2012
Trådstartare
#5
ska checka detta. ingen aning va de är men har en kompis som borde vete va de är

Först fräna grejen.. sen bryr vi oss

24 Inlägg
16 mars 2012
#6
Förgasarfoten? Står den och småpuffar på tomgång? Drar den tjuvluft? kolla med startgas runt insug och under förgasaren, ökar den i varv när du sprejar så drar den luft tongue

hejsan hoppsan
58 Inlägg
17 mars 2012
Trådstartare
#7
förgasar foten är helt ny. har sprutat startgas runt inget händer. går helt kalas men sen när den bli lite varm så börjar den dumma sig puffar och knallar på gas. men har en ny fögasare och lambdan skallbytas igen (biltemas Budget modell som är på nu)

Först fräna grejen.. sen bryr vi oss

...has left the building...
4 474 Inlägg
17 mars 2012
#8
1.8 RP har brytarlöst tändsystem har jag för mig. Iaf nya tänddelar skadar aldrig, även om det inte är där problemet ligger. Samma sak gäller tändspolen, de ger sig alltid, förr eller senare. Går utmärkt att inhandla tändspole på ebay.de, jag köpte en "20 Euros" tändspole till min Passat -95, o den spolen höll så länge jag hade bilen (7500mil) o den håller än idag så vitt jag vet (har kontakt med köparen då och då).

MonoJetronic-förgasaren är egentligen ingen förgasare utan "centralinsprutning". Iaf, du har en (eller två beroende på utförande) tempgivare på termostathuset, en av dessa skall ge signal till motorstyrningen, om då motorstyrningen får en signal som säger att motorn är "iskall" o den fettar på så kan det mycket väl tänkas att motorn "dör" när den fått upp värmen. Hade ett liknande problem på en Ascona B med riktig förgasare, där var problemet att förgasaren läckte mellan övre/mellan delen vilket ledde till att motorn gick allt för fett, o ganska exakt efter 4.5 mil så stannade bilen, varje gång. Blev tokig på felet, löstes genom montering av en Weber-förgasare, efter det gick bilen "hur många mil som helst".

Edit: Du har två givare, en "röd" o en "blå" om man får tro din motorbild. En av dessa är till motorstyrningen, vet dock inte vilken.
Senast redigerat av dawwe (17 mars 2012)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

24 Inlägg
17 mars 2012
#9
Hm tror ju mer på bränsle/luft fel jag. Om lambdan är skrot så brukar dom flesta system gå i ett så kallat hemläge. Eftersom det sitter fugge på den så borde ju egentligen inte det strula, det är iaf inte axpumpen som krånglar är det elchoke på den? Kanske inte släpper choken när han blir varm? Om det skulle va tändningsfel kan det vara tändningsbox eller tändmodul. Annars låter det exakt som när förgasarfoten är kass. Går den fett när den börjar krångla? Kolla stiften direkt efter den dött.

...has left the building...
4 474 Inlägg
17 mars 2012
#10
Roslund: RP har ingen förgasare i ordets riktiga betydelse, det sitter en injektor monterad i "förgasaren". Tändmodulen är ihopbyggd med tändspolen på de flesta VW, precis som på RP. Tempgivaren, eller "multigivaren" som den oxå kan kallas är mitt tips. Det finns inte så många givare på en RP som kan strula, tror att den möjligtvis har kamlägesgivare (givaren sitter i fördelaren isf, 2-polig kontakt om jag minns rätt!).

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

24 Inlägg
17 mars 2012
#11
Tyckte det skrevs om fugge längre upp, kan ju va bra att nämna vad bilen har för motor? Sitter alltså halvinsprut på den som man kallar det? Då tror ju jag på att den inte släpper Openloop när den går in i closeloop. Då kan det ju lambdan ändå eftersom den går på en bränslemapp i Open och på lambda i closed. Koppla på en multimeter med + på signal och jord i kaross sen mäter du volten på signalen på lambdan och ser om den ger utslag:)

Om du turbo har, Så kan du ladda bar;)
78 Inlägg
17 mars 2012
#12
möjligtvis att bensinpumpen har gått;) Det fanns för- och efterpump!


24 Inlägg
17 mars 2012
#13
Då skulle den ju gå kasst hela tiden, skulle bilen behöva mindre sopp när den är kall? Knappast troligt:P kolla signalen från lambdan

hejsan hoppsan
58 Inlägg
18 mars 2012
Trådstartare
#14
Jag har bytt båda bensin pumparna. men ska kolla de där med givarna om att bilen går fett när den kommer upp i temp big_smile

Först fräna grejen.. sen bryr vi oss

40 Inlägg
18 mars 2012
#15
Kolla fördelarlock och rotorn och putsa av kontaktytorna om de är lite brända. Hade något liknande fel på min bil, hackade och levde rövare, vart bättre efter jag putsade av kontaktytorna. Tändmodul som stökar?

Uppkom problemet plötsligt?
Senast redigerat av sutz (18 mars 2012)


Om du turbo har, Så kan du ladda bar;)
78 Inlägg
18 mars 2012
#16
Kan mkt väl vara som sutz skriver om fördelarlocket! Men är det inte det så måste det vara tändlägesgivaren!
På min golf som jag har ägt innan var den lite ryckig då och då. Och det löste sig med att byta efterpumpen, som sitter under bilen!

Lycka till!


hejsan hoppsan
58 Inlägg
18 mars 2012
Trådstartare
#17
sutz skrev:
Kolla fördelarlock och rotorn och putsa av kontaktytorna om de är lite brända. Hade något liknande fel på min bil, hackade och levde rövare, vart bättre efter jag putsade av kontaktytorna. Tändmodul som stökar?

Uppkom problemet plötsligt?

Fördelare och rotor är helt nya. har mest vart ett lätt ryck i början vilket har blivit bara värre och värre. men ska prova med en ny lambda och en ny fögasare. hoppas på att detta hjälper. smile

Först fräna grejen.. sen bryr vi oss

130 Inlägg
9 januari 2013
#18
Gammal tråd men jag har precis samma problem, men varför postar du inte vad som var felet?

Volvo 240 -83


Sök