1.8 RP har brytarlöst tändsystem har jag för mig. Iaf nya tänddelar skadar aldrig, även om det inte är där problemet ligger. Samma sak gäller tändspolen, de ger sig alltid, förr eller senare. Går utmärkt att inhandla tändspole på ebay.de, jag köpte en "20 Euros" tändspole till min Passat -95, o den spolen höll så länge jag hade bilen (7500mil) o den håller än idag så vitt jag vet (har kontakt med köparen då och då).
MonoJetronic-förgasaren är egentligen ingen förgasare utan "centralinsprutning". Iaf, du har en (eller två beroende på utförande) tempgivare på termostathuset, en av dessa skall ge signal till motorstyrningen, om då motorstyrningen får en signal som säger att motorn är "iskall" o den fettar på så kan det mycket väl tänkas att motorn "dör" när den fått upp värmen. Hade ett liknande problem på en Ascona B med riktig förgasare, där var problemet att förgasaren läckte mellan övre/mellan delen vilket ledde till att motorn gick allt för fett, o ganska exakt efter 4.5 mil så stannade bilen, varje gång. Blev tokig på felet, löstes genom montering av en Weber-förgasare, efter det gick bilen "hur många mil som helst".
Edit: Du har två givare, en "röd" o en "blå" om man får tro din motorbild. En av dessa är till motorstyrningen, vet dock inte vilken.
Senast redigerat av dawwe (17 mars 2012)
Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure