3508
Sök

Rostiga fjäderben , vad säger besiktningsmannen ?

146 Inlägg
14 mars 2012
Trådstartare
Hejsan!

Det är så att jag ska besiktiga bilen om 10 dagar, jag är dock lite orolig över en sak.

Mina fjäderben fram. Dom är ganska så rostiga. Alltså, det är inte så det släpper massa när man tex bankar hårt på dom med hammare, men hela fjäderbenen är istort sett bruna.

Det släpper somsagt inget när man bankar på benet eller fjäderskålen. dock har det släpp mycket "färg" eller vad det är, de översta lagret som är svart på benen och skålen..

Skålen är också hel och det är inga rosthål eller liknande,
Kanske beskriver detta på ett korkat sätt men hoppas att ni fattar vad jag menar tongue

Så den slutgiltliga frågan, hur mycket rost får man ha på fjäderbenen innan bilen inte går igenom, och hur kollar dom att benen är godkända ?

Med Vänliga Hälsningar

Los geht's, Schumacher
1 510 Inlägg
14 mars 2012
Fick skit från bes om hö fram rostigt fjäderben förra året. Behövde ej återbesiktigas, utan det blev en "bra att veta"
Köp stålborste, aceton, rostskydd och bodyspecial.

Borsta på för kung och fosterland, tills det skiner. Tvätta rent med aceton och låt torka. Sedan spraya på med rostskydd. Vänta tills det torkat och slutligen på med body. resultatet blir "som ny" big_smile
Senast redigerat av FordRSC (14 mars 2012)

En riktigt bra tävlingsbil måste falla i bitar efter målgången - Michael Schumacher
*
Intresserad av att besöka Chernobyl och Pripyat? Kika på länken nedan:
https://www.youtube.com/watch?v=KFwNEut9iyE

146 Inlägg
14 mars 2012
Trådstartare
Okej:) haha, hur mycket rost hade du när du fick " bra att veta "?

Los geht's, Schumacher
1 510 Inlägg
14 mars 2012
fr0lle skrev:
Okej:) haha, hur mycket rost hade du när du fick " bra att veta "?

Såg lite rostigt ut. Han slog som fan med hammaren, men inget hände. Men påpekade ändå att det är rostigt och bör åtgärdas.

En riktigt bra tävlingsbil måste falla i bitar efter målgången - Michael Schumacher
*

146 Inlägg
14 mars 2012
Trådstartare
Okej

Los geht's, Schumacher
1 510 Inlägg
14 mars 2012
fr0lle skrev:
Okej

Så fixa båda sidorna så borde det gå fint! I vilket skick är bromsrören? Fick nämligen byta de för de var "rostiga" Djäkla besgubbe! tongue

*

146 Inlägg
14 mars 2012
Trådstartare
Dom är i fint skick ! ingen rost på dom smile

5 089 Inlägg
14 mars 2012
Även fast den går igenom så betyder det ju inte att du inte behöver byta det. tänk själv vad som händer om du ligger på motorvägen och fjäderbenet ger vika. Då kan du inte skylla på att den är nybesiktad precis...

\Lindgren

146 Inlägg
14 mars 2012
Trådstartare
Nej precis, det vet jag! jag tänker byta så fort jag får råd om sbp säger något om dom

860 Inlägg
14 mars 2012
men gör som så höjj upp bilen och ta stålborste och massa slippapper o slipa allt rent och sen lägg på hammarlack lr nån rostskyddsfärg och sen ska de va ok.... måste själv göra det på min saab 9-5 aero såg ja idag när ja bytte till sommardäck... tyvärr har ja ingen billyfft bara domkraft... så har du en billyft så kan ja ta den hahaha

146 Inlägg
14 mars 2012
Trådstartare
haha big_smile aa får bli något sådant ;D

860 Inlägg
15 mars 2012
japps.... ska själv kolla mina fjäderbenslager fram o sånt för de kluckar o dunkar lite när man kör i gupp o sånt fram....

Sök