3479
Sök

Celica T23 turbo eller kompressor

436 Inlägg
14 mars 2012
Trådstartare
#1
Hej! allesammans ny här på forumet har bara läst runt innan!

det är som såhär att jag har införskaffat mig en celica -00 som är i väldigt bra skick maskinellt och karosseri mässigt!

har gjort en del byggen (har även en s40 som är LÄTT trimmad) och en buick skylark 64a som även den är lätt trimmad

så nu när presentationen är klar!

jag ska nu påbörja ett projekt med denna celica den har ett schysst body kit och eftersom jag arbetar med Billjus så ska det på xenon o LED och även lite sånt prål prål (mest för skojs skull)
så utseendet och ljudet är klart!
då vill man juh åt motorn så klart!!

jag skall införskaffa högkomps kolvar och vassare kam! och även nya lager och packningar till motorn skall så klart bytas ut (tycker det är en självklarhet)

då är frågan nästa steg? har kollat en hel del på både kompressor kit och turbo kit

turbo: http://www.turbo-kits.com/celica_gt_turbo_kits.html
har kollat både kitet för 3200$ och det dyrare för 7300$
men är faktiskt mer lockad av det billigare känns som att d dyrare kommer ta knäcken på motorn fullständigt!

kompressor: http://www.andysautosport.com/toyota/20 … its/blitz/


jag är noll hemma på kompressor!

men vill veta lite granna vad ska man tänka på vad rekommenderar ni? och till alla gnällspikarna ni kan skriva på någon annans tråd!
pengarna finns det är inte bekymmret men vill juh inte lägga mer än nödvändigt och ska inte streetracea med bilen vill ha mera pulver! och gillar att köra fort!
tilläggas ska att jag har EJ T-sporten (vad skillnaden mellan 1zz och 2zz e skulle vara trevligt och veta har bara hittat att d skiljer 50HK)

om man får tag i en 2zz motor är det plug and play? eller massa annat man måste tänka på??

alla trim tips är välkomna alla gnällisar skriver i annan tråd som sagt!

bilder kommer komma upp så fort jag tagit lite beslut om vad som skall in i bilen!

glömde nämna att om det är möjligt att på ett relativt vettigt och enkelt sätt att byta över till 2zz motorn (t-sport) så finns det möjlighet för mig att köpa en billigt!
Senast redigerat av lighter22 (14 mars 2012)


926 Inlägg
14 mars 2012
#2
TIll att börja med måste du bestämma dig för om det är en Överladdad eller Sugmotor du ska bygga. Hög kompskolvar är väldigt lämpligt i en sug motor med inte till Turbo och kompressor.
Kompressor är väldigt direkt på gasen, det låter häftigt men är inte så kul för vardaglig fritidsåkning. På bana eller lekplatsen kanske det är roligare med Kompressor.
Turbo beter sig betydligt mer civiliserat och har mer potentsial för höga effekter. Med en Modern Turbo svarar det bra på gasen också, inte alls som det var på -80talet, när det dröjde flera sekunder innnan det hände någonting.

Ett tips, läs på, läs på och läs på ännu mer. Det brukar på alla forum finnas någon generell turbotrimningstråd. Lär dig det utan och innan. Det spar mycket pengar och huvudbry.

Mats

436 Inlägg
14 mars 2012
Trådstartare
#3
Tackar för svaret! som det lät så lutar det mer åt turbo! men vill juh att skiten ska hålla har ingen lust att pilla isär motorn igen och bygga ny motor igen pga turbon knäckt min stackars 1,8l motor smile därav jag frågar om någon med lite erfarenhet vet vad som är roligt och köra med och samtidigt har lite koll på vad som håller och vad som krävs för att det ska hålla! hur är det med att byta motor till en 2zz-ge?


77 Inlägg
25 mars 2012
#4
Kompressor är mer avsett för bana i mitt tycke. Visst, den har bättre lågvarvsegenskaper än en turbo om man inte kör en liten turbo, men det blir ju mer friktion och effektökningen blir därför inte lika hög som med en turbo med liknande laddtryck. Den kommer dessutom att dra mer bensin. Jag vet inte vad det är för komp i en sådan motor, men jag hade kört E85 om du ska plocka ut lite mer effekt.


Sök