2666
Sök

Sprucken insex hjulmutter!

KHRacing
16 mars 2012
#21
BioScart skrev:
Aero T16 skrev:
Varför har du hjulmutter i Aluminium?

jag har faktiskt aldrig sätt en insex hjulmutter gjord av vanlig stål,
  alla dyrare muttar är också gjorda i aluminium eller titan.

Finns åtskilliga i stål. smile

Knegare
139 Inlägg
17 mars 2012
#22
Rörtång tror jag inte på, eftersom en sida av muttern e väck lär den inte tåla något mer stryk.. Jag hade satsat på att svetsa fast något i muttern för och sedan dra loss, kan vara knepigt att svetsa om det är gjutjärn (nä, det är inte aluminium, skulle aldrig hålla att använda som skruv/mutter av något slag, speciellt inte hjulmutter =P) men det bör gå iaf för någon med lite erfarenhet..

Ingen dum ide heller att slå på en hylsa eller liknande som "stansar" sig fast i muttern smile
Lycka till!

En gång V6, alltid V6 =)

Xenoholic
2 559 Inlägg
17 mars 2012
#23
Om man kollar så ser det faktiskt ut som att det är en aluminium-mutter som fått lite rost på sig av verktyget som använts för att försöka lossa den med.*Skulle provat som nån nämnde, att ta ett rör som är riktigt tajt  o knacka på över med flisan på rätt plats o försöka med en torx som är något för stor o knacka i sen är det bara att dra o hoppas.
Annars fram med borrmaskin/dremmel o borra/slipa bort muttern.
Lycka till big_smile

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D

Fri fart för ett fritt folk!
14 193 Inlägg
17 mars 2012
#24
Proby skrev:
Rörtång tror jag inte på, eftersom en sida av muttern e väck lär den inte tåla något mer stryk.. Jag hade satsat på att svetsa fast något i muttern för och sedan dra loss, kan vara knepigt att svetsa om det är gjutjärn (nä, det är inte aluminium, skulle aldrig hålla att använda som skruv/mutter av något slag, speciellt inte hjulmutter =P) men det bör gå iaf för någon med lite erfarenhet..

Ingen dum ide heller att slå på en hylsa eller liknande som "stansar" sig fast i muttern smile
Lycka till!

om man ser till att den släpper först så borde det inte vara ett problem att vrida loss den

derför släpper man alla andra bultar en bra bit sen vålds kör man så fälgen får röra sig lite då brukar det släppa smile

eller så tar man bort alla andra bultar tar ett spätt och vrider in mot skivan och pressar så fälgen vrider sig då brukar dom oxå släppa taget

Kör fort så hinner inget hända...

Knegare
139 Inlägg
18 mars 2012
#25
Growe skrev:
Proby skrev:
Rörtång tror jag inte på, eftersom en sida av muttern e väck lär den inte tåla något mer stryk.. Jag hade satsat på att svetsa fast något i muttern för och sedan dra loss, kan vara knepigt att svetsa om det är gjutjärn (nä, det är inte aluminium, skulle aldrig hålla att använda som skruv/mutter av något slag, speciellt inte hjulmutter =P) men det bör gå iaf för någon med lite erfarenhet..

Ingen dum ide heller att slå på en hylsa eller liknande som "stansar" sig fast i muttern smile
Lycka till!

om man ser till att den släpper först så borde det inte vara ett problem att vrida loss den

derför släpper man alla andra bultar en bra bit sen vålds kör man så fälgen får röra sig lite då brukar det släppa smile

eller så tar man bort alla andra bultar tar ett spätt och vrider in mot skivan och pressar så fälgen vrider sig då brukar dom oxå släppa taget

Här har vi en kille som varit med förr, låter det som =P Håller med att det nog går om man får den att släppa, men det är just det som är det svåra smile

En gång V6, alltid V6 =)

Fri fart för ett fritt folk!
14 193 Inlägg
18 mars 2012
#26
Proby skrev:
Growe skrev:
Proby skrev:
Rörtång tror jag inte på, eftersom en sida av muttern e väck lär den inte tåla något mer stryk.. Jag hade satsat på att svetsa fast något i muttern för och sedan dra loss, kan vara knepigt att svetsa om det är gjutjärn (nä, det är inte aluminium, skulle aldrig hålla att använda som skruv/mutter av något slag, speciellt inte hjulmutter =P) men det bör gå iaf för någon med lite erfarenhet..

Ingen dum ide heller att slå på en hylsa eller liknande som "stansar" sig fast i muttern smile
Lycka till!

om man ser till att den släpper först så borde det inte vara ett problem att vrida loss den

derför släpper man alla andra bultar en bra bit sen vålds kör man så fälgen får röra sig lite då brukar det släppa smile

eller så tar man bort alla andra bultar tar ett spätt och vrider in mot skivan och pressar så fälgen vrider sig då brukar dom oxå släppa taget

Här har vi en kille som varit med förr, låter det som =P Håller med att det nog går om man får den att släppa, men det är just det som är det svåra smile

hjälpte polarn en gång där muttrarna som dom skickade med till hans nya fälgar hade ätit sig in i fälgen och han fick punka...4timmar höll vi på efter väg kanten ..först drog man runt muttern så det blev skit av den pga den satt så hårt så jag fick frispelet och tillslut slog jag på en 17hylsa istället för 19hylsan och sen våldförde vi oss duktigt och fick faktist loss hjulet utan att skada fälgen smile

Kör fort så hinner inget hända...

40 Inlägg
18 mars 2012
Trådstartare
#27
jag har nu prövat med att sätta flisan på plats och sen ta en rörbit och slå på så de håller ihop funkar inte tyvärr
och så har jag provat slå på en 18 hylsa funka nästan men sen blev den rund igen , och nu ska jag försöka spräcka muttern på 2 sidor så den ev faller isär!  haha detta är ett jävla meck!


KHRacing
18 mars 2012
#28
BioScart skrev:
jag har nu prövat med att sätta flisan på plats och sen ta en rörbit och slå på så de håller ihop funkar inte tyvärr
och så har jag provat slå på en 18 hylsa funka nästan men sen blev den rund igen , och nu ska jag försöka spräcka muttern på 2 sidor så den ev faller isär!  haha detta är ett jävla meck!

Om du bott närmare så hade jag tatt bort den med den metoden jag nämnde tidigare.. tar 5-7min

40 Inlägg
18 mars 2012
Trådstartare
#29
KHRacing skrev:
BioScart skrev:
jag har nu prövat med att sätta flisan på plats och sen ta en rörbit och slå på så de håller ihop funkar inte tyvärr
och så har jag provat slå på en 18 hylsa funka nästan men sen blev den rund igen , och nu ska jag försöka spräcka muttern på 2 sidor så den ev faller isär!  haha detta är ett jävla meck!

Om du bott närmare så hade jag tatt bort den med den metoden jag nämnde tidigare.. tar 5-7min

tack för tanken!, men problemet är ju som alltid  att man inte har rätt verktyg,  så imorrn blir det till att försöka spräcka den,,  jag har oxå fått tips om att köra lite tills den släpper men jag har inga dämpare för tillfället så
det skiter sig.


9 april 2012
#30
Slipa ner.
Svetsa på en mutter.
Svetsa inne i muttern och dra loss.



Sök