2688
Sök

Hjälp med koppling av ljud.

137 Inlägg
16 mars 2012
Trådstartare
Tja, ska koppla in steg och låda imorgon! men behöver lite hjälp, har sökt en jäkla massa men förstår inte en sak: remote! vad är det? det är MDS allting, knappt annvänt, men undrar vad remote är? finns ju en ingång där det står remote, samt en sladd som passar där, som är ganska lång, med en ratt på (höj/sänk)?

om jag har fattat det rätt? så kommer det funka så att jag kopplar plus på batteriet, jordar, rca kablar fram till stereon, samt sladd mellan bas och steget, men vad gör remoten? har fattat det som att det är en kabel man brukar koppla till något med pluspolen till något som går på vid tändningen?

Få mig att förstå.. big_smile

sen så har jag köpt 2 kicker 5*25 or som jag tänkte sätta i framdörrarna istället för dom gamla, men det är väl bara att montera bort dom gamla, få dit dom nya, och löda på plus och minus sen tillbaka med allt?

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
16 mars 2012
Den remote du snackar om är till för att styra nivån på basen (alltså höja sänka, utöver det du gör när du höjer/sänker volymen på huvudenheten), alltså en fjärrkontroll. Däremot remote (förkortas rmt) som bör sitta på steget i närheten av strömkontakterna ska kopplas till huvudenhetens remoteutgång för att styra stegets av/påslag.

Dom 5,25or du köpt, är det koaxialer (mellanregister och diskant i ett) eller kit (löst mellanregister samt lös diskant som kopplas samman med ett delningsfilter)?

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

137 Inlägg
16 mars 2012
Trådstartare
ChriZtoffer skrev:
Den remote du snackar om är till för att styra nivån på basen (alltså höja sänka, utöver det du gör när du höjer/sänker volymen på huvudenheten), alltså en fjärrkontroll. Däremot remote (förkortas rmt) som bör sitta på steget i närheten av strömkontakterna ska kopplas till huvudenhetens remoteutgång för att styra stegets av/påslag.

Dom 5,25or du köpt, är det koaxialer (mellanregister och diskant i ett) eller kit (löst mellanregister samt lös diskant som kopplas samman med ett delningsfilter)?

hur menar du med remoten?  har ingen likadan utgång bak på stereon..

högtalarna är koaxialer, http://www.brl.se/sv/artiklar/ljud-och- … -ks68.html

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
16 mars 2012
Blanda inte ihop fjärrkontrollen (den med en RJ45 kontakt, samma som på hemtelefoner) och remoten som är till för att slå av och på steget. Den som heter remote styr som sagt steget av och påslag, det är en vanlig kabel utan kontakt som löds eller på annat sätt kopplas samman med en blå kabeln med vit rand som finns på baksidan av din huvudenhet.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

137 Inlägg
16 mars 2012
Trådstartare
ChriZtoffer skrev:
Blanda inte ihop fjärrkontrollen (den med en RJ45 kontakt, samma som på hemtelefoner) och remoten som är till för att slå av och på steget. Den som heter remote styr som sagt steget av och påslag, det är en vanlig kabel utan kontakt som löds eller på annat sätt kopplas samman med en blå kabeln med vit rand som finns på baksidan av din huvudenhet.

Nu ramlade poletten ned tror jag! Rca från stereon bak till steget, jord, plus från batteri med säkring nära batteriet, högtalarkabel mellan låda och steg, sen remote till 12v på tändning, helst den blååvita bakom stereon, annars där det kommer konstantström när tändningen är på, tex något av baklysrna? och på remoten bör jag sätta en säkring? big_smile sen remotekabeln som jag har, behövs inte annvändas, om jag inte vill koppla in den och kunna styra från förarplatsen, då bara lådan? big_smile

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
16 mars 2012
Exakt! Fast jorden behöver du inte dra ända dfrån batteriet, om du nu inte har batteriet där bak vill säga. Annars duger det fint att koppla till chassit eftersom allt är jord. smile Remoten behöver inte avsäkras separat, men det är såklart ingen nackdel. Men om du har en eftermarknadshuvudenhet så ska det finnas en remoteutgång på den, kan även vara en helblå kabel utan vitt streck. Är det originalenhet så finns det troligtvis ingen remote.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

Sök