4150
Sök

Vilken volvo ska man köpa för att ha kul med??

59 Inlägg
16 mars 2012
Trådstartare
Jag ska köpa en bil snart. Jag har tänkt volvo men vilken model har kollat på 740, 940 och 850 och lite på s70.
Jag vill ha kul vilken bil ska man välja? Jag har redan tänkt GLT eller uppåt.
Har bara runt 20.000kr.

6 632 Inlägg
16 mars 2012
Köper du de holländska får du en intressant fartkänsla, smak av Renaults kvalitet och effekt
Köper du de svenska är det nog allt inte roligare än att sladda, kan la inte vara kul hela tiden trots allt?

Kan vara kul att lasta en satans massa grejer också!
Senast redigerat av Malheus (16 mars 2012)

De/Dem

Forummoderator
9 299 Inlägg
16 mars 2012
Roligast blir det väl om du köper en 903 eller en 11 för pengarna. Någon annan Volvo skulle inte jag satsa på om syftet var att ha kul.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

961 Inlägg
16 mars 2012
beror på vad du menar med kul. jag skulle satsat på en billig VALP om du inte gillar att köra i terrängen kan det bli en fräck bil att drifta med på parkeringen då de i din pris klass har bakhjuls drift smile
http://www.blocket.se/orebro/Jeep_volvo … 15&w=3 kanske aningen sunkig i kapell men kan nog bli fin endå,
http://www.blocket.se/stockholm/Volvo_4 … 15&w=3 här är en ganska udda volvo men rolig att köra smile om du inte vill ha någon av dessa tycker jag att du ska ta någon som du redan skrivet smile

''Brännvin och frisk luft dör man inte av.''
-danskt ordspråk

Los geht's, Schumacher
1 510 Inlägg
16 mars 2012
Hade hällre satsat på denna än valpen smile
http://www.blocket.se/kalmar/Lada_niva_ … 10&w=3

En riktigt bra tävlingsbil måste falla i bitar efter målgången - Michael Schumacher
*
Intresserad av att besöka Chernobyl och Pripyat? Kika på länken nedan:
https://www.youtube.com/watch?v=KFwNEut9iyE

961 Inlägg
16 mars 2012
FordRSC skrev:
Hade hällre satsat på denna än valpen smile
http://www.blocket.se/kalmar/Lada_niva_ … 10&w=3

lada är inte så dumma bilar de häller cool men valpen är från militären coolcool

''Brännvin och frisk luft dör man inte av.''
-danskt ordspråk

Avstängd
1 714 Inlägg
17 mars 2012
Svaret på din fråga är: Nej.

Har du 20 tusen så har du råd med BMW.

Detta kommer från en Volvoägare..
Senast redigerat av Emilius (17 mars 2012)

Fri fart för ett fritt folk!
14 132 Inlägg
17 mars 2012
Emilius skrev:

åker man 745gl förstår jag att man inte kan ha skoj

är jhu bland det segaste man kan rulla runt i

det är vad man gör det till

gillar man att åka fort väljer man en 850turbo/t5 eller s70 t5

gillar man att bara röja runt och sladda är det 740turbo/940turbo/ltt som gäller

orginal är ingen av bilarna roliga men med lite mods blir dom relativt roliga

Kör fort så hinner inget hända...

7 394 Inlägg
17 mars 2012
precis alla bilar går att få roliga,, se på min,, en sur å äcklig gammal Granada på 91 hk från början,
jag hade nog satsat på en 940 TURBO å preppat den,, beror ju iof på att jag gillar å sladda, eller satsat på en BMW325 å dunkat i en turbo,, men då ska man ju hållit på med turbo innan iof smile

4 299 Inlägg
17 mars 2012
Får man fråga vad du tycker är kul då? Sladda? Trimma? Bygga ljud? Hänga vid korvkiosken?

Definitionen av kul skiljer ju ganska mycket från person till person. Så lite svårt att rekomendera något då du drar upp både fram- och bakhjulsdrivna bilar.

Så ska man ha hjälp får man beskriva lite bättre vad man är ute efter. smile

14 132 Inlägg
17 mars 2012
Rallyhalle skrev:
Får man fråga vad du tycker är kul då? Sladda? Trimma? Bygga ljud? Hänga vid korvkiosken?

Definitionen av kul skiljer ju ganska mycket från person till person. Så lite svårt att rekomendera något då du drar upp både fram- och bakhjulsdrivna bilar.

Så ska man ha hjälp får man beskriva lite bättre vad man är ute efter. smile

derför har man en av varje smile

helt ärligt har jag såååå jävla mycket roligare i min äkliga gamla 740 än vad jag har i 855:an

den sistnämnda måste man vara lite rädd om så kärringen kan pendla till och från jobbet

men 740 kan man plåga skiten ur och vad som än går sönder har jag dubbletter i garaget smile

huh?
10 427 Inlägg
17 mars 2012
Om det är bakhjulsdriven sugis som gäller så skulle jag rekommendera denna motorn:
https://www1.garaget.org/archive/14/13540/61540/61540-971224.jpg

Riktigt kul karaktär smile (Om man gillar bra med kännbart mos högt i varvtalsregistret)

Edit: Volvo 850 kan nog vara den minst roliga Volvomodell jag kört. Tillsammans med Volvo 360. tongue
Senast redigerat av steifan (17 mars 2012)

Evildan
17 mars 2012
Roligare Volvo än den du har på din sida är svårare att hitta enl mig, enkel, pålitlig, bra värme (finns ju kalla sommardagar), börjar bli väldigt ovanliga i ett sådant fint skick.
Om du letar efter "körglädje" välj ett annat märke eller så får du vara förberedd på att bygga om och byta ut en hel del för att få ut ngt "kul"
Glädjen med en volvo är snarare att den oftast tar dig dit du vill på ett tryggt och bekvämt vis och startar problemfritt 2v senare och om den vägrar fixas det med en rörtång och lite silvertape.
Senast redigerat av Evildan (17 mars 2012)

14 132 Inlägg
17 mars 2012
steifan skrev:
Om det är bakhjulsdriven sugis som gäller så skulle jag rekommendera denna motorn:
http://www1.garaget.org/archive/14/1354 … 971224.jpg

Riktigt kul karaktär smile (Om man gillar bra med kännbart mos högt i varvtalsregistret)

Edit: Volvo 850 kan nog vara den minst roliga Volvomodell jag kört. Tillsammans med Volvo 360. tongue

hm förra sommarn hade jag JÄVLIGT roligt bakom ratten i en 360 smile

iof satt det likdan topp som bilden du postade +ett stort aggregat smile 300hk i en 360 är sååååååå jävla skoj du anar inte..

16v sugis håller jag delvis med dig men inte på torr asfallt effekten räcker inte till
på is och snö slår den turbo bilar så det sjunger om det
betydligt mycket mer konsekvent effekten finns där varje gång och direkt

men under 200hk går inte att ha skoj med på asfallt
på min gamla 745glt 16v hade jag rejält roligt vintertid men när snön försvann försvann oxå det roliga

iof gick det att leka på 2:an på torr asfalt men man fick jobba arslet av sig för att den skulle orka
inte så skoj att våldföra sig på kopplingen för att den ska orka med lite ringar
på min 740turbo får man backa ur på 2:an när det är torrt för att den går ut på varvstoppet det hände aldrig på min 16v

huh?
10 427 Inlägg
17 mars 2012
Growe skrev:
steifan skrev:
http://www1.garaget.org/archive/14/1354 … 971224.jpg

hm förra sommarn hade jag JÄVLIGT roligt bakom ratten i en 360 smile

iof satt det likdan topp som bilden du postade +ett stort aggregat smile 300hk i en 360 är sååååååå jävla skoj du anar inte..

16v sugis håller jag delvis med dig men inte på torr asfallt effekten räcker inte till
på is och snö slår den turbo bilar så det sjunger om det
betydligt mycket mer konsekvent effekten finns där varje gång och direkt

men under 200hk går inte att ha skoj med på asfallt
på min gamla 745glt 16v hade jag rejält roligt vintertid men när snön försvann försvann oxå det roliga

iof gick det att leka på 2:an på torr asfalt men man fick jobba arslet av sig för att den skulle orka
inte så skoj att våldföra sig på kopplingen för att den ska orka med lite ringar
på min 740turbo får man backa ur på 2:an när det är torrt för att den går ut på varvstoppet det hände aldrig på min 16v

Jag är inte intresserad av att burna, ganska värdelöst.

Och 16v-motorn tycker jag är praktisk på vintern för att den är så klen på lågvarv.
Och jämfört med turbobilar så tycker jag att man halkar efter litegrann tills varvet kommer
upp (om man tex skulle köra ifrån någon VW Passat 1,8t eller liknande) och man senare susar om cool

7 394 Inlägg
17 mars 2012
Håller med dig;)
powerslida är därremot ganska fränt, när man gasar lös bilen på ex 3ans vxl  smile
men att stå å burna är inget fränt,
komma in på 2 an, 3an å slänga runt den  i en rondell funkar fint smile

65 Inlägg
17 mars 2012
försök hitta en 940 ltt för typ 15 och sen lägg restarande 5k på trim och lite sånt där. funkar finfint att sladda med. annars en 850 t5a om du bara vill gasa.

14 132 Inlägg
17 mars 2012

sen ett riktigt chassi kit oxå..framför allt bak så blir dom lite mer lätt sladdade smile

Avstängd
1 714 Inlägg
17 mars 2012
Growe skrev:
Emilius skrev:

åker man 745gl förstår jag att man inte kan ha skoj

är jhu bland det segaste man kan rulla runt i

det är vad man gör det till

gillar man att åka fort väljer man en 850turbo/t5 eller s70 t5

gillar man att bara röja runt och sladda är det 740turbo/940turbo/ltt som gäller

orginal är ingen av bilarna roliga men med lite mods blir dom relativt roliga

Jag köpte inte min bil för att ha skoj i den heller.

Och en 940 turbo framkallar bara kräkningar den också, vad är det som gör det värt att köpa en turbo med hästvagnsfjädring och allmänt familjebilsliknande egenskaper när du får en BMW med delad bakaxel och betydligt bättre hjulupphängning osv för samma pengar? Till saken hör väl att allting eftermarknads är billigare och bättre till BMW. Jag ger mig fan på att en 320 kör ifrån en 940 turbo också,
eftersom den knappast har en chans mot en Golf Gti 16v som har mindre hästar och ingen turbo.

Sök