3193
Sök

Mutterdragare som inte får loss hjulmuttrarna

5 Inlägg
19 mars 2012
Trådstartare
#1
Har en tryckluftsdriven mutterdragare från Bauhaus i 500:- klassen. Kompressor som ger dryga 8 bar och en 10mm slang, ändå orkar den inte få loss hulmuttrarna. Testade och dra fast dem med maskinen och tog sedan momentnyckeln och ställde upp den till det klickade och då verkar det som mutterdrágaren inte orkar dra men än 60-70 Nm. Ska det vara så kass eller kan den vara paj?
Senast redigerat av E30cabrio (19 mars 2012)

30 Inlägg
19 mars 2012
#2
man får vad man betalar för


537 Inlägg
19 mars 2012
#3
det är många billiga muttermaskiner som inte orkar dra mkt som nya heller, och om den har ett par år på nacken så är den ju sliten och orkar kanske inte dra så mkt längre. sen är det även viktigt att smörja tryckluftmaskiner lite då och då.


5 Inlägg
19 mars 2012
Trådstartare
#4
Jonaazz skrev:
man får vad man betalar för
Jo så är det ju alltid men man tycker att en mutterdragare avsedd för en bil åtminstone borde kunna lossa normalt åtdragna muttrar.

Till och med Julas billigste Meec för 299:- är specad till 340Nm men min har ingen spec och kvittot har jag nog inte kvar annars hade de fått den i retur.

KHRacing
19 mars 2012
#5
har du kollar kraftinställningen på dragaren då?

5 Inlägg
20 mars 2012
Trådstartare
#6
Jepp, står på max (4) skitgrejer mao

4 767 Inlägg
20 mars 2012
#7
Testat att pumpköra, typ fullt en sekund, vänta en sekund, fullt en sekund, vänta en sekund osv..
så hinner lufttrycket återhämta sej i slangen om du har en sån som e några meter.

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård

Alltiallo - Styrlapp BE CE
559 Inlägg
20 mars 2012
#8
E30cabrio skrev:
Har en tryckluftsdriven mutterdragare från Bauhaus i 500:- klassen. Kompressor som ger dryga 8 bar och en 10mm slang, ändå orkar den inte få loss hulmuttrarna. Testade och dra fast dem med maskinen och tog sedan momentnyckeln och ställde upp den till det klickade och då verkar det som mutterdrágaren inte orkar dra men än 60-70 Nm. Ska det vara så kass eller kan den vara paj?
Hur stor luftmängd/minut klarar kompressorn att leverera då? Brukar står två stycken olika.

Exempel; "Genomlupen cylindervolym: 450 l/min" samt "Avgiven luftmängd: 320 l/min"

Och det man kan jämföra med maskiner är vad deras luftmängd är, den bör vara under kompressorns "angivna luftmängd". Helst ska kompressorn ligga leverera en bit över denna mängd.

Mvh Thomas

Inga konstigheter
2 064 Inlägg
20 mars 2012
#9
Hur många bar står det att mutterdragaren behöver då?


1 915 Inlägg
20 mars 2012
#10
Tycker det låter som att din kompressor ger för lite luft för att mutterknackaren ska orka med.
Vad är det för kompressor du har ?
Hur många liter luft ger den per minut ?
Vad har mutterknackaren för krav på luft per min ?


Min lilla kompressor ger oxå 8bar, men den ger inte tillräckligt med luft per min för att orka driva en mutterknackare.....


E30cabrio skrev:
Har en tryckluftsdriven mutterdragare från Bauhaus i 500:- klassen. Kompressor som ger dryga 8 bar och en 10mm slang, ändå orkar den inte få loss hulmuttrarna. Testade och dra fast dem med maskinen och tog sedan momentnyckeln och ställde upp den till det klickade och då verkar det som mutterdrágaren inte orkar dra men än 60-70 Nm. Ska det vara så kass eller kan den vara paj?

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

1 365 Inlägg
20 mars 2012
#11
Lämna tillbaka den och köp Biltemas el mutterdragare för 400kr. 450Nm är den specad till och det är ingen överdrift. Den är grymt jävla bra, har inte stött på patrull med den ännu på någon bil och den är rejält inkörd kan jag säga. Enda problemet med den är att den alltid är slut i butiken


216 Inlägg
20 mars 2012
#12
tryckluftmaskiner å kompressorer ska man inte snåla med, då får man bara skrot som inte går att använda

va skiljer en mekaniker från en amatör?
jo mekanikern har en ren overall

5 Inlägg
20 mars 2012
Trådstartare
#13
Louksor skrev:
Tycker det låter som att din kompressor ger för lite luft för att mutterknackaren ska orka med.
Vad är det för kompressor du har ?
Hur många liter luft ger den per minut ?
Vad har mutterknackaren för krav på luft per min ?


Min lilla kompressor ger oxå 8bar, men den ger inte tillräckligt med luft per min för att orka driva en mutterknackare.....


E30cabrio skrev:
Har en tryckluftsdriven mutterdragare från Bauhaus i 500:- klassen. Kompressor som ger dryga 8 bar och en 10mm slang, ändå orkar den inte få loss hulmuttrarna. Testade och dra fast dem med maskinen och tog sedan momentnyckeln och ställde upp den till det klickade och då verkar det som mutterdrágaren inte orkar dra men än 60-70 Nm. Ska det vara så kass eller kan den vara paj?
Det är en ganska liten byggkompressor. Atlas Copco LX108. 19 liter, 10 bar och 1,5 hk. Kanske i minsta laget?

529 Inlägg
20 mars 2012
#14
E30cabrio skrev:
Louksor skrev:
Tycker det låter som att din kompressor ger för lite luft för att mutterknackaren ska orka med.
Vad är det för kompressor du har ?
Hur många liter luft ger den per minut ?
Vad har mutterknackaren för krav på luft per min ?


Min lilla kompressor ger oxå 8bar, men den ger inte tillräckligt med luft per min för att orka driva en mutterknackare.....


E30cabrio skrev:
Har en tryckluftsdriven mutterdragare från Bauhaus i 500:- klassen. Kompressor som ger dryga 8 bar och en 10mm slang, ändå orkar den inte få loss hulmuttrarna. Testade och dra fast dem med maskinen och tog sedan momentnyckeln och ställde upp den till det klickade och då verkar det som mutterdrágaren inte orkar dra men än 60-70 Nm. Ska det vara så kass eller kan den vara paj?
Det är en ganska liten byggkompressor. Atlas Copco LX108. 19 liter, 10 bar och 1,5 hk. Kanske i minsta laget?
Där har du ditt problem. Kompressorn är för liten. Sen har du ganska liten tank för en mutterdragare som förbrukar ca 200-300 liter luft per minut. Skulle nog rekommendera dig att köpa en lite större kompressor.
Senast redigerat av JimpeBoy (20 mars 2012)

"'Cause tramps like us, baby we were born to run" - Springsteen


Sök