2424
Sök

Bilen slutar ladda! 740 86a

2 Inlägg
19 mars 2012
Trådstartare
#1
Vi har nu bytt generator 5 gånger! Bilen laddar ca 1 vecka sen slutar den ladda! Kablar från genrator till batteriet är fräscha och startmotor till generatorn är också fräscha!
Kolen är precis bytt!
Vi står nu som frågetecken för vi kan inte längre komma på vad felet är!!
Någon som kan tipsa??

740 86a!
Senast redigerat av Dieselsmurfen (19 mars 2012)


1 008 Inlägg
19 mars 2012
#2
-Kasst batteri
-rutten kabel till generatorns D+ (den tunna röda)
- glappa anslutningar och/eller laddlampa till/i kombiinstrumentet (kontrollera skruvarna och lödningarna och lampan)


Forummoderator
17 984 Inlägg
19 mars 2012
#3
240bns skrev:
-Kasst batteri
-rutten kabel till generatorns D+ (den tunna röda)
- glappa anslutningar och/eller laddlampa till/i kombiinstrumentet (kontrollera skruvarna och lödningarna och lampan)

Är det glapp någonstans så kan generatorn ladda "utan mottagare, dvs batteri" är det så kan den helt enkelt bli förstörd på mycket kort tid. Vi pratar minuter.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Smålänning
7 883 Inlägg
19 mars 2012
#4
Men varför byter ni hela generatorn yikes

Dom gamla Boscharna pajar ju aldrig, tål vad som helst!

Räcker med att byta laddningsregulatorn ju...

Men till felet, kablarna MÅSTE vara hela, D+ måste ha 12v och generatorn måste vara ordentligt jordad i sitt chassie mot motorn och motorn måste ha en hel jordfläta mot karossen. och karossen måste ha bra kopplng mot minus på batteriet.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Forummoderator
17 984 Inlägg
19 mars 2012
#5
twin_cam skrev:
Men varför byter ni hela generatorn yikes

Dom gamla Boscharna pajar ju aldrig, tål vad som helst!

Räcker med att byta laddningsregulatorn ju...

Men till felet, kablarna MÅSTE vara hela, D+ måste ha 12v och generatorn måste vara ordentligt jordad i sitt chassie mot motorn och motorn måste ha en hel jordfläta mot karossen. och karossen måste ha bra kopplng mot minus på batteriet.

En multimeter kan rekommenderas. Som Twin_cam säger: kolla allt.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

5 Inlägg
20 mars 2012
#6
Som dom tidigare säger många glömmer bort "jorden" i bilarna det är där det spökar för många.

2 Inlägg
20 mars 2012
Trådstartare
#7
Vi kollade detta igår och problemet är fortfarande! sad
Mera tips?


21 761 Inlägg
20 mars 2012
#8
Det finns inte så mycket mer som kan krångla på en sån där "gammal" bil. Även om alla kablar är "kollade" så kan ju någon vara dålig ändå, bäst är nog att helt enkelt byta ut kablarna i ett sånt här fall när felet inte uppstår direkt utan börjar efter ett tag.

Se även till att batterilampan i instrumenthuset lyser när tändningen är påslagen, annars kan inte generatorn ladda normalt sett. Verkar inte felet ligga där så får ni nog byta ut kablaget. Byt ut:

Laddkabel från generator till startmotor/batteri
Jordkabel från generator till motorblock
Tunna D+ kabeln från tändlås/säkringsdosa till generatorns D+
Jordkabel från batteri till motorblock

Om/när du byter kablarna så rengör alla kontaktytor ordentligt, det brukar vara en del rost eller ärg på diverse ställen. smile


Sök