3302
Sök

Vilken dump skall man ha i en saab 900 -97 t5 ?

Trôllspeed!
18 Inlägg
20 mars 2012
Trådstartare
#1
Vilken dump skall man ha i en Saab 900-97 med t5 motor för att inte skada turbon.? får gärna låta gött.? mvh z


Nordic Tuning i Norrköping
839 Inlägg
20 mars 2012
#2
Vilken typ som helst, bara den öppnar som den ska. Do88.se har ett brett urval som alla funkar bra på din bil.

Vad är det för fel på folk?
På det här forumet diskuterar man inte längre, man skriver +1.

Trôllspeed!
18 Inlägg
20 mars 2012
Trådstartare
#3
Okej. men finns det inte någon typ av "kvitter" dump som kan slå tillbaka en  del av luften till turbon och skapa obalans ?mvh


70 Inlägg
20 mars 2012
#4
En öppen dumpventil slår inte tillbaka luft, om jag inte är ute och snurrar.


Nordic Tuning i Norrköping
839 Inlägg
20 mars 2012
#5
Kvitterljudet uppstår när (precis som du säger) luften slås tillbaka in i turbon. Enkelt förklarat så öppnar inte dumpventilen som den ska.

En bra lösning som ger grymt ljud är att köpa exempelvis denna: http://www.do88.se/p/motor-tuning/dumpv … 6fc8c48f69

Och sedan borra hål runt om med ex 7mms borr.
Som på bilden nedanför
https://www1.garaget.org/gallery/images/65/64355/64355-b13cd926e87b26a8e94fd0396eceef76.jpg
de röda prickarna är hålen som ska borras.

Angstrom: Jo det gör den om den är för hårt spänd, eller snarare så öppnar den inte. Vilket får luften att studsa in i turbon från fel håll.
En återcirkulerande dumpventil som fungerar rätt skjuter in luften från samma håll som turbon suger, alltså blir det inga skador.

Vad är det för fel på folk?
På det här forumet diskuterar man inte längre, man skriver +1.

Trôllspeed!
18 Inlägg
20 mars 2012
Trådstartare
#6
okej, då får det bli en sådan dump och sedan borra hål runt om i den, så får ja se hur de låter tongue, men hur vet man att man använder rätt fjäder och så. så de inte blir för tung så luften skickas tillbaka?


Nordic Tuning i Norrköping
839 Inlägg
21 mars 2012
#7
Zowie skrev:
okej, då får det bli en sådan dump och sedan borra hål runt om i den, så får ja se hur de låter tongue, men hur vet man att man använder rätt fjäder och så. så de inte blir för tung så luften skickas tillbaka?

Det hörs om det är rätt fjäder. Kvittrar det så är fjädern för hård, blir det ett Phaaooo ljud så är det rätt. Jämför med din gamla genom att trycka in kolven så känner du ju om det känns bra.
Men dessa är rätt tryck på, så det kommer funka perfekt.

Vad är det för fel på folk?
På det här forumet diskuterar man inte längre, man skriver +1.

Bilälskare
283 Inlägg
21 mars 2012
#8
vrf einte bara plocka loss den från mynningen sdom går mot turbon å bara vinkla dfen uppåt så får man ett fint ljud:P sen kan man sätta en tratt åsså så får man ännu mer vassare ljud:)

Lejon, född under 1990 talet, älskar bilar, streetrace, dragrace, allt inom motor:D:D

287 Inlägg
21 mars 2012
#9
jag kör med öppen,låter gött=) hel nöjd=)

varför FWD?jo,för RWD är att som sätta hästarna bakom vagnen?

Trôllspeed!
18 Inlägg
27 mars 2012
Trådstartare
#10
Uhrjr! Nu har jag provat bilen efter turbo byte. bilen laddar ca 1,5 på en del växlar. lite olika. men de spelar ingen roll hur mkt jag skruvar på wg så går det inte ått få ner trycket. Det skall stå på ca 1,2- 1,3. Sedan så går turbo trycket svajigt på högt varv och högre växel. Är ibland nere och svajar på 1-1,2 bar på 5ans växel. har jag stängt wg för mycket då eller kan det vara mangnet ventilen som krånglar? eller vad skall man göra för att få bilen att ladda? 1,2 -1,3 så den går normalt.


Nordic Tuning i Norrköping
839 Inlägg
27 mars 2012
#11
Låter som magnetventilen är kass. Den brukar krångla och leda till både högt och lågt laddtryck.
Byt den och se till så grundtrycket ligger på ca 0.45-0.5. Du kan lätt se grundtrycket genom att koppla loss kontakten till magnetventilen och köra en sväng.

Vad är det för fel på folk?
På det här forumet diskuterar man inte längre, man skriver +1.

5 710 Inlägg
27 mars 2012
#12
UhrJr skrev:
Låter som magnetventilen är kass. Den brukar krångla och leda till både högt och lågt laddtryck.
Byt den och se till så grundtrycket ligger på ca 0.45-0.5. Du kan lätt se grundtrycket genom att koppla loss kontakten till magnetventilen och köra en sväng.

O det är även ett bra funktionstest för att avgöra så den inte har låst sig i stängt läge.

>>Zowie, en förutsättning för att systemet skall kunna reglera på ett bra sätt är att grundladdtrycket står rätt.
Som UhrJr skrev, ur med kontakten och testkör, trycket skall ligga (original) på 0.4 bar i hela registret.
Ställ det rätt så kanske det slutar svajja på topp.

MVH Jonas
..............

Trôllspeed!
18 Inlägg
27 mars 2012
Trådstartare
#13
Tack för tippsen. det var mangnet ventilen som var kass. fick ett bra laddtryck med en ny mangnetventil. tack så mycket.//zowie



Sök