2676
Sök

Oljelampan lyser och tjuter trots olja i motorn

7 Inlägg
22 mars 2012
Trådstartare
Hej!

När jag var på väg till jobbet idag så började oljelampan blicka och tjuta.
Stockholm och rusningtid, great, lyckades ta mig till kanten av vägen och fyllde på olja. Inte mer med det tänkte jag..
Körde de resterande 1.5 milen jobbade, körde hem 2.5 mil men när jag nästan är hemma börjar bilen varna för låg olja igen. Även denna gången i rusning, så fyllde lite snabbt med olja för att kunna köra typ 200 meter innan den började tjuta igen. Var dock bara några hundra meter hemifrån  så körde ändå hem.

Kollat upp oljenivån men den är nästan för mycket nu.

Bilen är en Gold Cl från 96. Ingen som vet vad det kan vara? Oljefiltret var helt.
Tänkte ta mig till verkstad imorgon, men vill ha lite hum om vad som kan spöka. Annars lär ju dom lura en oteknisk snubbe som mig,

84 Inlägg
22 mars 2012
Kanske oljetrycksgivaren som sagt upp sig?

7 Inlägg
22 mars 2012
Trådstartare
Vet inte, är tyvärr inte så insatt som jag skulle vilja varit. Men oljetrycksgivaren har som funktion?
Senast redigerat av Zipzap (22 mars 2012)

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
22 mars 2012
Oljenivå och oljetryck är olika saker.
Oljetryck är 10000000x viktigare.

Har man inget oljetryck så får man inte tillräckligt med olja till dom vitala delarna.
Och då är det hejdå motor.

Personligen skulle jag inte köra 1 meter till innan jag var säker på att jag hade riktigt med tryck.

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

1 020 Inlägg
22 mars 2012
Du hör om den har dåligt tryck.
Motorn knackar,låter ej som dom brukar.
Min golf tappade trycket i 180 km/h .
Spädde ut oljan med lacknafta då gick den igen.Ha ha den bilen tappa trycket många ggr körde ändå 1000mil med lacknafta i oljan sen såldes bilen så dom verkar tåla en del.
Om den tappat tryck kan det bero på mycket,Prova rensa oljesilen o byt oljepump

Om du inte är tokförbannad har du inte koll på vad som pågår

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
22 mars 2012
Börja med att byta olja & filter, ett igensatt filter kan vara problemet om du inte har tryck. Om det inte hjälper byt givare eller kolla med en mätare för verkstadsbruk.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

fälg fantast
1 086 Inlägg
22 mars 2012
RD_87 skrev:
Börja med att byta olja & filter, ett igensatt filter kan vara problemet om du inte har tryck. Om det inte hjälper byt givare eller kolla med en mätare för verkstadsbruk.

+1

väldigt vanligt på 1800cc motorerna gen 1-3 att du får blinkande oljelampa och tjut, byt till tjockare olja

Golf Mk2 GTI G60 Limited Edition NR 35 / 71

359 Inlägg
22 mars 2012
Hade en Golf som hade nåt fel i instrumentpanelen, lampan slockande och det slutade tjuta om man slog till hårt ett par gånger på instrumentbrädan ovanför mätarna smile

Sök