4111
Sök

Bilköp för mina kriterier - Möjligt?

76 Inlägg
22 mars 2012
Trådstartare
#1
Åh nej, inte ännu en tråd där en frågar efter hjälp om vilken bil han ska köpa. Jo, tyvärr. Jag behöver hjälp. Detta är min dyraste köp någonsin och är rädd för felköp. Vill att allt ska bli bra. smile

Min budget är Max 43.000. Bilen ska vara minst 2003-04, gått Max 10,000 mil, Max 1.6L (110hk) motor, besiktad samt ha få antal ägare. Chassit ska se bra ut och ha inget tanta-utseende som många bilar har idag.

De bilar som har fångat mitt intresse är följande: C1, C2, C4, 107, 207, Aygo

Farsan har haft två aygos och de är skitbra enligt honom. Går aldrig i sönder och extremt billiga med ett häftigt utseende. Precis så jag vill ha de!

Vilka bilar kan ni rekommendera eller vet en sida där man kan kolla upp begagnad tester på små bilar?

All hjälp, är bra hjälp! smile

Offroad Racing
3 122 Inlägg
22 mars 2012
#2
Varför begränsa till 1,6l och 110 hk?

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

Allmänt envis
12 512 Inlägg
22 mars 2012
#3
Billigare bilar i drift än Trillingarna (107, C1 & Aygo) tror jag du har svårt att hitta, men en "vanlig" Peugeot som 207 hade jag nog undvikit franska bilar är inte kända för att vara dem som håller bäst kort sagt men eftersom 107 bygger på samma grund som Aygo är den ett undantag!

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

76 Inlägg
23 mars 2012
Trådstartare
#4
henke_99 skrev:
Varför begränsa till 1,6l och 110 hk?

Ska inte dricka för mycket bensin. Bensinet bryr blir bara dyrare och dyrare. 1.0 - 1.6 passar mig bra. smile

Rumpmas
3 860 Inlägg
23 mars 2012
#5
Frantz3n skrev:
henke_99 skrev:
Varför begränsa till 1,6l och 110 hk?

Ska inte dricka för mycket bensin. Bensinet bryr blir bara dyrare och dyrare. 1.0 - 1.6 passar mig bra. smile

Min gamla 900 -88 2,0i 110 hk drack 1 liter milen mest landsväg. Min nuvarande 9-5 med 250 hk dricker 0,8 per mil mest landsväg. Effekt säger lite om förbrukningen inom rimliga gränser.


76 Inlägg
23 mars 2012
Trådstartare
#6
Andromeda skrev:
Frantz3n skrev:
henke_99 skrev:
Varför begränsa till 1,6l och 110 hk?

Ska inte dricka för mycket bensin. Bensinet bryr blir bara dyrare och dyrare. 1.0 - 1.6 passar mig bra. smile

Min gamla 900 -88 2,0i 110 hk drack 1 liter milen mest landsväg. Min nuvarande 9-5 med 250 hk dricker 0,8 per mil mest landsväg. Effekt säger lite om förbrukningen inom rimliga gränser.

900 och 9-5 är också åldersskillnad.

528 Inlägg
23 mars 2012
#7
Frantz3n skrev:
Andromeda skrev:
Frantz3n skrev:

Ska inte dricka för mycket bensin. Bensinet bryr blir bara dyrare och dyrare. 1.0 - 1.6 passar mig bra. smile

Min gamla 900 -88 2,0i 110 hk drack 1 liter milen mest landsväg. Min nuvarande 9-5 med 250 hk dricker 0,8 per mil mest landsväg. Effekt säger lite om förbrukningen inom rimliga gränser.

900 och 9-5 är också åldersskillnad.

Du jämför en gammal ålderdomlig bil med en ny modern bil.   Moderna bilar kan dra mindre bränsle per effektuttag jämfört med äldre bilar - men det samma gäller även för mindre men moderna motorer; att de kan dra mindre bränsle per effektuttag.  Dvs,  det är fortfarande rimligt att kolla efter en liten motor om man vill ha låg förbrukning.

För 10k tycker jag dock att det är bättre att kolla på bilen i sin helhet och inte kolla allt för mycket på förbrukningen för bilar i den prisklassen har i regel en hel del annalkande problem som i sig kan bli dyrare än förbrukningen.
Det är givetvis inte fel att kolla efter en  viss bil, men i det stora tror jag att bilen ska sälja sig själv och inte enbart förbrukningen på bilen.

76 Inlägg
23 mars 2012
Trådstartare
#8
Rensvinf skrev:
Frantz3n skrev:
Andromeda skrev:

Min gamla 900 -88 2,0i 110 hk drack 1 liter milen mest landsväg. Min nuvarande 9-5 med 250 hk dricker 0,8 per mil mest landsväg. Effekt säger lite om förbrukningen inom rimliga gränser.

900 och 9-5 är också åldersskillnad.

Du jämför en gammal ålderdomlig bil med en ny modern bil.   Moderna bilar kan dra mindre bränsle per effektuttag jämfört med äldre bilar - men det samma gäller även för mindre men moderna motorer; att de kan dra mindre bränsle per effektuttag.  Dvs,  det är fortfarande rimligt att kolla efter en liten motor om man vill ha låg förbrukning.

För 10k tycker jag dock att det är bättre att kolla på bilen i sin helhet och inte kolla allt för mycket på förbrukningen för bilar i den prisklassen har i regel en hel del annalkande problem som i sig kan bli dyrare än förbrukningen.
Det är givetvis inte fel att kolla efter en  viss bil, men i det stora tror jag att bilen ska sälja sig själv och inte enbart förbrukningen på bilen.

Håller med dig. Men vill ha inte en motor som har gjort sitt, så att säga. Det jag kollar alltid på är service boken. Kollar så allt är dokumenterat.

63 Inlägg
23 mars 2012
#9
Jag skulle rekommendera Peugeot 107/Toyota Aygo/Citroën C1! helt klockren stadsbil, kanske inte kul att åka långt med men den är ju billig i drift.
Jag jobbar själv på peugeot och det vanligaste felen är väl vattenpump som läcker men den är jättelätt att byta, bromsar rostar dock lätt om den står länge men det gör väl dom flesta bilarna.
Och köper du en helt ny får du ju 5 års garanti som inte är helt fel!

76 Inlägg
24 mars 2012
Trådstartare
#10
Waarden skrev:
Jag skulle rekommendera Peugeot 107/Toyota Aygo/Citroën C1! helt klockren stadsbil, kanske inte kul att åka långt med men den är ju billig i drift.
Jag jobbar själv på peugeot och det vanligaste felen är väl vattenpump som läcker men den är jättelätt att byta, bromsar rostar dock lätt om den står länge men det gör väl dom flesta bilarna.
Och köper du en helt ny får du ju 5 års garanti som inte är helt fel!

Det är väl så att alla delar är exakt samma. Det enda som skiljer dom åt, är designen på chassit och märke?

63 Inlägg
24 mars 2012
#11
Frantz3n skrev:
Waarden skrev:
Jag skulle rekommendera Peugeot 107/Toyota Aygo/Citroën C1! helt klockren stadsbil, kanske inte kul att åka långt med men den är ju billig i drift.
Jag jobbar själv på peugeot och det vanligaste felen är väl vattenpump som läcker men den är jättelätt att byta, bromsar rostar dock lätt om den står länge men det gör väl dom flesta bilarna.
Och köper du en helt ny får du ju 5 års garanti som inte är helt fel!

Det är väl så att alla delar är exakt samma. Det enda som skiljer dom åt, är designen på chassit och märke?

Jag antar det!

Allmänt envis
12 512 Inlägg
24 mars 2012
#12
Waarden skrev:
Frantz3n skrev:
Waarden skrev:
Jag skulle rekommendera Peugeot 107/Toyota Aygo/Citroën C1! helt klockren stadsbil, kanske inte kul att åka långt med men den är ju billig i drift.
Jag jobbar själv på peugeot och det vanligaste felen är väl vattenpump som läcker men den är jättelätt att byta, bromsar rostar dock lätt om den står länge men det gör väl dom flesta bilarna.
Och köper du en helt ny får du ju 5 års garanti som inte är helt fel!

Det är väl så att alla delar är exakt samma. Det enda som skiljer dom åt, är designen på chassit och märke?

Jag antar det!

Nja bland annat fram och baklyktor skiljer sig åt mellan Aygo och 107/C1 med, det är dock endast design och eventuellt något mindre tillval som skiljer modellerna åt. Konstruktion, drivlina, chassi och så vidare är gemensamt mellan Trillingarna!

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

604 Inlägg
24 mars 2012
#13
5st franska skitbilar eller en japansk kvalitetsbil, svårt val.

Luktar det skit och smakar det skit, då är det nog skit!

Forummoderator
18 009 Inlägg
24 mars 2012
#14
Rquired skrev:
Waarden skrev:
Frantz3n skrev:

Det är väl så att alla delar är exakt samma. Det enda som skiljer dom åt, är designen på chassit och märke?

Jag antar det!

Nja bland annat fram och baklyktor skiljer sig åt mellan Aygo och 107/C1 med, det är dock endast design och eventuellt något mindre tillval som skiljer modellerna åt. Konstruktion, drivlina, chassi och så vidare är gemensamt mellan Trillingarna!

Aygo är någon cm kortare och smalare än de franskrostade alternativen har jag för mig.

Test:
http://www.teknikensvarld.se/2005/11/08 … yota-aygo/

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

76 Inlägg
25 mars 2012
Trådstartare
#15
Dieselsmurfen skrev:
Rquired skrev:
Waarden skrev:

Jag antar det!

Nja bland annat fram och baklyktor skiljer sig åt mellan Aygo och 107/C1 med, det är dock endast design och eventuellt något mindre tillval som skiljer modellerna åt. Konstruktion, drivlina, chassi och så vidare är gemensamt mellan Trillingarna!

Aygo är någon cm kortare och smalare än de franskrostade alternativen har jag för mig.

Test:
http://www.teknikensvarld.se/2005/11/08 … yota-aygo/

Läste även den artikeln. Synd det inte finns begagnad test.

76 Inlägg
30 mars 2012
Trådstartare
#16
Köpte en C1 wink


Sök