3151
Sök

"Omkörning" på insidan

104 Inlägg
26 mars 2012
Trådstartare
Hej, jag var nyss ute på en kort sväng med mamma. Jag skulle ner till centrum och det är en fil ungefär halva vägen och sedan tillkommer en till. Jag svänger alltid in direkt i den högra filen där oftast de "sega" ligger. Det är 50-väg, men jag låg väl 55-60km/h som vanligt. Det låg en något segare bil i filen till vänster så jag gled förbi honom på insidan. När jag var framme i centrum så kom han fram argt och sa att det var totalförbjudet att köra om på insidan. Han var tydligen nära på att köra på mig.

Jag skulle till höger in mot centrum så jag tyckte det var logiskt att lägga mig till höger direkt, men han sa att jag inte fick lägga mig där så tidigt? Jag ville inte argumentera med honom eftersom jag inte vet hur det ligger till, jag tipsade honom bara om döda vinkeln.

Så skulle jag lagt mig i vänsterfilen och lagt mig nära honom så han körde in till höger, köra om och sedan lagt mig i höger? Eller skulle jag lagt mig i högerfilen och bara kört saktare än honom och väntat på att han skulle lagt sig framför mig?

Tacksam för svar! Man lär sig nya saker i trafiken varje dag..

463 Inlägg
26 mars 2012
På 50 och 70 sträckor är det tillåtet att passera på höger sida. Reglerna ändrades för några år sedan.
Källa: http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19981276.htm#K3P7S4

8 883 Inlägg
26 mars 2012
Trafikförordningen säger:
31 § Omkörning skall ske till vänster utom i de fall som avses i 7 § fjärde stycket. Omkörning skall dock ske till höger när föraren av det framförvarande fordonet svänger till vänster eller tydligt förbereder en sådan sväng.

7§ fjärde stycket säger:
På en väg där den högsta tillåtna hastigheten är 70 kilometer i timmen eller lägre och körbanan har minst två körfält för trafik i samma riktning som anges med vägmarkering, får förare använda det körfält som är lämpligast med hänsyn till den fortsatta färden.

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19981276.htm

Mvh
Hamilton

Fotograf på tierpidag.se

STHLM(S)LOW CREW!
564 Inlägg
26 mars 2012
Jag kör om på insidan om dom kör segare på vänster filen :-)

Stolt arrangör av Stockholms största bilträffar!
STHLM(S)LOW CREW!
STHLM(S)LOW @ FACEBBOK.

Tyngaste 2.0
256 Inlägg
26 mars 2012
varför ens bry dig ? kör hur du vill tills polisen ser dig

104 Inlägg
26 mars 2012
Trådstartare
Jag vill ju ändå veta vad som är rätt och fel. Om jag hade vetat att man får köra om på insidan så hade jag kunnat sätta gubben på plats..

Muttley
26 mars 2012
De enda du gjorde fel var att ligga i 55-60 men de ska faktiskt den gubben ta och skita i om han inte är polis.  Var de vägvisare som förbjöd dig att lägga dig i högerfilen och köra om ?

104 Inlägg
26 mars 2012
Trådstartare
Nej, anledningen till att jag låg i högerfilen var ju bara eftersom jag skulle svänga höger lite senare och sen körde han segt så jag åkte förbi.

1 482 Inlägg
26 mars 2012
Du gjorde inget fel. Fast när man kör om på insidan bör man vara jävligt vaksam då folk har dålig koll bakåt.
Kolla bara Essingeleden på en söndag.. totalt livsfarligt!

BLT Service
Theracords Music Label

Saabifierad
2 031 Inlägg
27 mars 2012
Det bästa med låtsaspoliser är just att de inte riktigt brukar känna till reglerna själva big_smile

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!

2 982 Inlägg
27 mars 2012
charem skrev:
Jag kör om på insidan om dom kör segare på vänster filen :-)

-Helt rätt!

104 Inlägg
27 mars 2012
Trådstartare
Noxxer skrev:
Du gjorde inget fel. Fast när man kör om på insidan bör man vara jävligt vaksam då folk har dålig koll bakåt.

Uschja, essingeleden gillar jag inte smile När jag körde förbi gubben i volvon så visade han inga tecken på att byta fil.

104 Inlägg
27 mars 2012
Trådstartare
Slash skrev:
Det bästa med låtsaspoliser är just att de inte riktigt brukar känna till reglerna själva big_smile

Haha jaa, lite komiskt dedär wink

21 Inlägg
30 mars 2012
Det är väl ändå ej en omkörning då det är separata filer på vägbanan som leder åt samma riktning?
Sen vet jag inte om din anledning till att köra förbi är att han åkte för sakta håller, eftersom du som sagt låg i din egen fil och inte blev hindrad av honom?
Senast redigerat av _VolvoS40_ (30 mars 2012)

Fri fart för ett fritt folk!
14 132 Inlägg
30 mars 2012
Noxxer skrev:

mm för att kunna hålla lagom tempo måste man köra om på felsida smile

det gäller iof överallt i stockholm när man kör buss..smile

Kör fort så hinner inget hända...

Saabifierad
2 031 Inlägg
30 mars 2012
_VolvoS40_ skrev:
Det är väl ändå ej en omkörning då det är separata filer på vägbanan som leder åt samma riktning?
Sen vet jag inte om din anledning till att köra förbi är att han åkte för sakta håller, eftersom du som sagt låg i din egen fil och inte blev hindrad av honom?

Det är en omkörning då man passerar personen. Står du i kö och en buss passerar dig i kollektivkörfältet har du blivit omkörd av bussen.

Det spelar ingen roll om anledningen håller eller inte, på 70-vägar får man passera på högersida och en bil måste inte hindra för att man ska få genomföra en omkörning.

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!

564 Inlägg
31 mars 2012
Jag kanske är helt ute och snurrar nu, men vid omkörning på insidan antar jag att det syftar på högra körfältet? Borde inte det bli utsidan av vägen från mitten sett?

Jeremy Clarkson "A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster."
Projekt: Saab 900 förfining, vård & ljudbygge https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?pid=4731481

Muttley
31 mars 2012
Lillalilja skrev:
Jag kanske är helt ute och snurrar nu, men vid omkörning på insidan antar jag att det syftar på högra körfältet? Borde inte det bli utsidan av vägen från mitten sett?

De är när de är 2 körfält i en riktning. Markerat med mittlinjer vilket är viktigt att de finns.

Sök