2096
Sök

Kopplingsproblem Saab 9-3 -1998

94 Inlägg
26 mars 2012
Trådstartare
#1
problem med saaben... i fredags när jag körde så helt plötsligt tappa kopplingspedalen motstånd i foten och växlarna blev något litelitelite svårare att få vid nerväxling... pedalen orkar nätt och jämt bara åka tillbaka efter nedtryckning och ibland orkar den inte det heller.

bilar var sån ändå fram tills i dag på morgonen då kopplingen fungerade nästan som normalt igen... fram tills i eftermiddags då den helt plötslig blev lika knasig igen och jag nätt och jämt bara körde hem bilen några kvarter och pedalen orka inte komma upp igen mer än halva vägen ungefär. precis att den kopplar så växlarna går i men få får man verkligen anstränga sig för att få ner pedalen nästan genom golvet.

mina tankar går ju såklart om dessa tre alternativ

- Luft i systemet, hur kollar jag detta och hur åtgärdar jag detta på bästa sätt?
- Huvudcylinder som gått sönder - hur kontrolerar jag och åtgärdar? svårigheter,tips osv...?
- slavcylindernsom gått sönder - hur kontrolerar jag detta att det hels inte är detta felet? och om det skulle vara fallet... tips och trick vid byte av denna? då jag kommer få dela växellåda och motor för att kunna byta denna?

tackar för alla tänkbara ideer om fel och lösningar!!

//Smilesante


Diesel är det enda rätta!
229 Inlägg
26 mars 2012
#2
en polare hade samma fel, e cylinder som gått sönder eller läcker vid pedalen.


94 Inlägg
26 mars 2012
Trådstartare
#3
knutzon skrev:
en polare hade samma fel, e cylinder som gått sönder eller läcker vid pedalen.

vet du om de va huvud eller slavcylindern som gick sönder?


Diesel är det enda rätta!
229 Inlägg
26 mars 2012
#4
vet inte, va nån vid pedalen vet jag kan kolla imorn


13 Inlägg
28 mars 2012
#5
Låter som slav! Var samma fel på min 93a.


5 710 Inlägg
28 mars 2012
#6
smilesante skrev:
- Luft i systemet, hur kollar jag detta och hur åtgärdar jag detta på bästa sätt?

Man luftar smile i ditt fall tror inte jag det kommer lösa ditt problem annat än tillfälligt.
Någonting gör att det kommer in luft bevisligen = någonting är trasigt.

smilesante skrev:
- Huvudcylinder som gått sönder - hur kontrolerar jag och åtgärdar? svårigheter,tips osv...?

Det är ju denna man får hoppas på. För att kontrollera kan man demontera ett plastlock på växellådan och lysa ned på slaven med en lampa. Be sedan någon trycka ned kopplingen o kolla på hur slaven rör sig. Motsvarar inte rörelsen på slaven pedalens rörelse är det troligt att huvudcylindern som läcker.
Är det söligt och jäkligt vid slaven är det troligen slaven....
smilesante skrev:
- slavcylindernsom gått sönder - hur kontrolerar jag detta att det hels inte är detta felet? och om det skulle vara fallet... tips och trick vid byte av denna? då jag kommer få dela växellåda och motor för att kunna byta denna?

Japp du måste ha ned lådan....
det innbär att du måste ta ned subframen och för att få ned den måste du hänga upp motorn i något.
Jag använder en balk som läggs mellan skärmarna och sedan krokar man i lyftöglan på motorn.


Att lufta dessa kan vara lurigt. Luftnippeln sitter nämligen inte längst ned på slaven utan en bit upp på röret = helt idiotiskt.
Har du vätska i systemet ned till slaven om du t.ex behöver byta huvudcylineder fyller du systemet ordentligt och vacumsuger ur luften med vacumpum eller använder motorn.
Man köper en luftman, skruvar på den på behållaren  och kopplar slangen till insuget med motorn på tomgång.
Funkar kalasbra smile

Behöver du byta slav måste du fylla på den innan.
tryck in slaven i bott, koppla en slang med en tratt på luftnippeln coh fyll med vätska, dra ut slaven i sitt ändläge.
Låt slangen/tratt sitta kvar när du sätter tillbaka lådan, skulle du röra slaven i det läget suger det in vätska o inte luft.
Fyll på och lufta med motorn som jag skrev ovan.

Lycka till!

MVH Jonas
..............

94 Inlägg
28 mars 2012
Trådstartare
#7
ferm-91 skrev:
Låter som slav! Var samma fel på min 93a.

det hoppas jag verkligen inte på!sad men många som sagt de som trolig orsak:(


94 Inlägg
28 mars 2012
Trådstartare
#8
jonTe skrev:
smilesante skrev:
- Luft i systemet, hur kollar jag detta och hur åtgärdar jag detta på bästa sätt?

Man luftar smile i ditt fall tror inte jag det kommer lösa ditt problem annat än tillfälligt.
Någonting gör att det kommer in luft bevisligen = någonting är trasigt.

smilesante skrev:
- Huvudcylinder som gått sönder - hur kontrolerar jag och åtgärdar? svårigheter,tips osv...?

Det är ju denna man får hoppas på. För att kontrollera kan man demontera ett plastlock på växellådan och lysa ned på slaven med en lampa. Be sedan någon trycka ned kopplingen o kolla på hur slaven rör sig. Motsvarar inte rörelsen på slaven pedalens rörelse är det troligt att huvudcylindern som läcker.
Är det söligt och jäkligt vid slaven är det troligen slaven....
smilesante skrev:
- slavcylindernsom gått sönder - hur kontrolerar jag detta att det hels inte är detta felet? och om det skulle vara fallet... tips och trick vid byte av denna? då jag kommer få dela växellåda och motor för att kunna byta denna?

Japp du måste ha ned lådan....
det innbär att du måste ta ned subframen och för att få ned den måste du hänga upp motorn i något.
Jag använder en balk som läggs mellan skärmarna och sedan krokar man i lyftöglan på motorn.


Att lufta dessa kan vara lurigt. Luftnippeln sitter nämligen inte längst ned på slaven utan en bit upp på röret = helt idiotiskt.
Har du vätska i systemet ned till slaven om du t.ex behöver byta huvudcylineder fyller du systemet ordentligt och vacumsuger ur luften med vacumpum eller använder motorn.
Man köper en luftman, skruvar på den på behållaren  och kopplar slangen till insuget med motorn på tomgång.
Funkar kalasbra smile

Behöver du byta slav måste du fylla på den innan.
tryck in slaven i bott, koppla en slang med en tratt på luftnippeln coh fyll med vätska, dra ut slaven i sitt ändläge.
Låt slangen/tratt sitta kvar när du sätter tillbaka lådan, skulle du röra slaven i det läget suger det in vätska o inte luft.
Fyll på och lufta med motorn som jag skrev ovan.

Lycka till!

mycket bra text! får ta och kolla igenom allt detta med din "guide"smile

tackar så länga//Ante


13 Inlägg
29 mars 2012
#9
smilesante skrev:
ferm-91 skrev:
Låter som slav! Var samma fel på min 93a.

det hoppas jag verkligen inte på!sad men många som sagt de som trolig orsak:(

Inte jag heller, för det e inget roligt jobb:/



Sök