2777
Sök

Baslåda i hatthyllan, Civic halvkombi

7 Inlägg
27 mars 2012
Trådstartare
Tjenare!

Tänkte som rubriken säger bygga en baslåda i hatthyllan. Eller snarare bygga om hatthyllan till en helgjuten baslåda.

Jag kör en Honda Civic -96 Halvkombi. Så har en hatthylla som man kan ta bort, Dvs den är inte fast och är alltså inte en Sedan big_smile

Själva lådan ska byggas efter formen av orginalhatthyllan. Tänker klä hela hattyllan i aluminiumfolie så att jag sedan kan plasta en ny hatthylla på den. På detta sätt har jag kvar orginalhyllan tills när jag ska sälja bilen.

När toppen är klar ska jag göra själva lådan, Bygger upp ett skelett av reglar som jag spänner tyg runt o sen blir det plast på tyget.

När lådan är klar så skruvas lådan och toppen ihop med en massa tätningssilikon imellan skarven och eventuellt plastas också skarven så att det blir helt tätt.

såga ut hål för bas och basreflex och sen klä i såndär högtalarfilt.

lådan kommer vara en basreflex och i ska det sitta ett DLS MW10" element. Enligt DLS ska lådan vara 24 liter så har tänkt måtten 4X4X1.5 DM.

Nu till min fråga.

Kan detta bli bra? Är främst orolig för att hela hattyllan kommer ligga och skaka och därför ge massa skorrande ljud. Men kan man inte sätta dämpmatterial på alla kanter så att detta motverkas?

Undrar också om det spela någon roll vilket håll jag sätter basen åt. (det blir mindre inbrottsrisk om jag sätter den ner mot skuffen)

Undanber svar som. "skit i hatthyllan och bygg en vanlig låda och släng in"

ska nämligen upp till åre i vinter och kommer ha bilen full med skidor och pjäxor med mera så kommer behöva maximalt med utrymme i skuffen. Tror inte heller på att ha en bas i reservhjulsbaljan eftersom det kommer att komma in en del snö som smälter och då rinner direkt ner på basen.

Men nu har jag skrivit tillräckligt!

Tack på förhand för alla svar.
Oskar

Sök