3051
Sök

Förbud mot 3st extraljus

280 Inlägg
4 april 2012
#21
haha va svamligt big_smile

Stölle
199 Inlägg
5 april 2012
#22
Vi har på firman en Toyota HiAce tillv. Y08M04 med 3 st Hella 3000  xenonkonv. ljus...
Aldrig hört nått om att den skulle va olaglig på nått sätt, den har med olika förare blivit stoppad ca 7-8 ggr med dom ljusen på , ingen har sagt nått om det, inte heller på bilprovningen, där tyckte dom bara att " bra med bra ljus på en sån här bil"   
Så olagligt med tre extraljus: Om så är fallet, så skiter uppenbarligen både ordningsmakt och besiktningsorgan i det.

Jag anar ugglor som får kläder.

1 653 Inlägg
5 april 2012
#23
Det där är en sån lag som tillkommit av någon anledning som ingen idag vet varför, och tolkningen av lagen slår säkert ut på saker man inte tänkte på vid tillfället den skrevs.
Därför är det säkert "ingen" polis som kommer bry sig huruvida du har 2 eller 20 extraljus på bilen...

Men skulle du träffa på fel polis så har han lagen på sin sida att bötfälla dig för för många extraljus...
Senast redigerat av Thullen (5 april 2012)

Nissan R32 Skyline
Projekttråd: Thullen - Skyline R32 GTS-T

Stölle
199 Inlägg
6 april 2012
#24
Firmabilen kan dom gärna få böta, för det drabbar inte mig som privatperson.
Och vill dom böta mig i Volvon, då ska jag slå av extraljusen o fråga om dom anser att ett helljus som knappt motsvarar halvljuset är trafiksäkert.

Jag anar ugglor som får kläder.

KHRacing
6 april 2012
#25
Alex-s skrev:
då borde det ju vara olagligt att ha en sån liten ljusramp med 4 små extraljus som även polisen använder i bilar nyare än -05.

Polisen är undantagna mångaregler, bara löjligt / okunnande att ta upp polisens bilar i denna tråden

Visste exempelvis att ALLA statligt ägda bilar är oförsäkrade ?

Finraggare
2 381 Inlägg
6 april 2012
#26
Det är SL-bussarna med..

I love being a nobody - because nobody is perfect.

Yawn...
3 151 Inlägg
6 april 2012
#27
kameramannen skrev:
19 § Bil som tas i bruk den 1 januari 2005 eller senare skall ha två eller fyra helljusstrålkastare framtill som avger vitt ljus.

När jag läste detta började jag fundera lite, och kom fram med följande frågor:

I och med att de allra flesta bilar har dubbla strålkastare i vardera lykta, så är redan maxtalet nått?
T ex så har de flesta nya bilar hel- och halvljus i en projektorlins, och även en till lampa som tänds vid helljus.

Betyder då detta att man inte får montera extraljus alls?

Räknar lagen extraljus, eller räknas enbart bilens originalhelljus?

443 Inlägg
6 april 2012
#28
Jag vet att mitsubishi har en ramp med tre hella lyktor i utrustningslistan, känns inte som om dom borde sälja något som är olagligt?

418 Inlägg
10 juli 2012
#29
Sedan är ju frågan, om man kopplar extraljusen till en separat vippbrytare/motsv på instrumentpanelen och kopplar så att de endast går att tända om helljusen är tända, hur ser lagen på det? då kan man ju köra med helljusen tända och extraljusen släckta. klassa extraljusen då som helljus eller något annat?

Lagen säger ju för den delen som tidigare nämnt att bilar nyare än 05 bara får ha 2 eller 4 helljus, men extraljusen är ju just "extra" ljus, kan man verkligen säga att det är helljus då?

tycker lagen är luddig, och klagar ordningsmakten är det bara hävda bestämt att de är "EXTRA" ljus och och inte helljus.


293 Inlägg
10 juli 2012
#30
Sverige är ett glesbefolkat och mörkt land. Därför ska våra fordon kunna förses med i princip obegränsat antal helljusstrålkastare, anser Vägverket.
Annars var en begränsning på gång. Från 1 januari 2005 skulle Sverige anpassas till kontinentala regler. Enligt dessa är max två extraljus tillåtna. Även den högsta samlade ljusstyrkan är begränsad.
Extraljus är vanliga på tunga lastbilar, ofta i Norrland. Därför pustar man nu ut inom åkeribranschen. De nya reglerna skulle dock inte gälla retroaktivt varför ingen hade behövt skruva bort redan monterade ljus.
De extraljusförsedda fordonen tillåts även rulla utanför Sveriges gränser.

418 Inlägg
10 juli 2012
#31
svarar på mitt eget tidigare inlägg.
kopplar man extraljusen till separat vippbrytare borde man kunna hävda att det är "arbetsbelysning".


4 137 Inlägg
3 januari 2018
#32
Transportstyrelsens författningsamling TSFS 2013:63 ang. belysning  sidan  145> och framåt
https://www.transportstyrelsen.se/TSFS/ … 013_63.pdf
ändringar:
https://www.transportstyrelsen.se/sv/Re … refix=TSFS
en info-film om olaglig belysning:
http://motorblogofsweden.se/film-polise … lysning-2/

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

2 250 Inlägg
3 januari 2018
#33
Bättre att ang ljus i Lumen än i Watt.

Watt anger hur stor effekt t ex en lampa förbrukar...
Effekten omvandlas i vanliga lampor till mest värme.
Så 500 W i grillen, smälter undan snön på lamporna.
Så är det inte riktigt med Led. Där blir det mest ljus. Ljus som mäts i Lumen.

Däeför kan man inte jämföra Led med traditionella lampor, som t ex halogen.

Avstängd
10 388 Inlägg
3 januari 2018
#34
Meaganeowner skrev:
Bättre att ang ljus i Lumen än i Watt.

Watt anger hur stor effekt t ex en lampa förbrukar...
Effekten omvandlas i vanliga lampor till mest värme.
Så 500 W i grillen, smälter undan snön på lamporna.
Så är det inte riktigt med Led. Där blir det mest ljus. Ljus som mäts i Lumen.

Däeför kan man inte jämföra Led med traditionella lampor, som t ex halogen.

Fast, lumen är inte heller ett bra mått. Det anger ljuset "åt alla håll"; det totala ljusflödet.
Nästa problem med det är att det oftast, LED är inget undantag, anges det teoretiska maximala ljusflödet.

Ta Cree:s XM-L2. Teoretisk maximalt ljusflöde; +1300 lumen. Men, jag har inte sett något tillfälle där den används, och mätningar gjorts, som man kommit över 1000 lumen. Har t.o.m. sett mätningar som visar på så låg ljusstyrka som 400lumen.

Men...vad skriver ex.vis ramptillverkaren på sin låda? 8.000 lumen (400*20)? 20.000 lumen? (1000*20) eller 26.000 lumen? Ja i de flesta fall det sista.
Sen går lumen att mäta på (minst?) två sätt också.

Där är enligt mig egentligen bara en enhet som är intressant när det gäller extraljus, eller låt säga två; lux och candela.
Mest, för att det i sin tur gör enheterna (inte storheterna) jämförbara. Som exempelvis  "1lux vid 300 meter" vs "1 lux vid 25m" osv osv.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

7 392 Inlägg
3 januari 2018
#35
discokapten skrev:
stoltosmart skrev:
och du tror på detta, kommer dom aldrig att få igenom ett sådant lagförslag skulle jag tro

Så är det om inte annat i finland.

och Norge,, suger getballe


Evildan
3 januari 2018
#36
Varför måste man ha en uppsjö med extraljus undrar jag?

7 392 Inlägg
3 januari 2018
#37
Evildan skrev:
Varför måste man ha en uppsjö med extraljus undrar jag?

ursäkta mig men visst var det en MKT korkad fråga?? från en bilintresserad wink


Evildan
3 januari 2018
#38
granadadr skrev:
Evildan skrev:
Varför måste man ha en uppsjö med extraljus undrar jag?

ursäkta mig men visst var det en MKT korkad fråga?? från en bilintresserad wink

Tycker du?
Jag begriper ärligen inte varför det skulle behövas en massa extraljus.

7 392 Inlägg
3 januari 2018
#39
Evildan skrev:
granadadr skrev:
Evildan skrev:
Varför måste man ha en uppsjö med extraljus undrar jag?

ursäkta mig men visst var det en MKT korkad fråga?? från en bilintresserad wink

Tycker du?
Jag begriper ärligen inte varför det skulle behövas en massa extraljus.

fråga en långtradar chaffis wink


Evildan
3 januari 2018
#40
granadadr skrev:
Evildan skrev:
granadadr skrev:

ursäkta mig men visst var det en MKT korkad fråga?? från en bilintresserad wink

Tycker du?
Jag begriper ärligen inte varför det skulle behövas en massa extraljus.

fråga en långtradar chaffis wink

Men det här handlar inte om långtradare utan privatbilism.


Sök