3012
Sök

Förbud mot 3st extraljus

7 392 Inlägg
3 januari 2018
#41
Evildan skrev:
granadadr skrev:
Evildan skrev:

Tycker du?
Jag begriper ärligen inte varför det skulle behövas en massa extraljus.

fråga en långtradar chaffis wink

Men det här handlar inte om långtradare utan privatbilism.

är inte båda på vägarna?? meo en bra jämförelse,, MAN VILL SE BRA,, så, svar nog?


Evildan
3 januari 2018
#42
granadadr skrev:
Evildan skrev:
granadadr skrev:

fråga en långtradar chaffis wink

Men det här handlar inte om långtradare utan privatbilism.

är inte båda på vägarna?? meo en bra jämförelse,, MAN VILL SE BRA,, så, svar nog?

Jag har kört yrkesmässigt i drygt tio år mestadels utan extraljus men jag har å andra sidan en pedal som gör att hastigheten minskar i förhållande till den sikt jag har. När extraljusföraren släcker sina extraljus blir han i någon/några sekunder nästan blind istället.
Det här med extraljus ger många samma falska trygghet som fyrhjulsdrift och bromssträcka.
Ett helljus av idag har en ungefärlig räckvidd på 180 meter, äldre bilar har oftast längre räckvidd på sitt helljus strax över 200 meter.
Räkna på vilken hastighet du behöver färdas i för att få en stoppsträcka på 200 meter.

10 163 Inlägg
3 januari 2018
#43
Evildan skrev:
granadadr skrev:
Evildan skrev:

Tycker du?
Jag begriper ärligen inte varför det skulle behövas en massa extraljus.

fråga en långtradar chaffis wink

Men det här handlar inte om långtradare utan privatbilism.

För man åker mycket i mörker och vill se bra, Är nu både mörkt till och från jobbet 8,5 mil enkel resa, hade dock gärna sett en barriär mellan körbanorna så man slapp blända av för mötande men önsketänkande.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

4 137 Inlägg
3 januari 2018
#44
Det är gött med 2st Xenonkittade lagom stora extraljus med gult sken

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

Evildan
3 januari 2018
#45
Länk med uträkningar gällande stoppsträcka.

https://korkortonline.se/teori/reaktion-broms-stopp/
Källan kändes rätt på något vis. wink

4 822 Inlägg
3 januari 2018
#46
spillolja skrev:
Det är gött med 2st Xenonkittade lagom stora extraljus med gult sken

varför gult? du får bättre/mer ljus med en lampa som har 4300k eller 5000k

bild ifrån xenonkungen
https://shopcdn.textalk.se/shop/4404/art4/h2569/15482569-origpic-56d124.jpg?max-width=720&max-height=720&quality=85

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

Evildan
3 januari 2018
#47
Christian S skrev:
spillolja skrev:
Det är gött med 2st Xenonkittade lagom stora extraljus med gult sken

varför gult? du får bättre/mer ljus med en lampa som har 4300k eller 5000k

bild ifrån xenonkungen
https://shopcdn.textalk.se/shop/4404/ar … quality=85

+40 gubbe...

7 392 Inlägg
4 januari 2018
#48
är ganska normalt beteende att man vill se så långt och brett man kan, i alla lägen,,  själv har jag 3 xenonkonverterade extraljus, med knapp så man kan slå av dem i snö och dimma,, då kan man ju få så bra ljus och sikt som möjligt under alla väderförhållanden,
Senast redigerat av granadadr (4 januari 2018)


Evildan
4 januari 2018
#49
granadadr skrev:
är ganska normalt beteende att man vill se så långt och brett man kan, i alla lägen,,  själv har jag 3 xenonkonverterade extraljus, med knapp så man kan slå av dem i snö och dimma,, då kan man ju få så bra ljus och sikt som möjligt under alla väderförhållanden,

Jag har varken utbildning eller underlag att avgöra vad som är "normalt beteende" men då majoriteten av de bilar som rullar på våra vägar inte har extraljus är det gissningsvis inte tillräckligt viktigt för de flesta att kunna se en muslort  400 meter bort.

7 392 Inlägg
4 januari 2018
#50
Evildan skrev:
granadadr skrev:
är ganska normalt beteende att man vill se så långt och brett man kan, i alla lägen,,  själv har jag 3 xenonkonverterade extraljus, med knapp så man kan slå av dem i snö och dimma,, då kan man ju få så bra ljus och sikt som möjligt under alla väderförhållanden,

Jag har varken utbildning eller underlag att avgöra vad som är "normalt beteende" men då majoriteten av de bilar som rullar på våra vägar inte har extraljus är det gissningsvis inte tillräckligt viktigt för de flesta att kunna se en muslort  400 meter bort.

eftersom du bor på en ort där det passerar 100 bilar i min, så är det ej nödvändigt eftersom ni aldrig ens kan nudda spaken,, då skaffar folk ej extraljus,, jag kör ca 3000 mil/år genom Sverige så jag har sett alla skillnader,, så kan fortfarande säga att gemene man vill se så mkt som möjligt i alla lägen,, men förhållanden i trafiken är olika beroende på var man befinner sig,, kör till Örebro på E20 en natt så ska vi se hur du resonerar,, att det kanske inte vore så dumt med extraljus då wink  men om man pendlar mellan förorten i en större stad så behövs ju knappt vanliga lysen eller xenon/led för man ser inget med dem iaf smile å sist jag kollade så bor det flest människor i just de större städerna,  men som jag sa ALLA vill se så mkt som möjligt när dem har chansen,, vilket ej finns i städerna


Evildan
4 januari 2018
#51
granadadr skrev:
Evildan skrev:
granadadr skrev:
är ganska normalt beteende att man vill se så långt och brett man kan, i alla lägen,,  själv har jag 3 xenonkonverterade extraljus, med knapp så man kan slå av dem i snö och dimma,, då kan man ju få så bra ljus och sikt som möjligt under alla väderförhållanden,

Jag har varken utbildning eller underlag att avgöra vad som är "normalt beteende" men då majoriteten av de bilar som rullar på våra vägar inte har extraljus är det gissningsvis inte tillräckligt viktigt för de flesta att kunna se en muslort  400 meter bort.

eftersom du bor på en ort där det passerar 100 bilar i min, så är det ej nödvändigt eftersom ni aldrig ens kan nudda spaken,, då skaffar folk ej extraljus,, jag kör ca 3000 mil/år genom Sverige så jag har sett alla skillnader,, så kan fortfarande säga att gemene man vill se så mkt som möjligt i alla lägen,, men förhållanden i trafiken är olika beroende på var man befinner sig,, kör till Örebro på E20 en natt så ska vi se hur du resonerar,, att det kanske inte vore så dumt med extraljus då wink  men om man pendlar mellan förorten i en större stad så behövs ju knappt vanliga lysen eller xenon/led för man ser inget med dem iaf smile å sist jag kollade så bor det flest människor i just de större städerna,  men som jag sa ALLA vill se så mkt som möjligt när dem har chansen,, vilket ej finns i städerna

Som jag tidigare skrev har jag tidigare kört yrkesmässigt i drygt tio år vilket ger cirka 12000mil om året varav en fjärdedel i mörker, minst. Jag har alltså tillryggalagt många mil nattetid även ute på vischan med sjuklingar i bilen tillika fyllon och jag har som jag skrev inte haft behovet av extraljus då jag enkelt anpassar hastigheten efter sikt precis som efter  väglag. Vid 90km/h är stoppsträcka sommartid cirka 60 meter vilket gör att en siktsträcka om cirka 180 meter fullt tillräcklig. Har föraren lyset på behövs det inga extra lysen på. wink
Jag har inte 5 lysrörsarmaturer i vardagsrummets tak heller för ljuset är tillräckligt utan dom.

4 137 Inlägg
4 januari 2018
#52
Christian S skrev:
varför gult? du får bättre/mer ljus med en lampa som har 4300k eller 5000k

Gula xenon-lampor ger ett behagligt ljus eftersom lamporna i sig ger ett vitt ljus som är påträngande när det reflekteras mot vägskyltar

smile

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

* Voff voff *
10 582 Inlägg
4 januari 2018
#53
Evildan skrev:
granadadr skrev:
Evildan skrev:
Jag har varken utbildning eller underlag att avgöra vad som är "normalt beteende" men då majoriteten av de bilar som rullar på våra vägar inte har extraljus är det gissningsvis inte tillräckligt viktigt för de flesta att kunna se en muslort  400 meter bort.

eftersom du bor på en ort där det passerar 100 bilar i min, så är det ej nödvändigt eftersom ni aldrig ens kan nudda spaken,, då skaffar folk ej extraljus,, jag kör ca 3000 mil/år genom Sverige så jag har sett alla skillnader,, så kan fortfarande säga att gemene man vill se så mkt som möjligt i alla lägen,, men förhållanden i trafiken är olika beroende på var man befinner sig,, kör till Örebro på E20 en natt så ska vi se hur du resonerar,, att det kanske inte vore så dumt med extraljus då wink  men om man pendlar mellan förorten i en större stad så behövs ju knappt vanliga lysen eller xenon/led för man ser inget med dem iaf smile å sist jag kollade så bor det flest människor i just de större städerna,  men som jag sa ALLA vill se så mkt som möjligt när dem har chansen,, vilket ej finns i städerna

Som jag tidigare skrev har jag tidigare kört yrkesmässigt i drygt tio år vilket ger cirka 12000mil om året varav en fjärdedel i mörker, minst. Jag har alltså tillryggalagt många mil nattetid även ute på vischan med sjuklingar i bilen tillika fyllon och jag har som jag skrev inte haft behovet av extraljus då jag enkelt anpassar hastigheten efter sikt precis som efter  väglag. Vid 90km/h är stoppsträcka sommartid cirka 60 meter vilket gör att en siktsträcka om cirka 180 meter fullt tillräcklig. Har föraren lyset på behövs det inga extra lysen på. wink
Jag har inte 5 lysrörsarmaturer i vardagsrummets tak heller för ljuset är tillräckligt utan dom.

Jag delar inte din åsikt. Alls! Jag har extraljus på min V70. Två stycken små Hella som ger ökad bredd(!) ut i skogen för att lättare se djur på en kurvig väg där original helljus annars bara lyser rakt fram och inte går att justera i sidled. Allt handlar inte om längd...

Även jag har kört yrkesmässigt sedan slutet av 90-talet med personbil, buss och lastbil... (Vad det nu gör för skillnad?) wink

//Brådhis
Senast redigerat av Brådhis (4 januari 2018)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

Evildan
4 januari 2018
#54
Brådhis skrev:
Evildan skrev:
granadadr skrev:

eftersom du bor på en ort där det passerar 100 bilar i min, så är det ej nödvändigt eftersom ni aldrig ens kan nudda spaken,, då skaffar folk ej extraljus,, jag kör ca 3000 mil/år genom Sverige så jag har sett alla skillnader,, så kan fortfarande säga att gemene man vill se så mkt som möjligt i alla lägen,, men förhållanden i trafiken är olika beroende på var man befinner sig,, kör till Örebro på E20 en natt så ska vi se hur du resonerar,, att det kanske inte vore så dumt med extraljus då wink  men om man pendlar mellan förorten i en större stad så behövs ju knappt vanliga lysen eller xenon/led för man ser inget med dem iaf smile å sist jag kollade så bor det flest människor i just de större städerna,  men som jag sa ALLA vill se så mkt som möjligt när dem har chansen,, vilket ej finns i städerna

Som jag tidigare skrev har jag tidigare kört yrkesmässigt i drygt tio år vilket ger cirka 12000mil om året varav en fjärdedel i mörker, minst. Jag har alltså tillryggalagt många mil nattetid även ute på vischan med sjuklingar i bilen tillika fyllon och jag har som jag skrev inte haft behovet av extraljus då jag enkelt anpassar hastigheten efter sikt precis som efter  väglag. Vid 90km/h är stoppsträcka sommartid cirka 60 meter vilket gör att en siktsträcka om cirka 180 meter fullt tillräcklig. Har föraren lyset på behövs det inga extra lysen på. wink
Jag har inte 5 lysrörsarmaturer i vardagsrummets tak heller för ljuset är tillräckligt utan dom.

Jag delar inte din åsikt. Alls! Jag har extraljus på min V70. Två stycken små Hella som ger ökad bredd(!) ut i skogen för att lättare se djur på en kurvig väg där original helljus annars bara lyser rakt fram och inte går att justera i sidled. Allt handlar inte om längd...

Även jag har kört yrkesmässigt sedan slutet av 90-talet med personbil, buss och lastbil... (Vad det nu gör för skillnad?) wink

//Brådhis

Du får ju tycka vad du vill, jag upplever det som mestadels larvigt att åka runt med en uppsjö extraljus vilket var vad som diskuterades...inte två stycken.
Det var min erfarenhet av att köra i mörker jag ville påvisa då opponenten pekade på sina 3000mil, vilket inte heller gör någon skillnad ijenkligen.
Jag har väl ett väl utvecklat mörkerseende eller något då jag aldrig upplevt det som något problem att inte köra i dagsljus dygnet runt utan den spridning som är från originalamporna räcker gott och väl, förutom en och annan bil med erkänt kassa helljus som VW typ 1 eller någon 6v Opel.
Bredd, hur långt fram har du bredden och hur fort körs det? Jag menar blott att det är liknande dimljusdebatten där någon kretin anser sig behöva dimljusen för siktens skull.

* Voff voff *
10 582 Inlägg
4 januari 2018
#55
Evildan skrev:
Brådhis skrev:
Jag delar inte din åsikt. Alls! Jag har extraljus på min V70. Två stycken små Hella som ger ökad bredd(!) ut i skogen för att lättare se djur på en kurvig väg där original helljus annars bara lyser rakt fram och inte går att justera i sidled. Allt handlar inte om längd...

Även jag har kört yrkesmässigt sedan slutet av 90-talet med personbil, buss och lastbil... (Vad det nu gör för skillnad?) wink

//Brådhis

Du får ju tycka vad du vill, jag upplever det som mestadels larvigt att åka runt med en uppsjö extraljus vilket var vad som diskuterades...inte två stycken.
Det var min erfarenhet av att köra i mörker jag ville påvisa då opponenten pekade på sina 3000mil, vilket inte heller gör någon skillnad ijenkligen.
Jag har väl ett väl utvecklat mörkerseende eller något då jag aldrig upplevt det som något problem att inte köra i dagsljus dygnet runt utan den spridning som är från originalamporna räcker gott och väl, förutom en och annan bil med erkänt kassa helljus som VW typ 1 eller någon 6v Opel.
Bredd, hur långt fram har du bredden och hur fort körs det? Jag menar blott att det är liknande dimljusdebatten där någon kretin anser sig behöva dimljusen för siktens skull.

Nåja, jag antog att du menade alla former av extraljus när du skrev att ingen behöver extraljus. Att LED-ramp på taket likt ett tidningsbud eller 3-5 extraljus i fronten gör dig närmast blind när du bländar av håller jag helt med om. Därav att jag har just dessa två. Dom ger ett lagom komplement till bilens ordinarie ljus.

Jag kör förhållandevis normala hastigheter på 70-90-vägar i dom småländska skogarna just nu. Provar jag att slå av på extraljusen gör dom rejäl skillnad på vägen och skogen i dess absoluta närhet när man kör i kurvor (och förstås även på raksträckor) där det annars skulle blivit mörkt med endast originalljusen. Jag vet inte riktigt vad du fiskar efter med frågan, men nej, jag inbillar mig inte skillnaden utan den är högst påtaglig. Om det glädjer dig kan jag någon kväll stanna på lämplig plats och ta bild på skillnaden.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

Forummoderator
9 299 Inlägg
4 januari 2018
#56
Vilken tur att man gör som man vill med sin bil...

Jag personligen har noll behov av extraljus och förstår inte vitsen med dem. Det som däremot kan störa mig är när man möter folk på krön etc som har 1000watt och bländar av för sent. En direkt trafikfara. Så om man nu tillhör dem som vill ha extraljus, vilket man får och bestämmer själv, så får man fan se till att blända av i tid!

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

7 392 Inlägg
4 januari 2018
#57
caromania skrev:
Vilken tur att man gör som man vill med sin bil...

Jag personligen har noll behov av extraljus och förstår inte vitsen med dem. Det som däremot kan störa mig är när man möter folk på krön etc som har 1000watt och bländar av för sent. En direkt trafikfara. Så om man nu tillhör dem som vill ha extraljus, vilket man får och bestämmer själv, så får man fan se till att blända av i tid!

ganska kul när man möter PUCKON som ej bländar av å dem får xenon fulla trynet wink  brukar själv vara ganska duktig på att blända av,  man ska tänka på trafiksäkerheten, därför har jag ej xenon i halvljusen då mina ej har det std,, vill ju ej blända folk wink
Senast redigerat av granadadr (4 januari 2018)


Fri fart för ett fritt folk!
14 122 Inlägg
4 januari 2018
#58
Evildan skrev:
granadadr skrev:
Evildan skrev:

Jag har varken utbildning eller underlag att avgöra vad som är "normalt beteende" men då majoriteten av de bilar som rullar på våra vägar inte har extraljus är det gissningsvis inte tillräckligt viktigt för de flesta att kunna se en muslort  400 meter bort.

eftersom du bor på en ort där det passerar 100 bilar i min, så är det ej nödvändigt eftersom ni aldrig ens kan nudda spaken,, då skaffar folk ej extraljus,, jag kör ca 3000 mil/år genom Sverige så jag har sett alla skillnader,, så kan fortfarande säga att gemene man vill se så mkt som möjligt i alla lägen,, men förhållanden i trafiken är olika beroende på var man befinner sig,, kör till Örebro på E20 en natt så ska vi se hur du resonerar,, att det kanske inte vore så dumt med extraljus då wink  men om man pendlar mellan förorten i en större stad så behövs ju knappt vanliga lysen eller xenon/led för man ser inget med dem iaf smile å sist jag kollade så bor det flest människor i just de större städerna,  men som jag sa ALLA vill se så mkt som möjligt när dem har chansen,, vilket ej finns i städerna

Som jag tidigare skrev har jag tidigare kört yrkesmässigt i drygt tio år vilket ger cirka 12000mil om året varav en fjärdedel i mörker, minst. Jag har alltså tillryggalagt många mil nattetid även ute på vischan med sjuklingar i bilen tillika fyllon och jag har som jag skrev inte haft behovet av extraljus då jag enkelt anpassar hastigheten efter sikt precis som efter  väglag. Vid 90km/h är stoppsträcka sommartid cirka 60 meter vilket gör att en siktsträcka om cirka 180 meter fullt tillräcklig. Har föraren lyset på behövs det inga extra lysen på. wink
Jag har inte 5 lysrörsarmaturer i vardagsrummets tak heller för ljuset är tillräckligt utan dom.

det kan ju vara gött att se dom där 3 rådjuren som hoppar över vägen 200meter längre bort.   det har räddat mig ett par gånger när dom får för sig att vända smile     men att se 500meter är ju totalt ointresant.. gränsen går nog när man börjar bli bländad av reflexerna på vägskyltarna då förstör ljusen mer än dom hjälper till.  men jag föredrar bra halvljus före extraljus om jag måste välja.  för det är där man oftast ligger om man pendlar som jag gör..   det är sällan fast jag pendlar från stan till "landet" varje dag.    på min buss har jag en liten ledramp perfekt mängd med ljus för att lysa upp närmiljön men inte blända på skyltarna

Kör fort så hinner inget hända...

1 705 Inlägg
4 januari 2018
#59
När det gäller att blända av stör jag mig mer på dom som "bländar på" åt helvete för tidigt.
Ju längre norrut man kommer desto vanligare är det att folk slår på helljuset igen en meter *innan* man möter dom! Hur jävla svårt är det att vänta en halv sekund till så att man verkligen har passerat bilen man möter?
Den bil du möter har ju färdats på den sträcka du kommer att åka på bara sekunder innan, så risken att du missar ett hinder pga dålig sikt är rätt så minimal!

Jag kommer en vacker dag att slå på en handbromsvändning och köra ikapp nästa idiot som slår på helljuset en meter framför mig, och att ha för många extraljus kommer att vara ett väldigt lindrigt lagbrott jämfört med vad jag troligtvis kommer att göra mig skyldig till då.


7 392 Inlägg
4 januari 2018
#60
rcy skrev:
När det gäller att blända av stör jag mig mer på dom som "bländar på" åt helvete för tidigt.
Ju längre norrut man kommer desto vanligare är det att folk slår på helljuset igen en meter *innan* man möter dom! Hur jävla svårt är det att vänta en halv sekund till så att man verkligen har passerat bilen man möter?
Den bil du möter har ju färdats på den sträcka du kommer att åka på bara sekunder innan, så risken att du missar ett hinder pga dålig sikt är rätt så minimal!

Jag kommer en vacker dag att slå på en handbromsvändning och köra ikapp nästa idiot som slår på helljuset en meter framför mig, och att ha för många extraljus kommer att vara ett väldigt lindrigt lagbrott jämfört med vad jag troligtvis kommer att göra mig skyldig till då.

båda gör dumheter,, värsta var el endå den som tände så pass tidigt att jag hann slå på mina lumor,, muhahahaha han ångrade sig nog smile



Sök