Growe skrev:Evildan skrev:granadadr skrev:eftersom du bor på en ort där det passerar 100 bilar i min, så är det ej nödvändigt eftersom ni aldrig ens kan nudda spaken,, då skaffar folk ej extraljus,, jag kör ca 3000 mil/år genom Sverige så jag har sett alla skillnader,, så kan fortfarande säga att gemene man vill se så mkt som möjligt i alla lägen,, men förhållanden i trafiken är olika beroende på var man befinner sig,, kör till Örebro på E20 en natt så ska vi se hur du resonerar,, att det kanske inte vore så dumt med extraljus då men om man pendlar mellan förorten i en större stad så behövs ju knappt vanliga lysen eller xenon/led för man ser inget med dem iaf å sist jag kollade så bor det flest människor i just de större städerna, men som jag sa ALLA vill se så mkt som möjligt när dem har chansen,, vilket ej finns i städerna
Som jag tidigare skrev har jag tidigare kört yrkesmässigt i drygt tio år vilket ger cirka 12000mil om året varav en fjärdedel i mörker, minst. Jag har alltså tillryggalagt många mil nattetid även ute på vischan med sjuklingar i bilen tillika fyllon och jag har som jag skrev inte haft behovet av extraljus då jag enkelt anpassar hastigheten efter sikt precis som efter väglag. Vid 90km/h är stoppsträcka sommartid cirka 60 meter vilket gör att en siktsträcka om cirka 180 meter fullt tillräcklig. Har föraren lyset på behövs det inga extra lysen på.
Jag har inte 5 lysrörsarmaturer i vardagsrummets tak heller för ljuset är tillräckligt utan dom.
det kan ju vara gött att se dom där 3 rådjuren som hoppar över vägen 200meter längre bort. det har räddat mig ett par gånger när dom får för sig att vända men att se 500meter är ju totalt ointresant.. gränsen går nog när man börjar bli bländad av reflexerna på vägskyltarna då förstör ljusen mer än dom hjälper till. men jag föredrar bra halvljus före extraljus om jag måste välja. för det är där man oftast ligger om man pendlar som jag gör.. det är sällan fast jag pendlar från stan till "landet" varje dag. på min buss har jag en liten ledramp perfekt mängd med ljus för att lysa upp närmiljön men inte blända på skyltarna
~180 meter lyser ett modernt helljus, är den siktsträckan för kort anser jag att föraren famlar i mörkret gällande sina kunskaper gällande fordonsframförande.
Jag vidhåller att ingen i egentlig mening behöver en jäkla massa extraljus för att kunna köra i mörker. Om någon tycker det är snyggt att hänga på två eller hur många det nu må vara är upp till var och en (efter regelverket naturligtvis) även om det är fullständigt onödigt för att kunna framföra fordonet.
Senast redigerat av Evildan (4 januari 2018)
0
0
0
0