3055
Sök

Förbud mot 3st extraljus

Evildan
4 januari 2018
#61
Growe skrev:
Evildan skrev:
granadadr skrev:
eftersom du bor på en ort där det passerar 100 bilar i min, så är det ej nödvändigt eftersom ni aldrig ens kan nudda spaken,, då skaffar folk ej extraljus,, jag kör ca 3000 mil/år genom Sverige så jag har sett alla skillnader,, så kan fortfarande säga att gemene man vill se så mkt som möjligt i alla lägen,, men förhållanden i trafiken är olika beroende på var man befinner sig,, kör till Örebro på E20 en natt så ska vi se hur du resonerar,, att det kanske inte vore så dumt med extraljus då wink  men om man pendlar mellan förorten i en större stad så behövs ju knappt vanliga lysen eller xenon/led för man ser inget med dem iaf smile å sist jag kollade så bor det flest människor i just de större städerna,  men som jag sa ALLA vill se så mkt som möjligt när dem har chansen,, vilket ej finns i städerna

Som jag tidigare skrev har jag tidigare kört yrkesmässigt i drygt tio år vilket ger cirka 12000mil om året varav en fjärdedel i mörker, minst. Jag har alltså tillryggalagt många mil nattetid även ute på vischan med sjuklingar i bilen tillika fyllon och jag har som jag skrev inte haft behovet av extraljus då jag enkelt anpassar hastigheten efter sikt precis som efter  väglag. Vid 90km/h är stoppsträcka sommartid cirka 60 meter vilket gör att en siktsträcka om cirka 180 meter fullt tillräcklig. Har föraren lyset på behövs det inga extra lysen på. wink
Jag har inte 5 lysrörsarmaturer i vardagsrummets tak heller för ljuset är tillräckligt utan dom.

det kan ju vara gött att se dom där 3 rådjuren som hoppar över vägen 200meter längre bort.   det har räddat mig ett par gånger när dom får för sig att vända smile     men att se 500meter är ju totalt ointresant.. gränsen går nog när man börjar bli bländad av reflexerna på vägskyltarna då förstör ljusen mer än dom hjälper till.  men jag föredrar bra halvljus före extraljus om jag måste välja.  för det är där man oftast ligger om man pendlar som jag gör..   det är sällan fast jag pendlar från stan till "landet" varje dag.    på min buss har jag en liten ledramp perfekt mängd med ljus för att lysa upp närmiljön men inte blända på skyltarna

~180 meter lyser ett modernt helljus, är den siktsträckan för kort anser jag att föraren famlar i mörkret gällande sina kunskaper gällande fordonsframförande.
Jag vidhåller att ingen i egentlig mening behöver en jäkla massa extraljus för att kunna köra i mörker. Om någon tycker det är snyggt att hänga på två eller hur många det nu må vara är upp till var och en (efter regelverket naturligtvis) även om det är fullständigt onödigt för att kunna framföra fordonet.
Senast redigerat av Evildan (4 januari 2018)

7 392 Inlägg
4 januari 2018
#62
Evildan skrev:
Growe skrev:
Evildan skrev:
Som jag tidigare skrev har jag tidigare kört yrkesmässigt i drygt tio år vilket ger cirka 12000mil om året varav en fjärdedel i mörker, minst. Jag har alltså tillryggalagt många mil nattetid även ute på vischan med sjuklingar i bilen tillika fyllon och jag har som jag skrev inte haft behovet av extraljus då jag enkelt anpassar hastigheten efter sikt precis som efter  väglag. Vid 90km/h är stoppsträcka sommartid cirka 60 meter vilket gör att en siktsträcka om cirka 180 meter fullt tillräcklig. Har föraren lyset på behövs det inga extra lysen på. wink
Jag har inte 5 lysrörsarmaturer i vardagsrummets tak heller för ljuset är tillräckligt utan dom.

det kan ju vara gött att se dom där 3 rådjuren som hoppar över vägen 200meter längre bort.   det har räddat mig ett par gånger när dom får för sig att vända smile     men att se 500meter är ju totalt ointresant.. gränsen går nog när man börjar bli bländad av reflexerna på vägskyltarna då förstör ljusen mer än dom hjälper till.  men jag föredrar bra halvljus före extraljus om jag måste välja.  för det är där man oftast ligger om man pendlar som jag gör..   det är sällan fast jag pendlar från stan till "landet" varje dag.    på min buss har jag en liten ledramp perfekt mängd med ljus för att lysa upp närmiljön men inte blända på skyltarna

~180 meter lyser ett modernt helljus, är den siktsträckan för kort anser jag att föraren famlar i mörkret gällande sina kunskaper gällande fordonsframförande.
Jag vidhåller att ingen i egentlig mening behöver en jäkla massa extraljus för att kunna köra i mörker. Om någon tycker det är snyggt att hänga på två eller hur många det nu må vara är upp till var och en (efter regelverket naturligtvis) även om det är fullständigt onödigt för att kunna framföra fordonet.

dem lyser med viss lumen i 180 m men ej som ögat uppfattar,, har läst om många xtreljus som ska lysa med viss lumen si å så långt,, men ögat uppfattar heltenkelt inte det,, man kan ej urskilja ett djur ex,, för det lyser för DÅLIGT ,, då är det bra att ha bra lysen som lyser upp ca 500-600m då uppfattar man det i TID
Senast redigerat av granadadr (4 januari 2018)


Forummoderator
9 299 Inlägg
4 januari 2018
#63
granadadr skrev:
caromania skrev:
Vilken tur att man gör som man vill med sin bil...

Jag personligen har noll behov av extraljus och förstår inte vitsen med dem. Det som däremot kan störa mig är när man möter folk på krön etc som har 1000watt och bländar av för sent. En direkt trafikfara. Så om man nu tillhör dem som vill ha extraljus, vilket man får och bestämmer själv, så får man fan se till att blända av i tid!

ganska kul när man möter PUCKON som ej bländar av å dem får xenon fulla trynet wink  brukar själv vara ganska duktig på att blända av,  man ska tänka på trafiksäkerheten, därför har jag ej xenon i halvljusen då mina ej har det std,, vill ju ej blända folk wink

Fast den där ”hämndmentaliteten” är ju helt kass. Du blir ju en ännu större idiot än vad den andre är eftersom du gör det med flit. Så ingen smiley från mig.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Evildan
4 januari 2018
#64
caromania skrev:
granadadr skrev:
caromania skrev:
Vilken tur att man gör som man vill med sin bil...

Jag personligen har noll behov av extraljus och förstår inte vitsen med dem. Det som däremot kan störa mig är när man möter folk på krön etc som har 1000watt och bländar av för sent. En direkt trafikfara. Så om man nu tillhör dem som vill ha extraljus, vilket man får och bestämmer själv, så får man fan se till att blända av i tid!

ganska kul när man möter PUCKON som ej bländar av å dem får xenon fulla trynet wink  brukar själv vara ganska duktig på att blända av,  man ska tänka på trafiksäkerheten, därför har jag ej xenon i halvljusen då mina ej har det std,, vill ju ej blända folk wink

Fast den där ”hämndmentaliteten” är ju helt kass. Du blir ju en ännu större idiot än vad den andre är eftersom du gör det med flit. Så ingen smiley från mig.

Jag ser ännu en anledning i det ovan citerade inlägget varför det införts begränsningar gällande extraljus.
Är inte lyset på spelar det ingen roll hur många lysen det finns.

7 392 Inlägg
4 januari 2018
#65
Evildan skrev:
caromania skrev:
granadadr skrev:

ganska kul när man möter PUCKON som ej bländar av å dem får xenon fulla trynet wink  brukar själv vara ganska duktig på att blända av,  man ska tänka på trafiksäkerheten, därför har jag ej xenon i halvljusen då mina ej har det std,, vill ju ej blända folk wink

Fast den där ”hämndmentaliteten” är ju helt kass. Du blir ju en ännu större idiot än vad den andre är eftersom du gör det med flit. Så ingen smiley från mig.

Jag ser ännu en anledning i det ovan citerade inlägget varför det införts begränsningar gällande extraljus.
Är inte lyset på spelar det ingen roll hur många lysen det finns.

öga för öga tand för tand,, hahahahahaha


Evildan
4 januari 2018
#66
granadadr skrev:
Evildan skrev:
caromania skrev:
Fast den där ”hämndmentaliteten” är ju helt kass. Du blir ju en ännu större idiot än vad den andre är eftersom du gör det med flit. Så ingen smiley från mig.

Jag ser ännu en anledning i det ovan citerade inlägget varför det införts begränsningar gällande extraljus.
Är inte lyset på spelar det ingen roll hur många lysen det finns.

öga för öga tand för tand,, hahahahahaha

Omoget riskbeteende.
Senast redigerat av Evildan (4 januari 2018)

7 392 Inlägg
4 januari 2018
#67
Evildan skrev:
granadadr skrev:
Evildan skrev:

Jag ser ännu en anledning i det ovan citerade inlägget varför det införts begränsningar gällande extraljus.
Är inte lyset på spelar det ingen roll hur många lysen det finns.

öga för öga tand för tand,, hahahahahaha

Omoget riskbeteende.

ser du inte ironin?? wink   klart som faan man tänder/blinkar med helljus om man blir fett bländad av mötande,,


Evildan
4 januari 2018
#68
granadadr skrev:
Evildan skrev:
granadadr skrev:

öga för öga tand för tand,, hahahahahaha

Omoget riskbeteende.

ser du inte ironin?? wink   klart som faan man tänder/blinkar med helljus om man blir fett bländad av mötande,,

Hittar inget som helst ironiskt i det du skrev.

7 392 Inlägg
4 januari 2018
#69
Evildan skrev:
granadadr skrev:
Evildan skrev:

Omoget riskbeteende.

ser du inte ironin?? wink   klart som faan man tänder/blinkar med helljus om man blir fett bländad av mötande,,

Hittar inget som helst ironiskt i det du skrev.

joo öga för öga tand för tand,, wink  men du förstår nog ej det,,


Forummoderator
9 299 Inlägg
4 januari 2018
#70
granadadr skrev:
Evildan skrev:
granadadr skrev:

ser du inte ironin?? wink   klart som faan man tänder/blinkar med helljus om man blir fett bländad av mötande,,

Hittar inget som helst ironiskt i det du skrev.

joo öga för öga tand för tand,, wink  men du förstår nog ej det,,

Nä du har fel och Evil rätt. Att medvetet blända är och förblir bara trafikfarligt. Punkt slut.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

* Voff voff *
10 582 Inlägg
4 januari 2018
#71
Evildan skrev:
Jag vidhåller att ingen i egentlig mening behöver en jäkla massa extraljus för att kunna köra i mörker. Om någon tycker det är snyggt att hänga på två eller hur många det nu må vara är upp till var och en (efter regelverket naturligtvis) även om det är fullständigt onödigt för att kunna framföra fordonet.

Fullständigt onödigt för dig ja... Men likväl en bra extra säkerhet för andra, oavsett vad du anser.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

7 392 Inlägg
4 januari 2018
#72
caromania skrev:
granadadr skrev:
Evildan skrev:

Hittar inget som helst ironiskt i det du skrev.

joo öga för öga tand för tand,, wink  men du förstår nog ej det,,

Nä du har fel och Evil rätt. Att medvetet blända är och förblir bara trafikfarligt. Punkt slut.

jo men LIKA trafikfarligt,, om man dessutom BLINKAR till med helljus för att uppmärksamma så är det inte lika trafikfarligt wink


Forummoderator
9 299 Inlägg
4 januari 2018
#73
granadadr skrev:
caromania skrev:
granadadr skrev:

joo öga för öga tand för tand,, wink  men du förstår nog ej det,,

Nä du har fel och Evil rätt. Att medvetet blända är och förblir bara trafikfarligt. Punkt slut.

jo men LIKA trafikfarligt,, om man dessutom BLINKAR till med helljus för att uppmärksamma så är det inte lika trafikfarligt wink

Jaha. Du ändrar lite så det passar? Det är bra att du tänker på det nästa gång. Inga hårda ord över det, tvärtom så är det toppen att du erkänner att du kanske tänkte fel förut och mer rätt nu.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

7 392 Inlägg
4 januari 2018
#74
caromania skrev:
granadadr skrev:
caromania skrev:

Nä du har fel och Evil rätt. Att medvetet blända är och förblir bara trafikfarligt. Punkt slut.

jo men LIKA trafikfarligt,, om man dessutom BLINKAR till med helljus för att uppmärksamma så är det inte lika trafikfarligt wink

Jaha. Du ändrar lite så det passar? Det är bra att du tänker på det nästa gång. Inga hårda ord över det, tvärtom så är det toppen att du erkänner att du kanske tänkte fel förut och mer rätt nu.

beror på så att säga smile brukar blinka först om man MÖTER dem ,, händer inget tänder man till dem mer så klart,, vill ju ej bli bländad wink  så ja jag bländar tillbaka,, wink men  så klart så slår jag inte på dem hursomhelst, ,DET är mkt korkat wink   hade ett krig med en buss som VÄGRADE slå av,, jävla super mongo,, blinkade å blinkade,, nää,, då tände jag ordentligt,, visst kanske omoget kan tyckas,, men vadfaaan ,,


Ljuva 90-tal
1 128 Inlägg
4 januari 2018
#75
Kör man mycket i mörkret långa sträckor med få mötande så är det en stor fördel att ha extraljus/LED-ramp. Det blir behagligare för ögonen och du ser (såklart) mycket bättre än med bara vanligt helljus, det är ganska självklart...

Jag har dock inte extraljus/LED-ramp för jag tycker att det oftast drar ner utseendet på bilarna. Xenonkonverterat helljus duger fint för mina behov, billigt och enkelt att installera också. smile

Nöjeskör närproducerat

Fri fart för ett fritt folk!
14 122 Inlägg
4 januari 2018
#76
Evildan skrev:
Growe skrev:
Evildan skrev:

Som jag tidigare skrev har jag tidigare kört yrkesmässigt i drygt tio år vilket ger cirka 12000mil om året varav en fjärdedel i mörker, minst. Jag har alltså tillryggalagt många mil nattetid även ute på vischan med sjuklingar i bilen tillika fyllon och jag har som jag skrev inte haft behovet av extraljus då jag enkelt anpassar hastigheten efter sikt precis som efter  väglag. Vid 90km/h är stoppsträcka sommartid cirka 60 meter vilket gör att en siktsträcka om cirka 180 meter fullt tillräcklig. Har föraren lyset på behövs det inga extra lysen på. wink
Jag har inte 5 lysrörsarmaturer i vardagsrummets tak heller för ljuset är tillräckligt utan dom.

det kan ju vara gött att se dom där 3 rådjuren som hoppar över vägen 200meter längre bort.   det har räddat mig ett par gånger när dom får för sig att vända smile     men att se 500meter är ju totalt ointresant.. gränsen går nog när man börjar bli bländad av reflexerna på vägskyltarna då förstör ljusen mer än dom hjälper till.  men jag föredrar bra halvljus före extraljus om jag måste välja.  för det är där man oftast ligger om man pendlar som jag gör..   det är sällan fast jag pendlar från stan till "landet" varje dag.    på min buss har jag en liten ledramp perfekt mängd med ljus för att lysa upp närmiljön men inte blända på skyltarna

~180 meter lyser ett modernt helljus, är den siktsträckan för kort anser jag att föraren famlar i mörkret gällande sina kunskaper gällande fordonsframförande.
Jag vidhåller att ingen i egentlig mening behöver en jäkla massa extraljus för att kunna köra i mörker. Om någon tycker det är snyggt att hänga på två eller hur många det nu må vara är upp till var och en (efter regelverket naturligtvis) även om det är fullständigt onödigt för att kunna framföra fordonet.

på en modernbil glöder inte helljuset längre än 100meter om man har tur.. ju nyare bil ju sämre skitljus är det..  konstaterat av rätt många numera..  men helt klart är det inte nödvändigt att få daxljus för att se något.  för det hämnar att ögonen vänjer sig vid mörkret när man måste köra med halvljuset.   Men tex våran 407:A har så dåligt helljus att det man inte ser skillnaden mellan hel och halv..  (xenon på halvljuset och h7 på hel)

Kör fort så hinner inget hända...

Evildan
4 januari 2018
#77
Growe skrev:
Evildan skrev:
Growe skrev:
det kan ju vara gött att se dom där 3 rådjuren som hoppar över vägen 200meter längre bort.   det har räddat mig ett par gånger när dom får för sig att vända smile     men att se 500meter är ju totalt ointresant.. gränsen går nog när man börjar bli bländad av reflexerna på vägskyltarna då förstör ljusen mer än dom hjälper till.  men jag föredrar bra halvljus före extraljus om jag måste välja.  för det är där man oftast ligger om man pendlar som jag gör..   det är sällan fast jag pendlar från stan till "landet" varje dag.    på min buss har jag en liten ledramp perfekt mängd med ljus för att lysa upp närmiljön men inte blända på skyltarna

~180 meter lyser ett modernt helljus, är den siktsträckan för kort anser jag att föraren famlar i mörkret gällande sina kunskaper gällande fordonsframförande.
Jag vidhåller att ingen i egentlig mening behöver en jäkla massa extraljus för att kunna köra i mörker. Om någon tycker det är snyggt att hänga på två eller hur många det nu må vara är upp till var och en (efter regelverket naturligtvis) även om det är fullständigt onödigt för att kunna framföra fordonet.

på en modernbil glöder inte helljuset längre än 100meter om man har tur.. ju nyare bil ju sämre skitljus är det..  konstaterat av rätt många numera..  men helt klart är det inte nödvändigt att få daxljus för att se något.  för det hämnar att ögonen vänjer sig vid mörkret när man måste köra med halvljuset.   Men tex våran 407:A har så dåligt helljus att det man inte ser skillnaden mellan hel och halv..  (xenon på halvljuset och h7 på hel)

Läs hela artikeln och återkom.

http://www.vibilagare.se/blogg/biltesta … re-helljus
Senast redigerat av Evildan (4 januari 2018)

Fri fart för ett fritt folk!
14 122 Inlägg
4 januari 2018
#78
Evildan skrev:
Growe skrev:
Evildan skrev:

~180 meter lyser ett modernt helljus, är den siktsträckan för kort anser jag att föraren famlar i mörkret gällande sina kunskaper gällande fordonsframförande.
Jag vidhåller att ingen i egentlig mening behöver en jäkla massa extraljus för att kunna köra i mörker. Om någon tycker det är snyggt att hänga på två eller hur många det nu må vara är upp till var och en (efter regelverket naturligtvis) även om det är fullständigt onödigt för att kunna framföra fordonet.

på en modernbil glöder inte helljuset längre än 100meter om man har tur.. ju nyare bil ju sämre skitljus är det..  konstaterat av rätt många numera..  men helt klart är det inte nödvändigt att få daxljus för att se något.  för det hämnar att ögonen vänjer sig vid mörkret när man måste köra med halvljuset.   Men tex våran 407:A har så dåligt helljus att det man inte ser skillnaden mellan hel och halv..  (xenon på halvljuset och h7 på hel)

Läs hela artikeln och återkom.

http://www.vibilagare.se/blogg/biltesta … re-helljus

ja att halvljus blivit mer bländande än vad dom var förr smile inget nytt direkt  det märks när man möter bilar

Kör fort så hinner inget hända...

Evildan
4 januari 2018
#79
Growe skrev:
Evildan skrev:
Growe skrev:

på en modernbil glöder inte helljuset längre än 100meter om man har tur.. ju nyare bil ju sämre skitljus är det..  konstaterat av rätt många numera..  men helt klart är det inte nödvändigt att få daxljus för att se något.  för det hämnar att ögonen vänjer sig vid mörkret när man måste köra med halvljuset.   Men tex våran 407:A har så dåligt helljus att det man inte ser skillnaden mellan hel och halv..  (xenon på halvljuset och h7 på hel)

Läs hela artikeln och återkom.

http://www.vibilagare.se/blogg/biltesta … re-helljus

ja att halvljus blivit mer bländande än vad dom var förr smile inget nytt direkt  det märks när man möter bilar

Räckvidden på helljuset är??


Sök