3407
Sök

Risk för böter/ombesiktning med xenon i dim/halvljus

40 Inlägg
28 mars 2012
Trådstartare
Har monterat 6000k xenon i dimmarna, men funderar på om man "vågar" köra de i halvljuset också, på dagen kör man ju endast med park+dim sen när det mörknar blir det park+halv. Hur pass aktiva är poliser med bilar som eftermonterat xenon?
om man blir tagen med xenon dimmarna+park igång, kan dom då bötfälla om man har det i halv också även om man inte använt det just vid tillfället? och vad skulle böter kunna gå loss på? ombesiktning är väl obligatoriskt om man blir tagen för det antar jag. vid om besiktning för felaktiga dimljus, går det bra att komma till besiktningen om man dragit säkringen eller MÅSTE dom lysa?

fråga vid sidan om: är det tillåtet att endast köra med parkeringsljus igång? (vid dagsljus såklart)

Avstängd
10 388 Inlägg
28 mars 2012
Varselljus får du ju köra med, men, "halvljuslagen" (nåja) innebär ju att ljuset ska vara tillräckligt för att andra trafikanter ska bli uppmärksammade på dig.

Varselljus lyser starkare än pljus, men bara pljus tror jag inte är lagligt

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Forummoderator
26 341 Inlägg
28 mars 2012
Har man dimljus så måste dem fungera och lysa korrekt.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Avstängd
10 388 Inlägg
28 mars 2012
Mack skrev:

Är du HELT säker på det? Har nämligen besiktigat ett "gäng" bilar där dessa helt enkelt inte fungerat, har inte sagts ett pip om det.

Däremot så har de alltid kollat om de fungerar, när inte - fine. När de fungerat har de dock kollat så att dimljuset står "rätt".

Forummoderator
26 341 Inlägg
28 mars 2012
it_mutt skrev:
Mack skrev:

Är du HELT säker på det? Har nämligen besiktigat ett "gäng" bilar där dessa helt enkelt inte fungerat, har inte sagts ett pip om det.

Däremot så har de alltid kollat om de fungerar, när inte - fine. När de fungerat har de dock kollat så att dimljuset står "rätt".

Det var vad de på Bilprovningen berättade för mig i alla fall när jag besiktigade V70in senast, och de provade dimljusen varvid jag frågade varför, då jag aldrig använder dem.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Fattig student
1 282 Inlägg
28 mars 2012
Mack skrev:
it_mutt skrev:
Mack skrev:

Det var vad de på Bilprovningen berättade för mig i alla fall när jag besiktigade V70in senast, och de provade dimljusen varvid jag frågade varför, då jag aldrig använder dem.

Jag fick förklarat för mig att det dom kollade var så att "varnings" lampan lös inne i bilen så man inte körde runt med tända dimljus, men det är väl som vanligt beroende på vilken besiktningstekniker man får..

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=198980 <--- Min projekt tråd
Bara för att jag inte är paranoid längre så betyder inte det att dom inte är ute efter mig.
Ur en lögnares mun kommer inga sanningar..

Avstängd
10 388 Inlägg
28 mars 2012
Tiger1978 skrev:
Mack skrev:
it_mutt skrev:

Jag fick förklarat för mig att det dom kollade var så att "varnings" lampan lös inne i bilen så man inte körde runt med tända dimljus, men det är väl som vanligt beroende på vilken besiktningstekniker man får..

Hmm, se där. Med tanke på att min tur brukar innefatta ett "o" så kändes det bara lite konstigt. Men visst, kan ju för ovanlighetens skull haft flyt med dom bilarna det inte fungerat på. Men iofs, tror nog lampan inne i bilen fungerat...fast, inget jag är ens minimalt säker på
Senast redigerat av it_mutt (28 mars 2012)

Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
28 mars 2012
jag har kört med xenon i halvljus i mina bilar de senaste 2 åren. polisen har inte sagt något än så länge trots många kontroller.
Till SBP blir det halogen big_smile

Och ja, har du dimljus ska dom fungera.
Senast redigerat av mk2_power (28 mars 2012)

157 Inlägg
28 mars 2012
Jag kör med Halv+dim samtidigt 8000k Är redigt fett smile

40 Inlägg
28 mars 2012
Trådstartare
fast ni som säger att dimljus måste funka om man har monterat..... ni har helt fel, de behöver inte lysa på sbp, men OM dom lyser så måste dom vara rätt inställda, men min fråga var om man blev tagen av polisen pga xenon i dimljus o de blir ombesiktning, om dom DÅ måste funka?

1 330 Inlägg
28 mars 2012
Jag kör med 6000k utan problem polisen bryr sig inte har tittat på dom men har aldrig sagt något om dom.

Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
29 mars 2012
jaghardittnamn skrev:
fast ni som säger att dimljus måste funka om man har monterat..... ni har helt fel, de behöver inte lysa på sbp, men OM dom lyser så måste dom vara rätt inställda, men min fråga var om man blev tagen av polisen pga xenon i dimljus o de blir ombesiktning, om dom DÅ måste funka?

förklara då hur man kan få "dimljus, ur funktion" på SBP.

Hjultomte
1 500 Inlägg
29 mars 2012
mk2_power skrev:
jaghardittnamn skrev:

förklara då hur man kan få "dimljus, ur funktion" på SBP.

Jag har kört in med 1 dimljus lampa som fungerade och bes mannen sa att det är inget dom bryr sig om om dom fungerar eller inte. Dock ska dom vara rätt inställda om dom fungerar. han ställde in mitt ena ^^

Min bil går inte för sakta. Bara inte snabbt nog!!!

Avstängd
10 388 Inlägg
29 mars 2012
Och bara för sakens skull frågade jag idag när jag var o besiktigade pappas pendlarkärra. Vad stationschefen sa var, som vi redan konstaterat;

Då det inte finns någon lag, så behöver det varesig finnas -eller fungera- om det sitter där. Men, sitter det där, ska det vara rätt inställt

- - Edit - -

"Men, sitter det där och fungerar, ska det vara rätt inställt"
Senast redigerat av it_mutt (30 mars 2012)

Elektriker
718 Inlägg
30 mars 2012
Hade ett dimljus som lossnat i fästet så den pekade snett uppåt.

Sen drog han ur kabeln till dimlyset å sen vare inte mer med det:P

Som att kasta vatten i sjön.

5 198 Inlägg
30 mars 2012
monno skrev:

Tjänstefel

Lyser dom så ska dom va rätt inställda

2 037 Inlägg
30 mars 2012
Låter logisk att de inte behöver funka när det inte krävs att en bil har dimmljus. Men om de inte funkar så betyder det att något är fel. Och det är inte heller bra, exempelvis om någon klåfingrig person kopplat elen själv.

Elektriker
718 Inlägg
2 april 2012
gamlingen skrev:
monno skrev:

Tjänstefel

Ja inte sörjer jag för det, jag slapp ju ombesiktining;) Och när han drog ut kabeln så lös dom ju inte längre.. Men ja inte kan jag tänka mig att det var helt rätt, men lika glad är jag för det:P

Som att kasta vatten i sjön.

5 198 Inlägg
2 april 2012
monno skrev:
gamlingen skrev:
monno skrev:

Tjänstefel

Ja inte sörjer jag för det, jag slapp ju ombesiktining;) Och när han drog ut kabeln så lös dom ju inte längre.. Men ja inte kan jag tänka mig att det var helt rätt, men lika glad är jag för det:P

Inget får ju ändras/ röras på bilen när man väl kört in den.

Lindahls Gräv AB
716 Inlägg
26 april 2012
Hallå Dennis!

Jag blev ju invinkad på blygande besiktning med 855an.. Och där fick jag ombes pga xenon i halvljus.
Så ja, om du har otur så kan du få böter/ombes på det.

När det gäller dimljusen så gäller nog samma sak!
När jag varit på sbp så har jag bara kopplat ur dimljusen, ballaster och allt hänger kvar synligt men ej inkopplat och det kan dom inte ge någon tvåa för.

Finns ingen lag på att man måste ha dimljus fram på bilen. och även om dom är där så måste dom inte fungera!

Ha att! / Rooth

Sök