2393
Sök

V40 2.0T turbon skriker och laddar dåligt

Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
28 mars 2012
Trådstartare
Tjena!
Jag har haft denna v40 sen december och tyckt att den går jävligt bra.
laddar ca 0,7 bar när magnetventil och allt är inkopplat. (ska vara chippad)

Under hela tiden jag haft bilen har det kommit skrikljud från turbon när man gasar på och bilen är nystartad, detta är endast de första 200 meterna sen försvinner oljudet.

Har även provat att ta bort WG-slangen och då ligger laddtrycket kvar på 0,7 (?)
Borde vara mer eller hur?

har kollat lite men hittar inga läckage ifrån tryckrör eller avgasrör. har tätat avgasflänsen.

Bilen drar inte olja och den ryker inte.

jag har tänkt byta turbon då jag tror att det är uppslitna kompressorblad eller dåligt lager, men såklart hör man först på garaget.org om någon haft samma problem eller kan tänka sig vad det är smile

mvh Alex

CAD-konstruktör
1 392 Inlägg
29 mars 2012
Ett tips är ju att inte gasa på när bilen är nystartad. Vänta tills den är varm. Turbon gillar inte att stressas när den är kall!

Går bilen dåligt då? Eller är det bara skrikljudet du ogillar? Min har skrikit/vint i många många år när man laddar på big_smile

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!

Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
29 mars 2012
Trådstartare
F4S4N skrev:
Ett tips är ju att inte gasa på när bilen är nystartad. Vänta tills den är varm. Turbon gillar inte att stressas när den är kall!

Går bilen dåligt då? Eller är det bara skrikljudet du ogillar? Min har skrikit/vint i många många år när man laddar på big_smile

oavsett hur min körning är ska ljudet inte finnas där.

Och bilen går som jag beskrivit, bra men lågt laddtryck och skrikljud.

CAD-konstruktör
1 392 Inlägg
29 mars 2012
Och du är säker på att det har med turbon att göra?

Det kan inte var t.ex servopumpen eller annat längs remmen som skriker?

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!

Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
31 mars 2012
Trådstartare
F4S4N skrev:
Och du är säker på att det har med turbon att göra?

Det kan inte var t.ex servopumpen eller annat längs remmen som skriker?

ja jag är säker, har kollat allt annat samt bytt multiremmen.

342 Inlägg
31 mars 2012
Byt turbo och där har du anledningen smile

mk2_power skrev:
Under hela tiden jag haft bilen har det kommit skrikljud från turbon när man gasar på och bilen är nystartad

Nej men seriöst, har du känt på axeln i turbon? Haka av avgasröret och inspektera kompressorhjulet samt känn efter axiellt och radiellt glapp.

52 Inlägg
31 mars 2012
det är nog din turbo som e kass eller så har du jävla läcka någonstans. när du tar bort WG slangen borde den ladda mer än 0.7 kan jag lova. jag skulle nog felsöka turbon

Bmw 328 / M3 E46 s54 Swap
Rx-7 FD projekt
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=190036

Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
31 mars 2012
Trådstartare
olof102 skrev:
Byt turbo och där har du anledningen smile

mk2_power skrev:
Under hela tiden jag haft bilen har det kommit skrikljud från turbon när man gasar på och bilen är nystartad

Nej men seriöst, har du känt på axeln i turbon? Haka av avgasröret och inspektera kompressorhjulet samt känn efter axiellt och radiellt glapp.

ja jag hade av avgasröret när jag tätade den, men kände då bara om där fanns radiellt glapp, vilket där inte var.

jag ska köra läcksökningsmaskinen i veckan på jobb och se vad jag hittar smile

Sök