3030
Sök

Volvo v70 -99 GLT (Motorlampa) Luftmassemätaren?

24 Inlägg
29 mars 2012
Trådstartare
#1
För några veckor sen var jag ute och åkte en liten runda med pärlan och plötsligt tändes motorlampan. Den har gått ojämt på tomgången ett tag men jag har liksom inte brytt mig så mycket om det eftersom den har gått 30 000mil men nu när motorlampan börjat lysa så blir man lite ängslig. På tomgången pendlar den mellan 400-1200rpm efter att man gasat upp den och släpper ned den till tomgången igen.

Jag har gjort en felsökning som visade kod 107 (lambdasonder,luftmassemätare mm). Vi passade på att ta bort motorvarningen och se om den dök upp igen vilket den gjorde efter ungefär 20mil. Är det någon där ute som vet eller har några tips om vad det kan vara för fel på min lilla älskling?

Jag tror att det kan vara luftmassemätaren som blivit pajjat men eftersom jag bara är lekman när det kommer till sånt här så litar jag inte till 100% på mig själv. Jag har iaf skruvat ner LMM:en och kollat så det inte kommit in skräp men hittade inget.. Snälla hjälp mig ni som kan!

Tidigare delar bytta: Lambdasonderna sen 2500mil
                              Luftfilter sen 20mil
                              Bränslefilter sen 20mil
                              Tändstift sen 20mil
                              Motorolja sen 20mil

217 Inlägg
29 mars 2012
#2
Har du testat att köra motorn och sedan ta bort luftmassemätaren och köra, går den då lika illa fast du tar bort den är det troligtvis den.


Personbils tekniker
238 Inlägg
29 mars 2012
#3
Vanligt att vacumslangar går sönder, så kolla dom, sen lyssna om du hör något pysljud runt insug, ev kör med startgas.


24 Inlägg
29 mars 2012
Trådstartare
#4
Bimmerman skrev:
Har du testat att köra motorn och sedan ta bort luftmassemätaren och köra, går den då lika illa fast du tar bort den är det troligtvis den.
Jag testade att koppla ur LMM:en när motorn gick på tomgång och då gick den lika illa, vad tror du om det?

24 Inlägg
29 mars 2012
Trådstartare
#5
Purrre skrev:
Vanligt att vacumslangar går sönder, så kolla dom, sen lyssna om du hör något pysljud runt insug, ev kör med startgas.
Ska kolla lite närmre på vakumslangarna.

Jag har aldrig använt mig av startgas. Hur använder man den och vad blir bättre i det långa loppet med startgas?

217 Inlägg
29 mars 2012
#6
Då skulle det kunna vara LMM eftersom om den fungerar så bör den påverka motorns gång. Med startgas menar han nog att du ska spraya lite runt insug, om det läcker in luft där kommer gasen också läcka in och motorvarvet kommer öka. Det blir som att du får mer bränsle liksom.


24 Inlägg
29 mars 2012
Trådstartare
#7
Bimmerman skrev:
Då skulle det kunna vara LMM eftersom om den fungerar så bör den påverka motorns gång. Med startgas menar han nog att du ska spraya lite runt insug, om det läcker in luft där kommer gasen också läcka in och motorvarvet kommer öka. Det blir som att du får mer bränsle liksom.
Då förstår jag vad man använder startgas till:P

Finns det något annat som jag borde testa först innan jag lägger ut pengar på en ny LMM. Jag läste här på forumet att man kunde testa att göra rent spjällhuset tex och att det kanske skulle bli bättre av de. Men nu har jag gjort det redan och det blev inte någon skillnad. Men jag tänkte att det kanske finns nått annat man kan testa som är gratis som bara tar av ens fritid och inte pengar ur plånboken. Några tips eller kan vi sätta spiken på att det är LMM:en som är boven?
Senast redigerat av Wylde89 (29 mars 2012)

30 Inlägg
29 mars 2012
#8
Ja använda startgas först, billigt att se om du har läckage, om inte gå vidare, går motorn lika illa med som utan lmm så är den nog starkast misstänkt, ang spjällhuset är ju aldrig fel att rengöra det kan du göra själv utan vidare rivningar.
Härleder du det till lmm, köp en ny och prova alt låna någons lmm och prova dig fram.

Bara för att jag inte bryr mig behöver inte betyda att jag inte förstår

217 Inlägg
29 mars 2012
#9
Kan väl vara värt att kolla tomgångsmotorn också vet dock inte hur/var den sitter på din


24 Inlägg
29 mars 2012
Trådstartare
#10
SWS skrev:
Ja använda startgas först, billigt att se om du har läckage, om inte gå vidare, går motorn lika illa med som utan lmm så är den nog starkast misstänkt, ang spjällhuset är ju aldrig fel att rengöra det kan du göra själv utan vidare rivningar.
Härleder du det till lmm, köp en ny och prova alt låna någons lmm och prova dig fram.
Okey, kanon! Ska åka och köpa mig en startgas flaska imorgon och prova.

Jag känner en som har en V70 men han har en diesel, kan det gå?

Vart köper man billigast en LMM?

24 Inlägg
29 mars 2012
Trådstartare
#11
Bimmerman skrev:
Kan väl vara värt att kolla tomgångsmotorn också vet dock inte hur/var den sitter på din
Jag kan kolla runt lite i trådarna och se om jag hittar något om de.. Men vad borde man kolla efter när man ska leta där?

30 Inlägg
29 mars 2012
#12
Tja skruvat.se, vparts.se, INTE på skroten då har du problem inom en snar framtid igen.

Bara för att jag inte bryr mig behöver inte betyda att jag inte förstår

24 Inlägg
29 mars 2012
Trådstartare
#13
SWS skrev:
Tja skruvat.se, vparts.se, INTE på skroten då har du problem inom en snar framtid igen.
Hehee, min kompis som är bilmek sa att jag skulle kolla på skroten han:P

30 Inlägg
29 mars 2012
#14
Rekommenderas att inte köpa "vitala" motordelar på skroten men som sagt många anser att det är bra, själv tycker ja skrotarna håller på tok för höga priser nästan samma som nypris.

Bara för att jag inte bryr mig behöver inte betyda att jag inte förstår

24 Inlägg
29 mars 2012
Trådstartare
#15
SWS skrev:
Rekommenderas att inte köpa "vitala" motordelar på skroten men som sagt många anser att det är bra, själv tycker ja skrotarna håller på tok för höga priser nästan samma som nypris.
Håller med dig fullständigt! Blir absolut inget från skroten!
Tyckte det var lite roligt att han som bilmek sa så, han borde väll han vetat bättre!tongue

30 Inlägg
29 mars 2012
#16
Här kan du glo lite ang rengöring av spjällhuset.
http://www.volvosweden.se/old/articles. … icle_id=12

Bara för att jag inte bryr mig behöver inte betyda att jag inte förstår

24 Inlägg
29 mars 2012
Trådstartare
#17
Kanon, men nu hade jag redan gjort det men nu kan jag se att gjorde det på rätt sätt iaf:P

30 Inlägg
29 mars 2012
#18
Det slog mig nu, har du kollat den lilla mini vacuumslangen som sitter ner till vänster på sidan om insuget? den kan ge samma märkliga felkoder?
Den har en förmåga att spricka eller gå av.
Senast redigerat av SWS (29 mars 2012)

Bara för att jag inte bryr mig behöver inte betyda att jag inte förstår

24 Inlägg
30 mars 2012
Trådstartare
#19
Näe, men ska titta på den lilla rackaren också:P

217 Inlägg
30 mars 2012
#20
Tomgångsmotorn vet jag inte riktigt men typ plocka isär och rengöra, brukar kunna samlas en massa skit där och då har den en förmåga att ge svajig tomgång. Finns nog tusentals trådar om detta wink



Sök