3349
Sök

Tändstift väldigt vitt volvo 940 GL -91

186 Inlägg
29 mars 2012
Trådstartare
Hej, jag kollade mina tändstift idag och jag såg att dem var nästan helt vitt, och vad kan de bero på?
Jag fick nedslag på bes förra gången då hade jag för CO-halt och HC-halt.
Vad kan felet vara?!
Kan säga att det läcker kylarvatten från toppackningen fast ytterst lite, och så läcker det lite avgaser vid ett ställe men inte alls mycket.

Så vad kan de vara?!

Lite bilder. http://www.garaget.org/mypage/gallery_i … ge=1577763

http://www.garaget.org/mypage/gallery_i … ge=1577764

MvH pistol.

3 235 Inlägg
29 mars 2012
Stiftet ser bra ut, igen ovanligt att elekroden är vit, betyder att den förbränner luft/bränsleblandningen effektivt.

...has left the building...
4 474 Inlägg
29 mars 2012
Nej det ser inte bra ut...Att de är så vita kan kanske bero på att det läcker in kylvatten i förbränningsrummet? Min gissning är att motorn går på för mager blandning, vilket man även kan utläsa av stiftet enligt denna sida (kolla på 23 & 24): http://www.dansmc.com/spark_plugs/spark … talog.html
Så här ser ett stift ut om allt är någorlunda OK:
https://www1.garaget.org/gallery/archive/81291/923387_afy5lv.jpg

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

186 Inlägg
29 mars 2012
Trådstartare
Men hur kan jag få nedslag på bes för hög CO samt HC halt om den får för mager blandning??

...has left the building...
4 474 Inlägg
29 mars 2012
För mager blandning brukar ge just högt HC, dina CO värden är OK, o Lambdan pekar ju mot att den går just aningens magert...Kolla här: http://sunmaskin.se/utbildningar/sun-avgasskola

Edit: Varmkör bilen enligt följande: Kör på låga växlar med varvtal konstant kring 3500 i ca 4 mil, kör helst inte snabbare än 80, mät sedan avgasvärdena, de kommer vara godkända är min gissning
Senast redigerat av dawwe (29 mars 2012)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

186 Inlägg
30 mars 2012
Trådstartare
Jag får väl lämna in den på värkstad och så får dem byta toppackningen..

925 Inlägg
30 mars 2012
Stiften ska se ut så där. Det är till och med så att dom är lite sotiga ute kring gängan.
Har man inget miljöhänsyn och är ute efter max effekt så kan dom vara något mörkare. Men i en normal standard bil ska dom se ut så där längst ut.

Mats

486 Inlägg
30 mars 2012
Vid rätt förbränning skall väl stiftet vara lite oboy färgat?

925 Inlägg
30 mars 2012
KJensen skrev:
Vid rätt förbränning skall väl stiftet vara lite oboy färgat?

Ja om man inte behöver ta hänsyn till miljöbiten. Eller rättare sagt, kolvtoppen ska vara brun.

Mats

186 Inlägg
30 mars 2012
Trådstartare
Det är ju så att jag måste få igenom den i bes, så måste göra något åt de:P, så ska byta toppackningen.

186 Inlägg
30 mars 2012
Trådstartare
ingen som har någon guide på att byta toppackning?smile

104 Inlägg
30 mars 2012
inga problem, 3 enkla steg
1, ta bilen till en vverkstad.
2, säg till verkaren på firman "byt topp packning på min bil"
3, betala.

annars så köp haynes rephand bok, dom är bra, på 940 är det ganska enkelt att byta topp packning själv

v70 awd 2,5t -07
855R -97

186 Inlägg
30 mars 2012
Trådstartare
Jag ska beställa grejer, Packning, topplock, Packning, oljelock, Packning, insug, grenrör, Packning, ventilkåpa.

Något mera jag måste köpa?

Forummoderator
26 339 Inlägg
30 mars 2012
pistol skrev:
Jag ska beställa grejer, Packning, topplock, Packning, oljelock, Packning, insug, grenrör, Packning, ventilkåpa.

Det var en jäkla massa packningar du skulle ha..haha..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

186 Inlägg
30 mars 2012
Trådstartare
haha japp, bättre med lite fräscha grejer..

9 Inlägg
31 mars 2012
pistol skrev:

Du behöver inte byta varken topplock, oljelock, insug eller grenrör bara för att du skall byta packningarna. Kommer bli skitdyrt! wink

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
31 mars 2012
jmayer skrev:
pistol skrev:

Du behöver inte byta varken topplock, oljelock, insug eller grenrör bara för att du skall byta packningarna. Kommer bli skitdyrt! wink

en så kallad sotnings sats kostar ju inte så mkt den har ju allt förutom oljelock

186 Inlägg
31 mars 2012
Trådstartare
Behöver byta oljelockpackning för de läcker, Alla dem packningarna kostar bara 300;)

104 Inlägg
31 mars 2012
byt även kamrem

v70 awd 2,5t -07
855R -97

248 Inlägg
31 mars 2012
Har för mig att folkraceshop tar 300 för hela sotningssatsen tongue bara åka och hämta !

Sök