3149
Sök

Byte av topp på 850 glt

231 Inlägg
30 mars 2012
Trådstartare
hejhej jag ska byta topp på min volvo 850 glt -93 då kamremen gått av.  men det jag undrar är.

är det bara ta bort toppen utan att bry sig om kamarna rör sig? då jag har en ny komplett topp med nya kamar m.m

m.m

820 Inlägg
30 mars 2012
man bruka fixera kamarna i själva "locket" innan man lyfter det..men håller du koll på hur dom ska ligga för att vara i noll..så är de tbara å ta upp det..

231 Inlägg
30 mars 2012
Trådstartare
masseT5R skrev:
man bruka fixera kamarna i själva "locket" innan man lyfter det..men håller du koll på hur dom ska ligga för att vara i noll..så är de tbara å ta upp det..

okejokej. så jag lär fixera kamarna på toppen som gått sönder innan jag tar bort det?  lär jag fixera kamarna på nya toppen med som ska på motorn ist för gamla? hur vet jag om den lösa toppen är nollad isf? mvh robin

820 Inlägg
30 mars 2012
yepp går att köpa det verktyget eller bygga ett eget..för mig att haynes boken har måtten för det..smile..
ja det vet du inte..du får lossa kammarna å lägga över dom i noll i det nya locket, för det går inte att köra med gamla locket i den nya toppen, dom banorna är "gifta" med varandra.

så i det stora hela så, fixera kammarna i det gamla locket, plocka fram det nya locket och flytta över en kamm i taget i samma läge..sen låser du fast kammarna i det nya locket igen..sen är det klart!smile

820 Inlägg
30 mars 2012
jaha missa en sak där...med att du hade en komplett topp med kammar hehe

men är nästan samma princip..bara titta i locket du har lossat, hur nockarna ligger, vrid till det nya locket ..kolla bak på kammarna som har skårorna på sig,,dom ska ligga vågrätt..sen fixera du nya locket..

231 Inlägg
30 mars 2012
Trådstartare
masseT5R skrev:
yepp går att köpa det verktyget eller bygga ett eget..för mig att haynes boken har måtten för det..smile..
ja det vet du inte..du får lossa kammarna å lägga över dom i noll i det nya locket, för det går inte att köra med gamla locket i den nya toppen, dom banorna är "gifta" med varandra.

så i det stora hela så, fixera kammarna i det gamla locket, plocka fram det nya locket och flytta över en kamm i taget i samma läge..sen låser du fast kammarna i det nya locket igen..sen är det klart!smile

Tackför infon!  nu känner jag mig säkrare!smile

820 Inlägg
30 mars 2012
ja är ingen fara, bara ta tid på dig om du känner lite "hmm" hehe..ta kort på kamarna..så ser du på så vis oxå..alla lösningar som gör att bilen funkar sen är bra lösningar hehe.

Sök